• 1
  • 2
2020-02-12, 09:03
Medlem
Kan bara tala för mig själv - får typ 100 k brutto per år i utdelning - dom pengarna bränner jag
av på roligheter/högre liv osv.

Skulle naturligtvis kunna återinvestera dem o leva enklare men kan ju också då förlora.

Mitt sparande är således mina (framtida) värdeökningar - ökar mina aktier med 10% per år o
detta fungerar på sikt - har jag ändå sparat betydligt meer än de flesta som (löne)arbetar.

Om vi tittar historiskt med värre konfiskatoriska skatter o förmögenhetsskatt ovanpå det så
fanns det ju knappt något värde i aktieutdelningarna. Teoretiskt fanns det OM man hade väldigt
mycket o gav fan i att (löne)arbeta. Men hade man så mycket att man skulle få typ 500,000 per
år så åt ju förmögenhetsskatten upp det mesta så nettot blev katastrofalt kasst.

Så borde man inte använda utdelningarna till att Sätta Guldkant På Tillvaron o Leva Ett Hööögreee
Liiiv - o har man tillräckligt med värdepapper så bränner man av de löpande lönerna också.

Man behöver ju inte direkt slösa man kan ju spara o lägga pengarna på bil/bilbyte - båt - exklusiva
resor - äta bättre - köpa restaurangespressomaskin - värsta köksventilationssystemet om man bor
i köpebostad o gillar att laga mat. Det går att hitta på massor om man bara vill.

Man har ju i normalfall ändå rannzakat ihop de första potterna för att få ihop de aktier man har.

O då är frågan - skall man rannzaka i heelaaa liiveet.

Ni som bor graatiiis och eller har 100,000 kr/net per månad kan naturligtvis återinvestera merparten
av Era utdelningar, men i den sitsen sitter inte så många av Er
Citera
2020-02-12, 09:17
Medlem
Smakkers avatar
Hur många miljoner i aktier har du?
Citera
2020-02-12, 09:30
Medlem
Så många/mycket att de delar ut 100 k/år Brutto - har INTE ISK
Citera
2020-02-12, 12:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
Hur många miljoner i aktier har du?

2,6 miljoner ungefär.
Citera
2020-02-12, 13:24
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kan bara tala för mig själv - får typ 100 k brutto per år i utdelning - dom pengarna bränner jag

Skulle naturligtvis kunna återinvestera dem o leva enklare men kan ju också då förlora.

Mitt sparande är således mina (framtida) värdeökningar - ökar mina aktier med 10% per år o
detta fungerar på sikt - har jag ändå sparat betydligt meer än de flesta som (löne)arbetar.

Om vi tittar historiskt med värre konfiskatoriska skatter o förmögenhetsskatt ovanpå det så
fanns det ju knappt något värde i aktieutdelningarna. Teoretiskt fanns det OM man hade väldigt
mycket o gav fan i att (löne)arbeta. Men hade man så mycket att man skulle få typ 500,000 per
år så åt ju förmögenhetsskatten upp det mesta så nettot blev katastrofalt kasst.

Så borde man inte använda utdelningarna till att Sätta Guldkant På Tillvaron o Leva Ett Hööögreee
Liiiv - o har man tillräckligt med värdepapper så bränner man av de löpande lönerna också.

Man behöver ju inte direkt slösa man kan ju spara o lägga pengarna på bil/bilbyte - båt - exklusiva
resor - äta bättre - köpa restaurangespressomaskin - värsta köksventilationssystemet om man bor
i köpebostad o gillar att laga mat. Det går att hitta på massor om man bara vill.

Man har ju i normalfall ändå rannzakat ihop de första potterna för att få ihop de aktier man har.

Ni som bor graatiiis och eller har 100,000 kr/net per månad kan naturligtvis återinvestera merparten

Jag är småtrött just nu så du får ursäkta mig.
Vad är din frågeställning?
Hur gott ställt man har det?
Citera
2020-02-12, 13:27
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ni Som Återinvesterar Aktieutdelningar - Hur Gott Ställt Har Ni
Vi som återinvesterar har ett större kapital än om vi inte återinvesterat utdelningarna.
Citera
2020-02-12, 16:07
Medlem
Citat:

Har du inga andra inkomster än aktieutdelning? Man behöver väl inte bo gratis eller ha hög lön för att återinvestera, det kan väl alla med ordnad ekonomi (mao dom som anpassat utgifter efter inkomster)?

Oavsett om jag får 1tkr, 10tkr eller 100tkr i utdelning går det oavkortat tillbaka in på börsen i någon form.

