2020-02-17, 15:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleon
Ridå för alla kränkta knäppgökar på högerkanten som på fullaste allvar trodde att filmen hade med förakt att göra. Seså, iväg och leta annat att förfasas över nu!

Det var riggat.
Kolla hur de uttrycker sig, min analys tidigare i tråden förstärks enbart genom denna lilla sekvens av ord:

[…] that some chose to interpret the message and use it for their own purpose.

"Some" vill förminska kritikens omfattning.
"interpret" vill flytta fokus från filmens "triggers" till det triviala innehållet för att få oss att tro att det är det triviala innehållet som triggat reaktionerna.
"their own purpose" ska associera till kritikernas rasistiska uppsåt.

Som sagt, jag hävdar att just förakt blev deras höga fall. Förakt för vanligt folk som inte tillhör den nya vänstereliten.
Citera
2020-02-17, 15:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Dessutom så är det inskrivet i grundlagen att man inte på något sätt får försöka påtvinga folk en annan kultur.

Oj, då är SAS propagerande för den s k mångkulturen olaglig!
Citera
2020-02-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jodå har tidigare lagt in detta, läs vad det står och inse att mycket av detta passar in på SAS-filmen.
"Ironi (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Denna skillnad består ofta i att man säger motsatsen till vad man menar, och visar med tonfall och andra medel att man inte menar vad man säger.[1] Publiken, åtminstone en del av den, förutsätts även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det. "

"Som ett led i ironin kan man, i avancerad form, skapa dubbel och trippelironi. I dubbelironin ironiseras ironin. Du säger vad du faktiskt tycker men med en ironisk ton eller på ett ironiskt sätt, exempelvis som en rättelse."
Från wikipedia

Att beskriva begreppet ironi är inte att förklara vad som är ironi i SAS reklamfilm, hur korkad är du på skala 1-10?
Citera
2020-02-17, 15:49
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Turkiet och Syrien fanns inte för 6000 år sedan när folk vandrade därifrån och upp till vårt land. Men det fanns folk där då. DNA visar att vi kom från samma folkgrupper som bor där idag.

Precis. Alltså finns det inga turkar. Även de kom söderifrån. Så den turkiska köttbullen är inte Turkisk, utan är kopierad.
Citera
2020-02-17, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LetsFvck
Helvete vilken trådjävel. Allt har gått på repeat sedan sida 20.

Ja det kan man sannerligen säga. Nästan komiskt.

Citat:
Har dock märkt att vissa, både här på FB och många som gjort reaction-videos på YT, verkar tro att citatet "we are no better than our Viking ancestors" som illustreras med den moleriska afrikanen ska tolkas som att vi fortfarande är ett folk bestående av plundrande våldtäktsmän. De menar givetvis att redan på vikingatiden så vi reste runt och tog intryck från omvärlden, och att denna tradition lever kvar i nuläget. Lite mystiskt att så pass många gjort den förstnämnda felaktiga tolkningen.

Det är väl knappast särskilt mystiskt då man betänker att han sa just att vi är "no better" än vikingarna. Igen kan man konstatera filmens medvetet provocerande anslag: givetvis suggererar detta att vi ännu tydligen delar samma defekter som vikingarna hade. Och det "negativa" med vikingarna var just att de var, som du säger, "plundrande våldtäktsmän".

Så den tolkningen är knappast (helt) felaktig.

Menar man - som ju filmen sen själv suggererar - att det är något positivt att ta/låna impulser utifrån, ja då borde man formulerat det konceptet annorlunda: "we are no different than our Viking ancestors". Men det gjorde man inte.

Sen är ju det lite grann filmens stuk: man börjar med att totalt snacka skit om Skandinavien (absolutely nothing, nada, niente, we are no better), för att sen på slutet lägga en viss positiv spinn på det hela. Men det finns ingen riktig balans där, utan det negativa, felaktiga, provocerande och förlöjligande överväger helt.

(Sen förstod jag själv att de hänvisade till vikingarna just som några som reste mycket, inte som några som gillade våld; men den negativa formuleringen går inte att överse.)

Citat:
Detta förändrar givetvis inte att den här reklamfilmen i sin helhet är en riktigt äcklig och subversiv smörja, och att de ansvariga bör skjutas in rakt i solen med en trestegsraket.

Hur ni orkar fortsätta slåss mot väderkvarnarna Skilly(provokatören), InteSDbliven(trollet) och Nibiru(begåvningshandikappet) går bortom min förståelse. Är det någon form av självskadebeteende?

Det förstår inte jag heller. Du glömde för övrigt feta bläckfisken, som även hjälpt till att göra tråden om Greta oläslig. Skulle aldrig svara någon av dem.
Citera
2020-02-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det är väl knappast särskilt mystiskt då man betänker att han sa just att vi är "no better" än vikingarna. Igen kan man konstatera filmens medvetet provocerande anslag: givetvis suggererar detta att vi ännu tydligen delar samma defekter som vikingarna hade. Och det "negativa" med vikingarna var just att de var, som du säger, "plundrande våldtäktsmän".

