2020-02-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
KAN någon nämna något som är helt unikt svenskt som inte kommit eller inspirerats av någon annan kultur? Mycket kritik men lite substans i denna tråd. Känns som att tråden är så full av offerkofta att jag får fårsmak i munnen.

Det folk vänder sig mot är påståendet att det inte skulle finnas något skandinaviskt. Att det mesta i vår kultur är influerat utifrån förstår nog de flesta, men det är egentligen ganska ointressant vem som ursprungligen kommit på någonting. Vi har skapat eller tagit till oss olika kulturella uttryck och gjort de till våra, och dessa är sant Skandinaviska.

Varför skulle man tolerera att någon förnedrar ens kultur? Bara en svagsint push-over accepterar sånt. Skulle du tolerera att ett företag kallar din mamma för hora också, du skulle bara tänka "ja, jag får inte bli kränkt" och fortsätta stödja dem ekonomiskt?

Ha lite självrespekt och integritet för fan.
Citera
2020-02-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag tror inte att någon kan nämna något i den svenska kulturen som är unikt för Sverige och som har funnits här sedan innan tiden för big bang. Kan du göra det om valfri annan kultur?

Well, nej, det är lite min poäng. Vi har en mänsklig kultur, ingen kultur som är unik för något land.
Citera
2020-02-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Menar du att Sverige/Skandinavien är mindre "unikt" än andra länder och regioner i världen?

Nej, menar att vi bara har olika variationer av mänsklig kultur.
Citera
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tack men nej tack! Vad är det förresten som är så alternativt? Samma gamla unkna högervärderingar och otidsenliga nationalismrasism.
Tror inte att du kan tacka nej, sitter du på flashback och använder ickebinär/ickenormativ som invektiv så är du nog alt-right ska du se! Det är nämligen inte en mer precis etikett än så, du har redan gått över gränsen och tveksamt om vänsterpartiets avant garde skulle låta dig komma tillbaka.

Snyggt försök dock, gillade verkligen touchen med att klumpa ihop två (i din föreställningsvärld) negativa begrepp, nationalism och rasism, haha den var snygg, påminner starkt om rasistfascist eller flashbackfavoriten dödsknarkarrasist. För att svara på din fråga om vad som är alternativt så skulle jag väl säga att det är en höger som inte är vänsterns lydiga knähund men som sagt alt-right är en löjlig etikett som inte i sig har någon innebörd annat än "superdummis enligt psykosvänstern".
Citera
Medlem
Citat:
KAN någon nämna något som är helt unikt svenskt som inte kommit eller inspirerats av någon annan kultur? Mycket kritik men lite substans i denna tråd. Känns som att tråden är så full av offerkofta att jag får fårsmak i munnen.
Felet de gör är att de säger att inget är skandinaviskt, sen rabblar de upp saker som kommer från andra ställen. Varför är det bara den svenska/skandiviska kulturen som inte finns?

Surströmming, gravlax, skidor. Bättre än så hittar du inte i någon annan kultur. Demokratin i Grekland uppstod knappast i ett vakuum den heller.

SAS förminskar först våra kulturer, det kitt som håller ihop samhället, och sedan när de får kritik så anklagar de avsändarna av densamma för att gå Putins ärenden. Det är ju uppochnedvända världen. Putin skulle naturligtvis föredra ett ängsligt kulturlöst Sverige utan nationell sammanhållning om han nu är ute efter världsherravälde som alla vänsterblivna påstår.
Citera
Medlem
Citat:
Vad har din undran att göra med påståendet som görs i reklamfilmen?

Nämligen att

Ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat.

Det vill säga, att inget absolut inget, kan kallas skandinaviskt och att allt vi har är kopior.
Citera
2020-02-13, 20:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Kan du nämna något unikt i vilken kultur som helst som inte kommit eller inspirerats av någon annan kultur? All utveckling bygger på något existerande så om man underkänner kulturer pga det får man underkänna all kultur.
Citera
2020-02-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Vad har din undran att göra med påståendet som görs i reklamfilmen?

Nämligen att

Ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat.

Det vill säga, att inget absolut inget, kan kallas skandinaviskt och att allt vi har är kopior.

Allt. Det var en genuin fråga. Min huvudpoäng är att det bara finns variationer av mänsklig kultur.
Citera
2020-02-13, 20:23
Medlem
Citat:
Nej, menar att vi bara har olika variationer av mänsklig kultur.
Ja, och den svenska variationen kallas svensk kultur. Så enkelt att inte ens du borde ha några svårigheter med det.
Citera
2020-02-13, 20:25
Medlem
Citat:

Ostkaka, jantelagen, knäckebröd, att inte bli kallad svennehora, nyckelharpa, palt, sylta, ca allt i genren Astrid Lindgren
Citera
2020-02-13, 20:25
Avstängd
Ksenia74s avatar
Falukorven är fan svensk uppfinning
Citera
2020-02-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Ja, och den svenska variationen kallas svensk kultur. Så enkelt att inte ens du borde ha några svårigheter med det.

Ja men SAS är ju korrekta i att svensk kultur inte är unik. Det är en variation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in