Frågan är varför du har det i en depå? Låter som att isk hade varit ett mer fördelaktigt alternativ för dig. Du har ändå haft 8 år på dig att flytta över i samband med försäljningar/utdelningar/omplaceringar tänker jag...
Senast redigerad av MidgetMolester 2020-02-12 kl. 16:10.
Citera
2020-02-12, 19:42
Medlem
Sonny00s avatar
Till TS: Du skriver ofta många ord i följd med inledande versal, du använder ”ord” som rannzaka, heeela liiivet och graaatiiis. Är du medveten om att detta språkbruk får dig att framstå som en imbecill fåne? Vad är vitsen med att skriva på detta sätt? Ingen tar dig på allvar när du skriver på detta sätt.
Citera
2020-02-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Till TS: Du skriver ofta många ord i följd med inledande versal, du använder ”ord” som rannzaka, heeela liiivet och graaatiiis. Är du medveten om att detta språkbruk får dig att framstå som en imbecill fåne? Vad är vitsen med att skriva på detta sätt? Ingen tar dig på allvar när du skriver på detta sätt.

Den Imbecille Dåren har trots allt fått ihop en del pengar.

Nu ligger det en del värdeökningar i dessa så jag har inte velat skatta av o flytta till ISK.

När jag köper nytt skiter jag i ISK eftersom jag har bra med vinster att kvitta mot OM de skulle backa.

SC430 har så klart andra inkomster också - men jag unnar mig att göra av med pengar - dvs Leva Ett Höögree Liv - ink köpa ungefär det jag vill ha - o jag är allergisk mot låågpriiis o undviker även
konsumentskit när jag kan.

Midget Molester - hade jag små pengar skulle jag återinvestera - men jag har ju fått ihop så
pas mycket pengar att ha kul för 6,000 kr/mån märks.

Min fråga var mer - vilka sätter guldkant på tillvaron genom att unna sig att bränna av aktieutdelningarna - eller målspara för dom - till bileri/båteri - t ex åka Merca S-klass/BMW 6/7 serie
Audi A8 4,2 (juste som fan) istället för Smart/Volkswagen, Dacia - shoppa o lufsa runt i New York-
bjuda nyfunna damer på utlandsresa.
Citera
2020-02-12, 22:23
Medlem
Citat:
Den Imbecille Dåren har trots allt fått ihop en del pengar.

Nu ligger det en del värdeökningar i dessa så jag har inte velat skatta av o flytta till ISK.

När jag köper nytt skiter jag i ISK eftersom jag har bra med vinster att kvitta mot OM de skulle backa.

SC430 har så klart andra inkomster också - men jag unnar mig att göra av med pengar - dvs Leva Ett Höögree Liv - ink köpa ungefär det jag vill ha - o jag är allergisk mot låågpriiis o undviker även
konsumentskit när jag kan.

Midget Molester - hade jag små pengar skulle jag återinvestera - men jag har ju fått ihop så
pas mycket pengar att ha kul för 6,000 kr/mån märks.

Min fråga var mer - vilka sätter guldkant på tillvaron genom att unna sig att bränna av aktieutdelningarna - eller målspara för dom - till bileri/båteri - t ex åka Merca S-klass/BMW 6/7 serie
Audi A8 4,2 (juste som fan) istället för Smart/Volkswagen, Dacia - shoppa o lufsa runt i New York-
bjuda nyfunna damer på utlandsresa.

Jag återinvesterar definitivt mina utdelningar. Har knappt 5MKR i aktier men får inte så mycket utdelning då jag mest har S&P 500 indexfond. Ett par gånger per år dimper det ner runt 40k i utdelningar verkar det som, har inte kollat så noga.

Min åsikt är att man bör återinvestera utdelningarna till den dag det är dags att leva av kapitalet. Då kanske jag skaffar utdelningsaktier lite mer, REITs och börjar leva av utdelningen. Detta blir den dag jag har runt 30mkr i aktier tänker jag (om jag någonsin når dit).
Citera
2020-02-12, 22:26
Medlem
But Harry - du kanske har väldigt höga inkomster i övrigt jfrt med aktieutdelningarna

o kanske redan åker BMW 6/7 Serie/Merca S-Klass/Audi A8?

Men hur gammal blir du då när du skall börja unna dig - du kanske inte är i
unna-sig-skick då
Citera
2020-02-12, 22:57
Medlem
Citat:
But Harry - du kanske har väldigt höga inkomster i övrigt jfrt med aktieutdelningarna

o kanske redan åker BMW 6/7 Serie/Merca S-Klass/Audi A8?

Men hur gammal blir du då när du skall börja unna dig - du kanske inte är i
unna-sig-skick då

Ingen lyxbil här inte tyvärr. Det får vänta tills man har 10mkr i aktier och karriären känns stabil. Då blir det kanske en Mercedes AMG GT R eller liknande (några år begagnad) förhoppningsvis. Om jag vore 25 och singel hade jag kanske haft en redan men som gift man satsar jag på förmögenhetsbyggande istället.

Har däremot flera kollegor som kör fina bilar. Jag ser allt ifrån Porsche 911 turbo, Panamera 4S, Mercedes S 560, Teslor, en BMW M5, X6 och mängder med Cayenne/X5/Q7/Lexus i jobbgaraget. Hoppas de redan har byggt upp en förmögenhet innan Sanders tar över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in