• 1
  • 2
2020-02-11, 17:47
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Det är bara se och häpna:
https://www.youtube.com/watch?v=jwZ7AjQOTtM

Norge och EU har löjligt få kontroller på odlad fisk, jämfört med alla andra livsmedel. Norsk, odlad lax överstiger gränsvärden på konserveringsmedlet etoxikin med 2000% (förutom all annan skit som kvicksilver, endosulfan, dioxin, hemoglobin och mängder med antibiotika). Ett gränsvärde på 50 mg/ kg visar sig innehålla 800-1000 mg/ kg i ett labbtest i Schweiz. Kanske för att odlad lax växer för tätt, blir sjuk och bakterier blir resistenta mot kemikalier i fodret som sprejas med skit från Monsanto i växande mängd.

Härvan växer. Norska forskare (två till antalet) som tittar mer noggrant blir utfrysta och får sparken. Ministern för fisket i Norge lägger locket på och har själv investerat i ägande och aktier i fiskodling. Lax är särskilt skadlig, då gifterna lagras i fettet och röd fisk är särskilt fet.

Livsmedelsverket i Sverige hävdar odlad lax är väldigt nyttig, trots att obefintliga tester har gjorts på Etoxikins verkan på människor, man bara konstaterar att det säkert inte är bra. Livsmedelsverket hävdar vidare att EU bestämt att etoxikin ska fasas ut som konserveringsmedel, trots att Livsmedelsverket hävdar det inte är farligt, "det är bara mängden du äter som är viktigt."

SVT valde såklart att inte visa dokumentären, precis som man brukar göra med allt annat som är kontroversiellt (som mörkningen av brottslighet, sanningen bakom genus"vetenskapen" och dylikt).

EU och Livsmedelsverket har alltså lagt locket på kring att odlad lax är bland det giftigaste man kan äta, samtidigt som man stoppar användningen etoxikin och annan skit från Monsanto. Vem tror ni äger patentet på etoxikin?
https://books.google.se/books?id=tZ4...xyquin&f=false

Monsanto. Livsmedelsföretagens svar på Hitler och Stalin.

Labbtest: https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/com...ction=Toxicity
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/com...ction=Toxicity

Hur fan kan något sådant här få ske och hur fan kan det vara så enkelt att mörka?
Citera
2020-02-11, 18:04
Medlem
Pungspark..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Hur fan kan något sådant här få ske och hur fan kan det vara så enkelt att mörka?

Enkelt. Vi tillåter det.
Citera
2020-02-11, 18:12
Medlem
Opaques avatar
Såg dokumentären,och sedan dess går jag förbi förpackningarna med Norsk odlat Lax med renodlat äckel i affärerna.Brukade mumsa i mig en hel del under ett år. Tipsade flera andra att inte köpa det p.g.a. alla toxiner. En bekant frågade en fiskhandlare om det kan vara sant att Norsk odlat lax riskerar hälsan. Han bejakade frågan !
So om detta inte var nog så såg jag dessutom en dokumentär om odlad Pangea (En billig torskliknande vitfisk som säljs tonvis av i Sverige varje dag) Man ser hur bossen slängde ut liter efter liter med antibiotika i pölen efter matningen. Så saken är klar ingen odlat fisk någonsin mer Ev. Ingen fisk aldrig mer oavsett vad som står tryckt på förpackningen. Den branschen verkar totalt laglös.

Vi måste nå ut till andra genom kanaler som den här (Flashback) och Youtube.

Norsk odlat Lax : https://www.youtube.com/results?sear...n+salmon+toxic

Odlat Pangea : https://www.svd.se/mycket-antibiotik...ius-fisk-odlas
Senast redigerad av Opaque 2020-02-11 kl. 18:15.
Citera
2020-02-11, 18:41
Bannlyst
Citat:
Det är bara se och häpna:
https://www.youtube.com/watch?v=jwZ7AjQOTtM
....

Jag vill inte påstå att du har fel, men de flesta artiklar är mycket nyare än videon .
Ta t .ex laxfakta.se "99,99 procent av norsk lax har aldrig fått antibiotika" , det blir ju knepigt att argumentera med en minst 4 år gammal video.
Citera
2020-02-11, 18:46
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Vad är en bra källa till D-vitamin och omega 3 om man inte äter fisk?
Citera
2020-02-11, 19:25
Medlem
Citat:

Jag tycker inte det mörkas, har skrivits massor om odlad lax. Och om allt från miljöpåverkan och djurhållning till gifter. En googling på "odlad lax farlig" ger massor av träffar inkl artiklar hos MSM (SR, SVT, Expressen, SvD, mfl).

Och glädjande nog så är etoxikin på väg ut, EU har beslutat att fasa ut etoxikin som tillsats innan sommaren 2020. Så på något års sikt kommer laxen att vara fri från etoxikin.
Citera
2020-02-11, 20:27
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Frisimmande fisk?
Citera
2020-02-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

Alger. Därifrån kommer dessa från början.
Citera
2020-02-11, 23:54
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag vill inte påstå att du har fel, men de flesta artiklar är mycket nyare än videon .
Ta t .ex laxfakta.se "99,99 procent av norsk lax har aldrig fått antibiotika" , det blir ju knepigt att argumentera med en minst 4 år gammal video.
Ja och vem fan ska man lita på? För de har ju inga ekonomiska anledningar att ljuga som fan? För "laxfakta" låter ju inte suspekt som fan som specifikt avfärdar problemen med norsk lax? För det finns ju inget ekonomiskt intresse i det för JÄVLIGT många intressenter som tjänar JÄVLIGT mycket pengar på det?