Så den tolkningen är knappast (helt) felaktig.

Menar man - som ju filmen sen själv suggererar - att det är något positivt att ta/låna impulser utifrån, ja då borde man formulerat det konceptet annorlunda: "we are no different than our Viking ancestors". Men det gjorde man inte.

Sen är ju det lite grann filmens stuk: man börjar med att totalt snacka skit om Skandinavien (absolutely nothing, nada, niente, we are no better), för att sen på slutet lägga en viss positiv spinn på det hela. Men det finns ingen riktig balans där, utan det negativa, felaktiga, provocerande och förlöjligande överväger helt.

Sant. Tror ens personliga reaktion på just det citatet avgjordes av hur man reagerade på uppbyggnaden inför själva citatet. Jag tog inte åt mig särskilt av filmen, antagligen pga av att jag är ganska avtrubbad vid det här laget, men om man har suttit och tuggat fradga hela vägen fram tills dess så tolkar man nog "no better" på det mest pessimistiska viset. Får hålla med om att "No different" hade varit ett smartare val.

Att jag skrattade arslet av mig av att få en afrikan med glesa framtänder upptryckt i ansiktet samtidigt som det sades hjälpte nog att avlasta viss ångest.
Senast redigerad av LetsFvck 2020-02-17 kl. 16:09.
Citera
2020-02-17, 16:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2020/02/13/is-anything-truly-scandinavian-the-bizarre-sas-ad-controversy-explained/#7cd77550eb2f[/url]

Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
"The pro-globalization ad quickly went viral, garnering more than half a million views in just a few hours. However, the virality didn’t indicate popularity. It drew a barrage of criticism online, notably from various anti-immigration parties across Scandinavia."

Klart att en halv miljon vanliga människor sätter sig och kollar på en SAS-reklam inom några timmar från att den släpps. Den var naturligtvis högst efterlängtad och förväntningarna måste ha varit enorma.

(Min fetning)

Men sluta tro på media, inklusive Forbes. De vill dig inte väl!

Efter några timmar, typ 3 timmar, hade klippet någonstans mellan 2301 och 24783 visningar. Nästa siffra som jag fick från Youtube var 75283, och då hade det gått ett halvt dygn typ.

En halv miljon visningar kom inte klippet upp i för än inom några dagar.

Jag förväntar mig inte att du ska tro på mig, och vad jag påstår mig ha sett. Men snälla försök spana efter tecken själv hädanefter, när du har möjlighet, så kommer du som jag upptäcka att media ljuger ok väldigt mycket.
Citera
2020-02-17, 16:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Sant. Tror ens personliga reaktion på just det citatet avgjordes av hur man reagerade på uppbyggnaden inför själva citatet. Jag tog inte åt mig särskilt av filmen, antagligen pga av att jag är ganska avtrubbad vid det här laget, men om man har suttit och tuggat fradga hela vägen fram tills dess så tolkar man nog "no better" på det mest pessimistiska viset. Får hålla med om att "No different" hade varit ett smartare val.

Anledningen till att man valde den lydelsen var för att det skulle vara subtilt suggestivt. Byrån vet exakt vad de gör och varför.
Citera
2020-02-17, 16:30
Medlem
Hej kompisar!
Då tråden behöver städas upp så låser jag en stund, helt enkelt för att hinna med att rensa. Tråden kommer att öppnas igen efter att städpatrullen gjort sitt. Tips från coachen;
Under tiden städning pågår kan man t ex sätta sig på fingrarna och läsa igenom forumets regler så slipper man posta en massa offtopic och dra på sig varningar samtidigt.
Hej så länge.
/moderator
Citera

Moderatormeddelande

Postat av gutegirl 2020-02-17, 20:21
Medlem
Och så håller man topic. Tänk igenom innan du postar:
Tillför mitt inlägg något som är relevant för trådens ämne?
Samt:
Om jag vill bara diskutera invandringspolitik och SD är detta fel forum och fel tråd. Här diskuteras reklam. Vill jag bara skriva att någon är dum i huvudet ska jag fundera lite till och inte lusa ner tråden med skräp.
Tack på förhand.
/moderator
2020-02-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har jag påstått att jag kan mycket om reklam?

Men nu när experten 25 mm-slak är här så förstår jag nu att reklam ska provocera och skapa debatt. Jag var så dum och trodde att reklam var till för hjälpa till att sälja en produkt 🤪

Sen som lever får se.
Citera
2020-02-17, 21:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Ebba Busch Thor sågar SAS-reklam: ”Det är struntprat”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbMgAd/ebba-busch-thor-sagar-sas-reklam-struntprat

Konkurrenternas pikar mot SAS efter omtalade reklamfilmen
https://www.dn.se/ekonomi/konkurrenternas-pikar-mot-sas-efter-omtalade-reklamfilmen/

Is anything quintessentially Scandinavian? SAS airline republish controversial video advert
https://www.euronews.com/2020/02/13/is-anything-quintessentially-scandinavian-sas-airline-republish-controversial-video-advert

Gick ju bra det här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in