2020-02-12, 08:37
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Ja dum fråga från någon som aldrig använt ett sådant och det har aldrig riktigt funnits i min närhet. Det jag förstår är att man kan handla för pengar som man egentligen inte har till den gräns som beviljats. Att man sedan betalar tillbaks med ränta. men

Betalar man altid av det belopp man handlat för månaden efter?
När pengarna är upphandlade. Är det bara att slänga kortet då? Ellert ansöker man om "på-fyllnad"?
Eller fylls det på allt eftersom man betalar tillbaks till kontot (-räntan)

(skrämmande svårt att hitta denna info på kreditbolagens sidor)
Senast redigerad av Trevligt.konto 2020-02-12 kl. 08:53.
Citera
2020-02-12, 08:56
Moderator
tobess avatar
Du har x-antal tusen i kredit. Det är maxsumman du kan utnyttja på kortet. Varje månad kommer en faktura, hur mycket du betalar beror på ditt avtal. Det finns i regel en minimibetalning som måste göras (t.ex. 10% av utnyttjad kredit).

Så exempelvis:

Du har 10k kr i kredit och köper en dator för 7k kr och betalar med kreditkort.
Du har 3k kvar att utnyttja på kreditkortet (10k-7k)

I slutet av månaden kommer den första fakturan. Du måste som minst betala 700 kr (10% av 7k) men kan också betala bort hela summan eller vad som helst som ligger mellan minimibeloppet och totalen.

Denna månad har inte möjlighet att betala allt på en gång, så du betalar in 5k kr.

I början av nästa månad har du då:
2k utnyttjad kredit (7k-5k) och 8k outnyttjad kredit.

Låt oss säga att du inte utnyttjar krediten alls följande månad.
Vid följande faktura blir då minimibelopp att betala 200kr (+ränta) (10% av 2k).

Du väljer att betala bort hela summan som är kvar. Du har nu återigen 10k outnyttjad kredit och allt är betalt.

Så får att specifikt svara på dina frågor:

Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Betalar man altid av det belopp man handlat för månaden efter?
När pengarna är upphandlade. Är det bara att slänga kortet då? Ellert ansöker man om "på-fyllnad"?
Eller fylls det på allt eftersom man betalar tillbaks till kontot (-räntan)

1. Man måste vanligtvis betala minst en viss % av utnyttjad kredit. Hur mycket det är beror på ens avtal.
2. Krediten "fylls på" vartefter du betalar tillbaka den kredit du utnyttjat.
Senast redigerad av tobes 2020-02-12 kl. 08:58.
Citera
2020-02-12, 09:18
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Du har x-antal tusen i kredit. Det är maxsumman du kan utnyttja på kortet. Varje månad kommer en faktura, hur mycket du betalar beror på ditt avtal. Det finns i regel en minimibetalning som måste göras (t.ex. 10% av utnyttjad kredit).

Så exempelvis:

Du har 10k kr i kredit och köper en dator för 7k kr och betalar med kreditkort.
Du har 3k kvar att utnyttja på kreditkortet (10k-7k)

I slutet av månaden kommer den första fakturan. Du måste som minst betala 700 kr (10% av 7k) men kan också betala bort hela summan eller vad som helst som ligger mellan minimibeloppet och totalen.

Denna månad har inte möjlighet att betala allt på en gång, så du betalar in 5k kr.

I början av nästa månad har du då:
2k utnyttjad kredit (7k-5k) och 8k outnyttjad kredit.

Låt oss säga att du inte utnyttjar krediten alls följande månad.
Vid följande faktura blir då minimibelopp att betala 200kr (+ränta) (10% av 2k).

Du väljer att betala bort hela summan som är kvar. Du har nu återigen 10k outnyttjad kredit och allt är betalt.

Så får att specifikt svara på dina frågor:

1. Man måste vanligtvis betala minst en viss % av utnyttjad kredit. Hur mycket det är beror på ens avtal.
2. Krediten "fylls på" vartefter du betalar tillbaka den kredit du utnyttjat.

Supertack! Den texten borde alla bolag ha på sidan!
Som jag fattar det, så länge man är skötsam och betalar inom räntafria perioden finns det inga direkta nackdelar med att ha kreditkort (förutom en extra ”buffert” har man ju div bonusar och försäkringar). Eller ha jag missat något?
Citera
2020-02-12, 09:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Som jag fattar det, så länge man är skötsam och betalar inom räntafria perioden finns det inga direkta nackdelar med att ha kreditkort (förutom en extra ”buffert” har man ju div bonusar och försäkringar). Eller ha jag missat något?

Korrekt. Finns dessutom som du säger en hel del fördelar med att använda kreditkort, speciellt t.ex. vid resor eller betalningar online.

Det är först när man börjar leva över sina tillgångar och finansierar det genom att utnyttja krediter som det blir ett problem. Vissa kan helt enkelt inte hantera det.

Så länge man har i bakhuvudet att ett kreditkort är en form av korttidslån (med en relativt hög ränta, dessutom) så är det ingen fara.
Citera
2020-02-12, 09:32
Medlem
Citat:

Vissa kreditkort har en fast månadsavgift men om du väljer ett gratis kreditkort och betalar av hela krediten varje månad så finns det bara fördelar jämfört med ett debitkort. Man kan möjligtvis se det som en nackdel att du får en extra faktura att hålla reda på.
Citera
2020-02-12, 14:17
Medlem
HAr du alldrig ägt ett tankkort eller ett kort på ica/coop?
Citera
2020-02-12, 14:47
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
HAr du alldrig ägt ett tankkort eller ett kort på ica/coop?

Nej inget med kredit.
Citera
2020-02-12, 14:51
Medlem
Citat:
Nej inget med kredit.

Tankkort är alltid kredit. Ica kortet har de sista åren också varit kreditkort. Försökte få bort krediten på ICA kortet men det gick inte. Tror dock det går nu sedan ca. 6 månader tillbaka.
Citera
2020-02-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Tankkort är alltid kredit. Ica kortet har de sista åren också varit kreditkort. Försökte få bort krediten på ICA kortet men det gick inte. Tror dock det går nu sedan ca. 6 månader tillbaka.

Även om man har ett ICA Kundkort Online?
Citera
2020-02-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Även om man har ett ICA Kundkort Online?
Ja så tolkar jag villkoren på isas hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in