2020-02-12, 08:37
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Ja dum frga frn ngon som aldrig anvnt ett sdant och det har aldrig riktigt funnits i min nrhet. Det jag frstr r att man kan handla fr pengar som man egentligen inte har till den grns som beviljats. Att man sedan betalar tillbaks med rnta. men

Betalar man altid av det belopp man handlat fr mnaden efter?
Nr pengarna r upphandlade. r det bara att slnga kortet d? Ellert ansker man om "p-fyllnad"?
Eller fylls det p allt eftersom man betalar tillbaks till kontot (-rntan)

(skrmmande svrt att hitta denna info p kreditbolagens sidor)
Senast redigerad av Trevligt.konto 2020-02-12 kl. 08:53.
Citera
2020-02-12, 08:56
Moderator
tobess avatar
Du har x-antal tusen i kredit. Det r maxsumman du kan utnyttja p kortet. Varje mnad kommer en faktura, hur mycket du betalar beror p ditt avtal. Det finns i regel en minimibetalning som mste gras (t.ex. 10% av utnyttjad kredit).

S exempelvis:

Du har 10k kr i kredit och kper en dator fr 7k kr och betalar med kreditkort.
Du har 3k kvar att utnyttja p kreditkortet (10k-7k)

I slutet av mnaden kommer den frsta fakturan. Du mste som minst betala 700 kr (10% av 7k) men kan ocks betala bort hela summan eller vad som helst som ligger mellan minimibeloppet och totalen.

Denna mnad har inte mjlighet att betala allt p en gng, s du betalar in 5k kr.

I brjan av nsta mnad har du d:
2k utnyttjad kredit (7k-5k) och 8k outnyttjad kredit.

Lt oss sga att du inte utnyttjar krediten alls fljande mnad.
Vid fljande faktura blir d minimibelopp att betala 200kr (+rnta) (10% av 2k).

Du vljer att betala bort hela summan som r kvar. Du har nu terigen 10k outnyttjad kredit och allt r betalt.

S fr att specifikt svara p dina frgor:

Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Betalar man altid av det belopp man handlat fr mnaden efter?
Nr pengarna r upphandlade. r det bara att slnga kortet d? Ellert ansker man om "p-fyllnad"?
Eller fylls det p allt eftersom man betalar tillbaks till kontot (-rntan)

1. Man mste vanligtvis betala minst en viss % av utnyttjad kredit. Hur mycket det r beror p ens avtal.
2. Krediten "fylls p" vartefter du betalar tillbaka den kredit du utnyttjat.
Senast redigerad av tobes 2020-02-12 kl. 08:58.
Citera
2020-02-12, 09:18
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Du har x-antal tusen i kredit. Det r maxsumman du kan utnyttja p kortet. Varje mnad kommer en faktura, hur mycket du betalar beror p ditt avtal. Det finns i regel en minimibetalning som mste gras (t.ex. 10% av utnyttjad kredit).

S exempelvis:

Du har 10k kr i kredit och kper en dator fr 7k kr och betalar med kreditkort.
Du har 3k kvar att utnyttja p kreditkortet (10k-7k)

I slutet av mnaden kommer den frsta fakturan. Du mste som minst betala 700 kr (10% av 7k) men kan ocks betala bort hela summan eller vad som helst som ligger mellan minimibeloppet och totalen.

Denna mnad har inte mjlighet att betala allt p en gng, s du betalar in 5k kr.

I brjan av nsta mnad har du d:
2k utnyttjad kredit (7k-5k) och 8k outnyttjad kredit.

Lt oss sga att du inte utnyttjar krediten alls fljande mnad.
Vid fljande faktura blir d minimibelopp att betala 200kr (+rnta) (10% av 2k).

Du vljer att betala bort hela summan som r kvar. Du har nu terigen 10k outnyttjad kredit och allt r betalt.

S fr att specifikt svara p dina frgor:

1. Man mste vanligtvis betala minst en viss % av utnyttjad kredit. Hur mycket det r beror p ens avtal.
2. Krediten "fylls p" vartefter du betalar tillbaka den kredit du utnyttjat.

Supertack! Den texten borde alla bolag ha p sidan!
Som jag fattar det, s lnge man r sktsam och betalar inom rntafria perioden finns det inga direkta nackdelar med att ha kreditkort (frutom en extra buffert har man ju div bonusar och frskringar). Eller ha jag missat ngot?
Citera
2020-02-12, 09:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Som jag fattar det, s lnge man r sktsam och betalar inom rntafria perioden finns det inga direkta nackdelar med att ha kreditkort (frutom en extra buffert har man ju div bonusar och frskringar). Eller ha jag missat ngot?

Korrekt. Finns dessutom som du sger en hel del frdelar med att anvnda kreditkort, speciellt t.ex. vid resor eller betalningar online.

Det r frst nr man brjar leva ver sina tillgngar och finansierar det genom att utnyttja krediter som det blir ett problem. Vissa kan helt enkelt inte hantera det.

S lnge man har i bakhuvudet att ett kreditkort r en form av korttidsln (med en relativt hg rnta, dessutom) s r det ingen fara.
Citera
2020-02-12, 09:32
Medlem
Citat:

Vissa kreditkort har en fast mnadsavgift men om du vljer ett gratis kreditkort och betalar av hela krediten varje mnad s finns det bara frdelar jmfrt med ett debitkort. Man kan mjligtvis se det som en nackdel att du fr en extra faktura att hlla reda p.
Citera
2020-02-12, 14:17
Medlem
HAr du alldrig gt ett tankkort eller ett kort p ica/coop?
Citera
2020-02-12, 14:47
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
HAr du alldrig gt ett tankkort eller ett kort p ica/coop?

Nej inget med kredit.
Citera
2020-02-12, 14:51
Medlem
Citat:
Nej inget med kredit.

Tankkort r alltid kredit. Ica kortet har de sista ren ocks varit kreditkort. Frskte f bort krediten p ICA kortet men det gick inte. Tror dock det gr nu sedan ca. 6 mnader tillbaka.
Citera
2020-02-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Tankkort r alltid kredit. Ica kortet har de sista ren ocks varit kreditkort. Frskte f bort krediten p ICA kortet men det gick inte. Tror dock det gr nu sedan ca. 6 mnader tillbaka.

ven om man har ett ICA Kundkort Online?
Citera
2020-02-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
ven om man har ett ICA Kundkort Online?
Ja s tolkar jag villkoren p isas hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in