2020-02-13, 19:40
Medlem
huwies avatar
Hej

Har skrivit en tenta och det har gått mer än 15 arbetsdagar sedan tentan skrevs. Det har även kommit till min kännedom att samma examinator som ska rätta tentan har blivit avskedad och kommer inte att få hålla några flera kurser på universitetet. Går det därför att begära omprövning av betyget baserat på faktan att läraren kan vara påverkad på ett eller annat sätt? Han kan vara så pass arg att han underkänner elever på grund av att han blev avskedad. Det har också gått mer än 15 dagar, går det att skylla på det också som anledning? Jag vet att om man har skrivit två tentamen så ska en annan examinator rätta den tredje.

Tack.
Citera
2020-02-13, 20:05
Medlem
Det tror jag inte du kan kräva. Däremot så kanske du får någon annan som rättar tentan än den avskedade, kanske därför det dröjer?
Citera
2020-02-13, 21:22
Medlem
Vilket lärosäte studerar du vid?
Citera
2020-02-14, 12:34
Medlem
huwies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Vilket lärosäte studerar du vid?
mau
Citera
2020-02-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huwie
mau
2.7.7 Byte av examinator
En student som två gånger har blivit underkänd på samma prov av samma examinator har rätt att få en annan examinator utsedd inför nästa tillfälle, om inte särskilda skäl talar emot det. En student som två gånger har blivit underkänd vid redovisning av examensarbete av samma examinator, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Vid ett underkännande i VFU/praktik har studenten rätt till byte av examinator, om inte särskilda skäl talar emot det.

https://malmostudenter.se/wp-content...niversitet.pdf

Det är vad du har för studenträttigheter gällande byte av examinator. Jag skulle rekommenderar dig att snacka med studierektorn eller dylikt vid den institutionen där examinator var verksam. Denne kan fatta beslut i frågor som detta.
Senast redigerad av Spikerman 2020-02-14 kl. 19:11.
Citera
2020-02-15, 00:35
Moderator
VitKallas avatar
Intressant. Jag vet inte vad som gäller, men om han är avskedad borde han väl inte ha rätt att rätta en tenta och sätta betyg?

Jag har varit med om en kursansvarig som tog över ett år på sig att rätta en tenta, trots att programansvarig "tjatade". Kursansvarige "glömde" och blev sjukskriven, "hann inte med" och avskedades till slut. Då rättades tentan av ny kursansvarig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in