2020-02-14, 23:17
Medlem
Tjenare

För ett par månader sedan så ville jag endast kolla mina chanser om lån, jämförde en jäkla massa lån på olika sidor. Visste inte att det var faktiska låneansökningar utan trodde att det bara var för att kolla. Så klart gjordes då en kreditupplysning på varenda en, och min kreditvärdighet gick så klart då ner.

Min plan är att ta lån oktober detta år, alltså någon månad innan ett år har gått efter att kreditupplysningarna gjorts.

Jag ringde till Lendo och förklarade min situation, snubben i telefon sade att jag skulle kontakta honom detta år framåt sommaren vad gäller lånet och att det skulle 'vara okej' för mig att kunna ta lån då jag vill.

Jag undrar nu, hur länge kommer dessa ansökningarna att hålla sig vad gäller min kreditvärdighet? Förstår att det står kvar på UC under ett år men med tanke på att jag inte ens hade intentionen att söka lån hoppas jag på att jag kommer ha goda chanser detta år då jag faktiskt ska? Kan jag förklara min situation för banken (vill ansöka hos min bank och inte andra lånsajter) och se till att få lån eller är det kört?

Vet inte riktigt hur jag ska förklara min situation på bästa sätt för er. Men kort sagt så har cirka 5 kreditupplysningar registrerats november 2019 samma dag, och jag vill ta lån i oktober detta år.

F.Ö har jag inga andra lån, inga anmärkningar och tillräckligt med inkomst.
Senast redigerad av magictruffles 2020-02-14 kl. 23:27.
Citera
2020-02-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magictruffles
Tjenare

För ett par månader sedan så ville jag endast kolla mina chanser om lån, jämförde en jäkla massa lån på olika sidor. Visste inte att det var faktiska låneansökningar utan trodde att det bara var för att kolla. Så klart gjordes då en kreditupplysning på varenda en, och min kreditvärdighet gick så klart då ner.

Min plan är att ta lån oktober detta år, alltså någon månad innan ett år har gått efter att kreditupplysningarna gjorts.

Jag ringde till Lendo och förklarade min situation, snubben i telefon sade att jag skulle kontakta honom detta år framåt sommaren vad gäller lånet och att det skulle 'vara okej' för mig att kunna ta lån då jag vill.

Jag undrar nu, hur länge kommer dessa ansökningarna att hålla sig vad gäller min kreditvärdighet? Förstår att det står kvar på UC under ett år men med tanke på att jag inte ens hade intentionen att söka lån hoppas jag på att jag kommer ha goda chanser detta år då jag faktiskt ska? Kan jag förklara min situation för banken (vill ansöka hos min bank och inte andra lånsajter) och se till att få lån eller är det kört?

Vet inte riktigt hur jag ska förklara min situation på bästa sätt för er. Men kort sagt så har cirka 5 kreditupplysningar registrerats november 2019 samma dag, och jag vill ta lån i oktober detta år.

om 12 månader och 14 dagar.
Citera
2020-02-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetLage
om 12 månader och 14 dagar.

Förstår inte riktigt, vad baserar du det på?
Senast redigerad av magictruffles 2020-02-14 kl. 23:23.
Citera
2020-02-14, 23:46
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Efter 6månader är det kutym att låneansökningar "gallras" bort.
Citera
2020-02-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Efter 6månader är det kutym att låneansökningar "gallras" bort.

Härligt
Citera
2020-02-15, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magictruffles
Tjenare

F.Ö har jag inga andra lån, inga anmärkningar och tillräckligt med inkomst.

En snabb googling säger att en förfrågan från ett låneinstitut ligger kvar i 12 månader innan den försvinner......
Citera
2020-02-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
En snabb googling säger att en förfrågan från ett låneinstitut ligger kvar i 12 månader innan den försvinner......

Jag är inte dum i huvudet. En snabb läsning säger att där möjligtvis finns undantag för hur länge en förfrågan sätter käpp i hjulet vad gäller låneansökningar. Läs istället för att spela smart horunge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in