• 1
  • 2
2020-02-14, 22:25
Medlem
Med tanke på vakuum och temperaturskillnaderna, skulle vilja skicka astronauterna min Nikon D5 digital SLR att ta bilder av jorden under en spacewalk. Men undrar om kameran kan klara av det, det är ju vakuum och extrema temperaturskillnader. Eller behöver kameran vara speciellt modifierad för sådant?
Citera
2020-02-14, 22:44
Medlem
På grund av vakuumet spelar temperaturen i omgivningen ingen roll. Däremot är solljuset extremt starkt och strålning påverkas inte av vakuum. Så håll kameran i skuggan och fota på!
Citera
2020-02-14, 22:50
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetLage
Med tanke på vakuum och temperaturskillnaderna, skulle vilja skicka astronauterna min Nikon D5 digital SLR att ta bilder av jorden under en spacewalk. Men undrar om kameran kan klara av det, det är ju vakuum och extrema temperaturskillnader. Eller behöver kameran vara speciellt modifierad för sådant?

Skicka en klassisk Hasselblad istället; de har varit där förr och klarat det fint utan några speciella modifieringar
Citera
2020-02-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
På grund av vakuumet spelar temperaturen i omgivningen ingen roll. Däremot är solljuset extremt starkt och strålning påverkas inte av vakuum. Så håll kameran i skuggan och fota på!

Är inte i skuggan minusgrader? Och varför ska kameran vara i skuggan?
Citera
2020-02-14, 22:51
Medlem
Citat:

Svar Nog?
https://petapixel.com/2018/11/13/it-...it-to-the-iss/

Men mer seriöst https://www.nasa.gov/sites/default/f...036e019558.jpg

De får en liten rymddräkt för EVA för att jämna ut temperaturen och göra den mer greppvänlig.
Senast redigerad av GrinigGammalGubbe 2020-02-14 kl. 22:54.
Citera
2020-02-14, 22:53
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Till skillnad från föregående inläggare säger jag att vakuum inte skyddar mot temperaturskillnader, tror dock inte själva kameran skulle ta skada. Däremot kan jag tänka mig att vakuumet kan bli ett problem för objektivet du skickar med upp.

Observera att jag bara spekulerar, jag vet inte.
Citera
2020-02-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
Svar Nog?
https://petapixel.com/2018/11/13/it-...it-to-the-iss/

Men mer seriöst https://www.nasa.gov/sites/default/f...036e019558.jpg

Nej, jag är retarded, förklara är du snäll. Seriöst, förklara gärna.
Citera
2020-02-14, 22:55
Medlem
Fris avatar
Din mobiltelefon skulle nog överleva rymdmiljön i år och årtionden. Men utan kontroll över vad den tumlande kameran pekar på och utan förmåga att sända någon data till Jorden så vore det föga användbart. Det kan inte finnas någon vetenskaplig eller militär eller kommersiell annan användbarhet av en sån sak som det är idag, när det gäller kameror. Man måste hitta på nåt sätt för dem att sända sensordatan till någon som vill ha den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Small_...emtosatellites
Såna grejer har prövats, och lär bli allt vanligare. Googla hur överlevnadstiden har varit. Jag gissar utan att behöva vara modig på att det gått väldigt bra för själva hårdvarans överlevnadstid. Men att tillämpningarna har uteblivit än så länge.

Astrofysiker är snorkfröknar och klagar på att utrustning som inte monterats i clean rooms och kalibrerats enligt deras behag, inte trovärdigt kan urskilja ens en galaxhop på rödskift 1.3 från en på rödskift 1.5. Och hur tusan skulle man då kunna bidra till kosmologin??? Jösses, please resurrect again!
Citera
2020-02-14, 22:56
Medlem
Citat:
Nej, jag är retarded, förklara är du snäll. Seriöst, förklara gärna.

D5s är vad som används av nasa just nu. De funkar bra såväl ombord och under EVA
Citera
2020-02-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Till skillnad från föregående inläggare säger jag att vakuum inte skyddar mot temperaturskillnader, tror dock inte själva kameran skulle ta skada. Däremot kan jag tänka mig att vakuumet kan bli ett problem för objektivet du skickar med upp.

Observera att jag bara spekulerar, jag vet inte.

Ok tack för dina spekulationer, i alla fall klart och tydligt.
Citera
2020-02-14, 22:57
Medlem
Klär du kameran i lite varma kläder så den inte fryser sönder så borde väl inget annat stoppa den från att fota.
Citera
2020-02-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
D5s är vad som används av nasa just nu. De funkar bra såväl ombord och under EVA

Kan jag sända min vanliga kamera ut i rymden? Eller behöver den vara modifierad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in