2020-02-15, 08:42
Medlem
timeistheseasons avatar
Tänker gå ner 10-15kg tills sommaren, kommer basera mkt av min kost kring äggvitor och kyckling. Min fråga är hur illa Ica's färdiggrillade kyckling är kontra en helt torr vanlig kycklingfilé?Det känns som att det bara dräper fett av kycklingen och den är så otroligt mycket godare än vanlig "vit" kyckling men det enda jag kan hitta i trådarna som gjorts angående ämnet tidigare är att det inte ska spela någon roll, stämmer det verkligen?
Citera
2020-02-15, 08:52
Bannlyst
1. Innehåller bra fett och omega-6

Forskning visar att även om kycklingskinnet består till mestadels av fett så kan det vara bra för dig.

Ett kycklingbröst med skinn innehåller omättat fett vilket är bra för kroppen.

Det innehåller även omega-6. Omega-6 är precis som omega-3 ett fett som kroppen inte kan tillgodose sig genom till exempel kolhydrater eller proteiner, utan måste inats för att kroppen ska gå sitt behov av omega tillfredställt.
2. Inte så mycket kalorier som du tror

När jag tänker på fett så blir jag genast rädd och tror att det är en riktig kaloribomb. Så behöver det inte alltid vara. Ett kycklingbröst med skinn innehåller bara 50 kalorier mer än ett kycklingbröst utan skinn.
3. Du kommer att äta mindre

Fett väldigt mättande vilket leder till att du tar en lite mindre portion och på så sätt få i dig färre kalorier totalt sätt än om du pillat bort skinnet.
4. Det är gott!

Det finns inget godare än krispigt gyllenbrunt skinn.

Idag serveras det till och med på stjärnkrogar som låter kycklingskinnet få glänsa och får en helt egen rätt utan att någon annan del av kycklingen är med.
5. Behåller saftigheten

Behåller du skinnet på kycklingen när du tillagar den så kommer hela kycklingen bli saftigare än om du tar bort det.

Stoppa in lite goda kryddor och vitlök under skinnet när du bakar hel kyckling i ugn, du kommer bli förvånad över hur gott det blir.

Här kan du se en video på hur du bakar en hel kyckling i ugnen.
Citera
2020-02-15, 09:04
Medlem
Skalman19xxs avatar
Det diskuteras ju lite om detta i tråden om kycklingklubbor.
Sen så öser man väl på mer fett när dem grillas så I butiken för inte bli torra. Men du kan likaväl göra detta hemma om du vill.

Det är mer kalorier i det men så länge du sköter resten av kosten så kan du ju äta det ibland. Deffar själv nu och äter kycklingklubbor, det är gott och enkelt att tillaga.
Men om du vill äta något mindre kalorität livsmedel för dra ner kalorier för hamna på minus så håll dig till filéerna.
Citera
2020-02-15, 09:30
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Det diskuteras ju lite om detta i tråden om kycklingklubbor.
Sen så öser man väl på mer fett när dem grillas så I butiken för inte bli torra. Men du kan likaväl göra detta hemma om du vill.

Det är mer kalorier i det men så länge du sköter resten av kosten så kan du ju äta det ibland. Deffar själv nu och äter kycklingklubbor, det är gott och enkelt att tillaga.
Men om du vill äta något mindre kalorität livsmedel för dra ner kalorier för hamna på minus så håll dig till filéerna.

Vad tror du man får dra upp %-mässigt just i kalorier då jämfört med ren kycklingfilé? Är väldigt stillasittande och hela viktnedgången kommer baseras på diet så 100-200 kalorier extra blir typ 10-20% av en dags intag.
Citera
2020-02-15, 09:38
Medlem
Biggedys avatar
Citerar från en annan tråd. Jag håller med.:

Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det är hyfsat stor skillnad i energi mellan kyckling utan skinn och kyckling med skinn. Enligt livsmedelsverkets databas ger rå kyckling med skinn 148 kcal/100 g medan rå kyckling utan skinn ligger på 105 kcal/100 g. Lägg därtill på allt flott som färdiggrillad kyckling ofta är dränkt i så kommer du utan problem upp i runt 200 kcal/100g.

