2020-02-15, 22:26
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
över eller under 10 mille marknadsvärde på investeringar?

Över. Annars är det svårt att få ut det beloppet per år i dagens värde. Men jag har investerat i bolag som betalar utdelningar sedan 2001. Då gick det det att göra kap. Idag svårare.
Citera
2020-02-15, 23:32
Medlem
Rektangels avatar
Jag har årliga utdelningsinkomster in på min depå. De ökar årligen genom att innehaven ökar i värde men även p g a att jag återinvesterar utdelningen samt har hög utdelningstillväxt på innehaven.

Har drygt 150k-200k om året i utdelning men har inte tagit ut en krona från min depå till konsumtion sen 2008. Tog ut lite pengar för en semesterresa 2008 dock men sparade tillbaka detta belopp från min lön till depån. I övrigt sparar jag fortfarande 1000 kr i månaden in på depån av ren slentrian.

Stundtals när jag har haft ont om pengar från min lön har jag upphört med månadssparandet ett tag.

Jag är ganska tät nu har jag insett. De första miljonerna tog hela livet att få ihop men de sista miljonerna tog bara nåt år....och sen dubblade jag allt på tre år.

https://finviz.com/quote.ashx?t=MA&ty=c&ta=0&p=m
Mitt bästa innehav är Mastercard.

När jag får pension sätter jag av 600k på en kapitalförsäkring och gör en utbetalningsplan på 5 år och får då 10k i månaden netto. Därefter efter 5 år fyller jag på med nya 600k....osv

Resten får mina barn när tiden är inne.
Senast redigerad av Rektangel 2020-02-15 kl. 23:37.
Citera
2020-02-15, 23:48
Medlem
Rektangels avatar
Jag kör en 10 år gammal Volvo privat men har även en V90 men har inget intresse av bilar och anser att de som köper dyra bilar måtte ha komplex. Har hellre pengar på börsen där de växer och går på krogen.

Då kan man sällan köra bil ändå......
Citera
2020-02-16, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Nja 0,375% på KAPITALET inte på utdelningarna.

Om man har exempelvis 3,75% i direktavkastning kan man säga att man betalar 10% av utdelningarna i skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Där tappade du mig... Hur tänker du nu??

Antag:
100.000 kr på ISK
3.750 kr i utdelningar (3,75% av kapitalet är rimligt för värdeaktier, men här valt för att det är lätt att räkna med. Jag har själv 3,86% just nu)

För enkelhets skull antar vi att kapitalet är 100.000 kr vid ingången av varje kvartal. Då blir kapitalskatten 0,375% x 100.000 = 375 kr.

Antar vi att det är utdelningarna och inte kapitalet som får stå för skatten blir skatten 375/3750 = 10%.

Jämför detta med 30% skatt för utdelningar på traditionell depå. OK, på ISK kan man inte göra förlustavdrag.
Citera
2020-02-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Över. Annars är det svårt att få ut det beloppet per år i dagens värde. Men jag har investerat i bolag som betalar utdelningar sedan 2001. Då gick det det att göra kap. Idag svårare.

Har inte utdelningarna ökat mycket på 17 år - det har mina i alla fall
Citera
2020-02-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Vad innebär det att "leva ett högre liv" förresten?

Man äter aldrig malet - man bor på minst 100 kvm - man har bil(ar) som kostar typ 1 mkr nypris
o mer än en bil - man har juste varm bostad till bilarna - alla har rätt till bostad.

O så har man doppat mycket o i många

Köper det man vill ha - t ex norvegese skor - helt enkelt alllergi mot allt lååågpriiis

Reser dit man vill o tycker är kuul -äter juste ute varje dag man inte har matlagardam

Sover i säng som kostar 100,000 kr mm mm
Citera
2020-02-16, 20:45
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Har inte utdelningarna ökat mycket på 17 år - det har mina i alla fall

Inte mina i den höjningen. Jag har aktier och utdelning så även om jag jobbar så klarar jag mig
Citera
2020-02-16, 21:47
Medlem
Vad exakt för "högre liv" förväntar sig ts kunna få utav 100k i utdelningar per år? Definitivt inte en dyrare bil isf. Möjligtvis dyrare mat och kläder kanske några resor per år.
Citera
2020-02-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monopolize
Vad exakt för "högre liv" förväntar sig ts kunna få utav 100k i utdelningar per år? Definitivt inte en dyrare bil isf. Möjligtvis dyrare mat och kläder kanske några resor per år.

Men det är ju 70,000 upp net utöver andra inkomster - det kan man hålla bil på eller göra ett par
justa resor på årsbasis - dom flesta har ju inga arbetsfria extrainkomster alls

eller så kan man bjuda flott o få doppa gott för 70,000
Citera
2020-02-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Man äter aldrig malet - man bor på minst 100 kvm - man har bil(ar) som kostar typ 1 mkr nypris
o mer än en bil - man har juste varm bostad till bilarna - alla har rätt till bostad.

O så har man doppat mycket o i många

Köper det man vill ha - t ex norvegese skor - helt enkelt alllergi mot allt lååågpriiis

Reser dit man vill o tycker är kuul -äter juste ute varje dag man inte har matlagardam

Sover i säng som kostar 100,000 kr mm mm
Om "leva ett högre liv" innebär att leva ett lyxliv, så är du och jag motpoler mot vad lyx innebär.

Äta ute varje dag? Vilket projekt, det hade jag inte ens gjort om jag så fick betalt för det! Bor man centralt i en storstad kanske det hade funkat, men i mindre städer som tex sthlm/gbg/Malmö? Njaaa...

100 kvadrat, antar du menar lägenhet då? För det finns väl knappt ens radhus som är så små? Eller missade du en nolla?

Norvegese, är inte det en typ av sko? Finns väl i så fall som lågpris såväl som dyrare märken (kan ha väldigt fel, är ingen kläddesigner direkt).

Har en dyrare modell av säng, men sover bra mycket bättre i vår gästsäng från Ikea. Så det var bortkastade pengar får jag säga...
Citera
2020-02-18, 13:44
Medlem
Jag har det dåligt ställt. Jag och sambon jobbar heltid. Men vi kan knappt unna oss bio, hade varit roligt men pengarna räcker inte till. Har inte köpt nya kläder på två och ett halvt år förutom sockar. Hänger redigt på gärsgårn: men det ni ska veta är att jag inte har skulder mer än bolånet, är inte de ända i Sverige och är en "arbetare"..
Citera
2020-02-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag har det dåligt ställt. Jag och sambon jobbar heltid. Men vi kan knappt unna oss bio, hade varit roligt men pengarna räcker inte till. Har inte köpt nya kläder på två och ett halvt år förutom sockar. Hänger redigt på gärsgårn: men det ni ska veta är att jag inte har skulder mer än bolånet, är inte de ända i Sverige och är en "arbetare"..
Får inte riktigt ihop ditt svar till frågeställningen i trådstarten. Så du återinvesterar dina utdelningar?

Med två heltidslöner och endast bolån, hur kan ni inte ha pengar över??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in