2020-02-12, 08:53
Medlem
Comhem säljer kanalabonnemang med långa bindningstider - men man äger inte
programmen, så folk blir lurade.

Telenor säljer dataabonnemang på 24 mån avtal utan att äga distributionen o
meddelar plötsligt - Skanova klipper kopparkablarna

(FB) Skanova klipper kopparkabeln till mitt hus

Telefonbolag säljer abonnemang utan att äga ledningar (fast-tele) o mobilnät.

Elbolag säljer elabonnemang men äger inga elkällor o riskerar att inte kunna leverera.

Hyresvärdar hyr ut - men har inte personal/resurser så att de kan laga när det går sönder.

Bilföretag säljer visserligen bilar utan att kunna leverera drivmedel, men de har faktiskt inte
lovat drivmedel till kunderna.

Ovanstående verkar vara lagligt - men när ZiggeROM-bilhandlare köper bilar på kredit o inte
levererar pengarna när de sålt är det olagligt - men är det såå stoor skillnad?

Tänkte lägga denna tråd i juridik - men det verkar ju vara lagligt så jag lägger tråden här.
Citera
2020-02-12, 10:02
Medlem
Flygbolag säljer platser som de inte har.
Banker säljer pengar som de inte har (som jag fattat det).
Citera
2020-02-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Flygbolag säljer platser som de inte har.
Banker säljer pengar som de inte har (som jag fattat det).

Banker säljer inte pengar.
De betalar dig för att de får ha dina pengar och sen lånar de ut dem till en högre ränta.
Citera
2020-02-12, 11:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Banker säljer inte pengar.
De betalar dig för att de får ha dina pengar och sen lånar de ut dem till en högre ränta.

Du får nog läsa på lite om hur banker fungerar. Dom lånar inte ut dina pengar. Dom lånar ut låtsaspengar som inte finns.
Citera
2020-02-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du får nog läsa på lite om hur banker fungerar. Dom lånar inte ut dina pengar. Dom lånar ut låtsaspengar som inte finns.

"Läsa på lite" 😂
Citera
2020-02-12, 11:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
"Läsa på lite" 😂

Ja, precis.

Du kan börja här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fracti...eserve_banking
Citera
2020-02-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ja, precis.

Du kan börja här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fracti...eserve_banking

Jag har suttit i styrelsen (huvudstyrelsen, inte nån lokal styrelse) i en bank och varit compliance.
Tror jag har full koll på både vad pengar är och hur bankernas kapitaltäckningskrav etc fungerar, men tack ändå för hjälpen med Wiki.
Citera
2020-02-12, 11:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag har suttit i styrelsen (huvudstyrelsen, inte nån lokal styrelse) i en bank och varit compliance.
Tror jag har full koll på både vad pengar är och hur bankernas kapitaltäckningskrav etc fungerar, men tack ändå för hjälpen med Wiki.

Visst visst, och jag är huvudägare i JP Morgan, Swedbank och Nordea, samt har 6 VM-guld i fotboll.
Citera
2020-02-12, 11:31
Medlem
Bankerna har de pengar de lånar ut - när man fått ett lån har man köpkraften för pengarna.

Men Comhem hade inte programmen under den tid de sålde - elbolagen har sällan egna elkällor
Citera
2020-02-12, 11:39
Medlem
Citat:
Visst visst, och jag är huvudägare i JP Morgan, Swedbank och Nordea, samt har 6 VM-guld i fotboll.

Blev det jobbigt?
Citera
2020-02-12, 13:21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Jag har svårt att tro att inte någon som vet hur utlåningen fungerar har suttit i en bankstyrelse. Men ok. Jag vet att Se-banken haft en gigantiskt styrelse med bl.a. politiker så det kan säkert vara som du säger. Men jag trodde man hade slutat med det då det var så kritiserat.
Citera
2020-02-12, 15:32
Medlem
killawifes avatar
Det är lite konstigt faktiskt, jag råkade själv ut för det nyligen. Jag skulle teckna ett ADSl abbonemang pga flytt till landet och ingen fiber. Fick beskedet av Telia att det inte gick då de ska klippa kopparkablarna senare i år. Jag kontaktade då en underleverantör Netatonce som kunde leverera. Jag tog då upp detta med nerläggningen av kopparnätet och bindingstiden och undrade vad som skulle hände och till min förvåning så tyckte de att jag ändå skulle betala, trots att de fysiskt inte längre kan leverera tjänsten.
Jag skaffade mobilt bredband istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in