Att grillad kyckling är godare än vanlig bröstfile håller jag med om, just pga flottet och skinnet. När jag vill deffa köper jag inte grillad kyckling.
Citera
2020-02-15, 09:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
1. Innehåller bra fett och omega-6

Forskning visar att även om kycklingskinnet består till mestadels av fett så kan det vara bra för dig.

Ett kycklingbröst med skinn innehåller omättat fett vilket är bra för kroppen.

Det innehåller även omega-6. Omega-6 är precis som omega-3 ett fett som kroppen inte kan tillgodose sig genom till exempel kolhydrater eller proteiner, utan måste inats för att kroppen ska gå sitt behov av omega tillfredställt.
2. Inte så mycket kalorier som du tror

När jag tänker på fett så blir jag genast rädd och tror att det är en riktig kaloribomb. Så behöver det inte alltid vara. Ett kycklingbröst med skinn innehåller bara 50 kalorier mer än ett kycklingbröst utan skinn.
3. Du kommer att äta mindre

Fett väldigt mättande vilket leder till att du tar en lite mindre portion och på så sätt få i dig färre kalorier totalt sätt än om du pillat bort skinnet.
4. Det är gott!

Det finns inget godare än krispigt gyllenbrunt skinn.

Idag serveras det till och med på stjärnkrogar som låter kycklingskinnet få glänsa och får en helt egen rätt utan att någon annan del av kycklingen är med.
5. Behåller saftigheten

Behåller du skinnet på kycklingen när du tillagar den så kommer hela kycklingen bli saftigare än om du tar bort det.

Stoppa in lite goda kryddor och vitlök under skinnet när du bakar hel kyckling i ugn, du kommer bli förvånad över hur gott det blir.
Här kan du se en video på hur du bakar en hel kyckling i ugnen.
Vore kul om du kunde lägga ut länken
Citera
2020-02-15, 10:01
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Vad tror du man får dra upp %-mässigt just i kalorier då jämfört med ren kycklingfilé? Är väldigt stillasittande och hela viktnedgången kommer baseras på diet så 100-200 kalorier extra blir typ 10-20% av en dags intag.

Enligt livsmedelsverket så är det 98 kcal mer per 100g, så det dubbla. Så det är en stor skillnad vid en sådan jämförelse.

Det man annars kan göra är att man äter andra mindre kaloritäta livsmedel under den dagen man äter kyckling med skinn isf. Bulgur är en kalorisnålt livsmedel, broccoli osv. Så man kan behöva lägga tid på planering.
Citera
2020-02-15, 10:03
Medlem
Det är den totala kalorimängden som är avgörande. Jag köpte grillad kyckling på helgerna när jag gick ner till beach 2020 nyligen. På vardagarna åt jag ingen kyckling alls.

Hoppas du löser det för kosten är helt avgörande om du ska nå beach 2020.
Citera
2020-02-15, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Tänker gå ner 10-15kg tills sommaren, kommer basera mkt av min kost kring äggvitor och kyckling. Min fråga är hur illa Ica's färdiggrillade kyckling är kontra en helt torr vanlig kycklingfilé?Det känns som att det bara dräper fett av kycklingen och den är så otroligt mycket godare än vanlig "vit" kyckling men det enda jag kan hitta i trådarna som gjorts angående ämnet tidigare är att det inte ska spela någon roll, stämmer det verkligen?

Det fettet som är extra är inte mer än 10 min på spinning så det kan det vara värt då det är så jävla gott. Man kan ju inte leva på b-vitamin och vatten bara för att gå ner i vikt om du samtidigt vill bli starkare men du kanske fokuserar mest på viktnedgång?
Citera
2020-02-17, 12:19
Medlem
Själv drar jag alltid av skinnet för jag klarar inte av att äta det. Det är något med konsistensen som gör att jag bara inte klarar av att äta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in