Citat:
Ursprungligen postat av
LetsFvck
Helvete vilken trådjävel. Allt har gått på repeat sedan sida 20.
Ja det kan man sannerligen säga. Nästan komiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
LetsFvck
Har dock märkt att vissa, både här på FB och många som gjort reaction-videos på YT, verkar tro att citatet "we are no better than our Viking ancestors" som illustreras med den moleriska afrikanen ska tolkas som att vi fortfarande är ett folk bestående av plundrande våldtäktsmän. De menar givetvis att redan på vikingatiden så vi reste runt och tog intryck från omvärlden, och att denna tradition lever kvar i nuläget. Lite mystiskt att så pass många gjort den förstnämnda felaktiga tolkningen.
Det är väl knappast särskilt mystiskt då man betänker att han sa just att vi är "
no better" än vikingarna. Igen kan man konstatera filmens medvetet provocerande anslag: givetvis suggererar detta att vi ännu tydligen delar samma defekter som vikingarna hade. Och det "negativa" med vikingarna var just att de var, som du säger, "plundrande våldtäktsmän".
Så den tolkningen är knappast (helt) felaktig.
Menar man - som ju filmen sen själv suggererar - att det är något positivt att ta/låna impulser utifrån, ja då borde man formulerat det konceptet annorlunda: "we are
no different than our Viking ancestors". Men det gjorde man inte.
Sen är ju det lite grann filmens stuk: man börjar med att totalt snacka skit om Skandinavien (absolutely nothing, nada, niente, we are no better), för att sen på slutet lägga en
viss positiv spinn på det hela. Men det finns ingen riktig balans där, utan det negativa, felaktiga, provocerande och förlöjligande överväger helt.
(Sen förstod jag själv att de hänvisade till vikingarna just som några som reste mycket, inte som några som gillade våld; men den negativa formuleringen går inte att överse.)
Citat:
Ursprungligen postat av
LetsFvck
Detta förändrar givetvis inte att den här reklamfilmen i sin helhet är en riktigt äcklig och subversiv smörja, och att de ansvariga bör skjutas in rakt i solen med en trestegsraket.
Hur ni orkar fortsätta slåss mot väderkvarnarna Skilly(provokatören), InteSDbliven(trollet) och Nibiru(begåvningshandikappet) går bortom min förståelse. Är det någon form av självskadebeteende?
Det förstår inte jag heller. Du glömde för övrigt feta bläckfisken, som även hjälpt till att göra tråden om Greta oläslig. Skulle aldrig svara någon av dem.