Citat:
Jag hittade lite historiska data på Vanguard som du nämnde:Klart det går att byta via köp/sälj. Men det räddar såklart inga förluster som skett. Men poängen med index är ju att tracka hur det går, så då bör man inte ignorera sådana förluster heller, även om det är fritt att definiera ett index hur man vill.
Antar att du inte hävdar det längre, utifrån vad du skriver senare.
Tror att du missade argumentet.
Om du har ett index med 100aktier, alla lika stora och du har 100kr i varje för ett totalt värde på 10 000kr. Det kommer in en ny aktie som är lika stort som alla andra bolag. Ska det vara marknadsviktat så måste indexfonden köpa tills den har lika mycket av den nya aktien som de gamla, ungefär 100kr. Men pengarna kommer såklart inte ifrån luften utan fonden måste vikta om och då sälja alla andra bolag, ungefär 1kr/bolag för att köpa det nya. I det säljer så tar som hem vinster i från de etablerade bolagen som gjorts sen dom introducerades.
Eller så accepterar man bara att en indexfond äger X% av marknaden och således kommer växa om marknaden växer.
Antar att du inte hävdar det längre, utifrån vad du skriver senare.
Tror att du missade argumentet.
Om du har ett index med 100aktier, alla lika stora och du har 100kr i varje för ett totalt värde på 10 000kr. Det kommer in en ny aktie som är lika stort som alla andra bolag. Ska det vara marknadsviktat så måste indexfonden köpa tills den har lika mycket av den nya aktien som de gamla, ungefär 100kr. Men pengarna kommer såklart inte ifrån luften utan fonden måste vikta om och då sälja alla andra bolag, ungefär 1kr/bolag för att köpa det nya. I det säljer så tar som hem vinster i från de etablerade bolagen som gjorts sen dom introducerades.
Eller så accepterar man bara att en indexfond äger X% av marknaden och således kommer växa om marknaden växer.
https://finance.yahoo.com/quote/VFINX/history?period1=316915200&period2=1642377600&inter val=1mo&filter=history&frequency=1mo&includeAdjust edClose=true
Där ser det ut som att fonden gått bättre än index, plus att de ger utdelning med jämna mellanrum, tvärt emot mitt eget resonemang ovan.
Så vad är fel, mitt resonemang eller hur förklaras skillnaden? [/quote]
I en ideal värld med en ideal indexfond så kommer fonden såklart följa indexet perfekt. Fonden kommer sälja en aktie när de lämnar indexet och byts ut emot ett annat företag. Det blir lite som ett stop loss och i verkligheten kan såklart inte fonderna sälja av allting till exakt pris när det händer, om vi tänker att bolaget kraschar hårt och snabbt så skulle det leda till att fonden säljer till i genomsnitt lägre än vad företaget var värt när indexet kastade ut det. Det är ditt argument, och ja, det skulle nog kunna ske i verkligheten.
Ditt fel är nog i att tro att den kraschen/konkursen som sker så snabbt är något som händer i tillräckligt stor utsträckning så att det skulle märkas i fondens värde. Konkurser av större bolag händer ju inte så ofta, ännu mer sällan så snabbt. Och även on det gör det så har sp500 500bolsg, så maximala förlusten ifrån ett företag är bara en ganska liten del av hela fondens värde.
Mycket av dina funderingar fungerar lika bra för börsen som helhet än bara indexfonder. Vad händer om ingen vill köpa någon aktie eller värdepapper? Ja då förhandlar säljare ner priset tills dom köparna tillkommer, vilket dom alltid gör.
Börsen, och då såklart indexfonder är inte ett ponzi eftersom det handlar om företag med ett reella värden som dessutom betalar ut riktiga pengar till alla ägare. Även om alla köpare försvan och alla aktier blev osäljbara så skulle, om företagen finns kvar, jag som ”är fast” med aktierna få kontinuerliga utbetalningar ifrån företagen till mitt konto.[/quote]
----------
Det stämmer nog det mesta du skriver.
Men om man ska vara petig avsåg jag specifikt konkurs och då det överdrivna och ovanliga exemplet då ett bolag som innehas av indexfonden går i konkurs, inte att det säljs före konkurs.
När ett bolag gått i konkurs kanske man formellt kan sälja dem för 0kr men kan inte köpa nya aktier utan att nya pengar tillförs eller fördelar genom att sälja andra aktier.
Den andra saken man kan vara lite petig med är begreppet företag med "reella värden". Jag ser det inte som självklart reellt värde när värdet på aktier för det mesta handlar om marknadens spekulativa värdering och antaganden om framtida vinster.
Jag antar att en del index och indexfonder baseras på exempelvis Tesla som borde uppfylla kriterierna, är då Teslas "reella värde" dess Market cap på ca $1000G, eller dess Total assets på ca $50G, som motsvarar bara ca 5% av aktiekursen?
Net income för Tesla ser ut att vara mindre än 0.4% av börsvärdet. Naturligvis finns många bolag med betydligt mindre spekulativ värdering och mer av reella värden, men jag har en känsla att de stora bolagen i indexena blir allt mer av spekulativ värdering än reella värden. Spekulativ marknadsvärdering har ingen övre gräns och kan öka betydligt snabbare än underliggande värden.
Med det sagt så är dina svar ganska bra och förklarande, så tack för det.
Edit: det blev konstiga layout ovan, mitt svar är efter markeringen ---------- ovan.
Senast redigerad av hivnegativ 2022-01-18 kl. 03:38.
Senast redigerad av hivnegativ 2022-01-18 kl. 03:38.