• 1
  • 2
2020-02-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetLage
Kan jag sända min vanliga kamera ut i rymden? Eller behöver den vara modifierad?

Inga modifikationer behövs. Klädseln i bild 2 är dock att rekommendera rent handhavandemässigt
Citera
2020-02-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Klär du kameran i lite varma kläder så den inte fryser sönder så borde väl inget annat stoppa den från att fota.

Verkligen? Beskriver du inte vår atmosfär?
Citera
2020-02-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
Inga modifikationer behövs. Klädseln i bild 2 är dock att rekommendera rent handhavandemässigt

Varför ska den ha klädseln?
Citera
2020-02-14, 23:01
Medlem
Citat:
Verkligen? Beskriver du inte vår atmosfär?

Vet inte, men du menar väl att fota utanför atmosfären, den kommer inte gå sönder på vägen upp om du menar det.
Citera
2020-02-14, 23:01
Medlem
Citat:
Varför ska den ha klädseln?

Det har jag redan skrivit i tidigare i lägg.
Citera
2020-02-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
Det har jag redan skrivit i tidigare i lägg.

Var?
Citera
2020-02-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Till skillnad från föregående inläggare säger jag att vakuum inte skyddar mot temperaturskillnader, tror dock inte själva kameran skulle ta skada. Däremot kan jag tänka mig att vakuumet kan bli ett problem för objektivet du skickar med upp.

Observera att jag bara spekulerar, jag vet inte.

Grejen är att temperatur som vi känner den beror på materia i omgivningen som antingen leder bort energi i form av värme eller tillför energi i form av värme. Eller inget av det i den händelse omgivningen har samma temperatur som en själv.
I vakuum finns ingen materia som kan leda bort värmen varpå det objekt du håller i handen (kameran) skulle bibehålla ungefär samma temperatur (minus den lilla som kameran strålar ut) om inte energi tillförs eller tas bort. Inget i omgivningen kan ta bort energi på grund av att ingen materia är i omgivningen, och då är det endast strålningen som kan tillföra energi.
Citera
2020-02-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Grejen är att temperatur som vi känner den beror på materia i omgivningen som antingen leder bort energi i form av värme eller tillför energi i form av värme. Eller inget av det i den händelse omgivningen har samma temperatur som en själv.
I vakuum finns ingen materia som kan leda bort värmen varpå det objekt du håller i handen (kameran) skulle bibehålla ungefär samma temperatur (minus den lilla som kameran strålar ut) om inte energi tillförs eller tas bort. Inget i omgivningen kan ta bort energi på grund av att ingen materia är i omgivningen, och då är det endast strålningen som kan tillföra energi.

Men det finns värme och kyla? Förklara dessa då.

Eller menar du att jag KAN sända min vanliga NIKON kamera till astronauterna att använda i spacewalk att ta bilder med?
Senast redigerad av JetLage 2020-02-14 kl. 23:48.
Citera
2020-02-15, 00:31
Medlem
Citat:
Men det finns värme och kyla? Förklara dessa då.

Eller menar du att jag KAN sända min vanliga NIKON kamera till astronauterna att använda i spacewalk att ta bilder med?

Ja, jag menar att du kan använda din vanliga Nikon.

Värmestrålning och värmeledning är två olika sätt att överföra energi. Står du nära en eld kan du känna en väldig hetta även om omgivande luft är kall.
Skillnaden är att i rymden finns ingen luft. Däremot är hettan från den stora eldbollen kvar.
Tyvärr kommer du nog inte kunna prova detta. Men om/när du lyckas ta bilder i rymden får du gärna publicera dem!
Citera
2020-02-15, 01:52
Medlem
Citat:
Var?

Läs igenom tråden igen, det är inte direkt otydligt.
Citera
2020-02-22, 14:38
Medlem
448s avatar
Det kan finnas fetter i rörliga delar i kamera och objektiv som kan förångas och lägga sig på ytor.
Vette fan om dom är sanerade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in