Är de opartiska eller köpta? Man kan inte lita på ett dugg. Att 99,99% av all norsk lax aldrig får Monsantoskit sprejad på sin mat låter ju som en lögn från Nordkorea. "Ledaren är perfekt." Hade de ljugit och sagt åtminstone 75% hade jag nästan kunnat tro på dem, men 99.9%? Kom igen för fan.

Helvete så flax skaparen av dokumentären hade som hittade den enda laxodling och den enda fabriken som fuskade och inte gjorde som man skulle. Han borde ju köpa en lott.

Jag förutsätter den siffran är tvärtom. 0.01% av alla laxodlingar och fabriker är inte giriga, psykopatiska as. Norge är ett kapitalistiskt land och mörkningen av forskningen talar för sig själv. Att sidor som "laxfakta" och "Livsmedelsverket" motsätter sig vad faktiska mätningar och forskare säger, är ett kapitel för sig.

Men kom för fan inte och säg att en sida som kallar sig "laxfakta" och är renodlat skapad för att ge god PR till norsk laxodling... kom igen. Vill du jag ska länka till random bloggar som också pratar om "lögnerna kring gifterna vid laxodling" för att stärka din hypotes ytterligare?

Inte en jävel ger några bevis eller siffror för att vad de hävdar - laxodling är jättenyttigt - var fan hämtar de sina siffror? De bara säger allt som hävdar odlad lax är giftig som fan är lögn och kommer med siffror från arslet.

Så är det religiösa premisser som ska diskuteras här?

Motståndarsidan: "Rökning är skitfarligt, här har vi mätningar."
Rökningsfakta: "Rökning är nyttigt, det är en lögn, det är jättegott och alla mätningar på rökning är en lögn. 99.9% av alla tobaksbolag är jättehumana och tänker på mänskligheten."

Jaha? Låt oss då lyssna på rökningsfakta.se och Ullenhags gamla regeringssida "Myterna kring invandringen" (Hahahahaha!).

Gravida ska inte röka och inte dricka alkohol. Men äta odlad norsk giftlax, uppbackad från Monsanto från helvetet är inga problem. Tvärtom, mat med Monsanto involverad är jättenyttigt! Dessutom är mat uppbackad från Monsanto bara involverat av Monsanto i 0.00000000000001% av fallen.

JAMEN DÅSÅ. FÖR LAXFAKTA.SE säger så. Jag tror jag ska skapa sidan "arselfakta.se" och hävda att min röv är större än två kontinenter. Då kan du hänvisa till den när du hävdar att Tellus har 8 kontinenter. "Ubbes röv" är den åttonde. Det borde bli sprängstoff i klassrummen. Kontinenten "Ubbes röv" befinner sig med basen mellan Norge och Island och leviterar över norra halvklotet. Den mesta av skiten från kontinenten har hamnat över Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tycker inte det mörkas, har skrivits massor om odlad lax. Och om allt från miljöpåverkan och djurhållning till gifter. En googling på "odlad lax farlig" ger massor av träffar inkl artiklar hos MSM (SR, SVT, Expressen, SvD, mfl).

Och glädjande nog så är etoxikin på väg ut, EU har beslutat att fasa ut etoxikin som tillsats innan sommaren 2020. Så på något års sikt kommer laxen att vara fri från etoxikin.
"Skrivits massor". Really? Knappast. Är det allmän kunskap att odlad fisk är förbannat giftig? Kom igen för fan. "Men nu tänker EU fasa ut det." Ja, medan människor ätit skiten i decennier, med massiv mörkning. För det är ju inte ALLS ett korrupt förfarande. Absolut inte.

Inte ett jävla skit i det korrupta gammelmedia, t.ex?
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-02-12 kl. 00:29.
Citera
2020-02-12, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ja och vem fan ska man lita på? För de har ju inga ekonomiska anledningar att ljuga som fan? För "laxfakta" låter ju inte suspekt som fan som specifikt avfärdar problemen med norsk lax? För det finns ju inget ekonomiskt intresse i det för JÄVLIGT många intressenter som tjänar JÄVLIGT mycket pengar på det?

Är de opartiska eller köpta? Man kan inte lita på ett dugg. Att 99,99% av all norsk lax aldrig får Monsantoskit sprejad på sin mat låter ju som en lögn från Nordkorea. "Ledaren är perfekt." Hade de ljugit och sagt åtminstone 75% hade jag nästan kunnat tro på dem, men 99.9%? Kom igen för fan.

Helvete så flax skaparen av dokumentären hade som hittade den enda laxodling och den enda fabriken som fuskade och inte gjorde som man skulle. Han borde ju köpa en lott.

Jag förutsätter den siffran är tvärtom. 0.01% av alla laxodlingar och fabriker är inte giriga, psykopatiska as. Norge är ett kapitalistiskt land och mörkningen av forskningen talar för sig själv. Att sidor som "laxfakta" och "Livsmedelsverket" motsätter sig vad faktiska mätningar och forskare säger, är ett kapitel för sig.

Men kom för fan inte och säg att en sida som kallar sig "laxfakta" och är renodlat skapad för att ge god PR till norsk laxodling... kom igen. Vill du jag ska länka till random bloggar som också pratar om "lögnerna kring gifterna vid laxodling" för att stärka din hypotes ytterligare?

Inte en jävel ger några bevis eller siffror för att vad de hävdar - laxodling är jättenyttigt - var fan hämtar de sina siffror? De bara säger allt som hävdar odlad lax är giftig som fan är lögn och kommer med siffror från arslet.

Så är det religiösa premisser som ska diskuteras här?

Motståndarsidan: "Rökning är skitfarligt, här har vi mätningar."
Rökningsfakta: "Rökning är nyttigt, det är en lögn, det är jättegott och alla mätningar på rökning är en lögn. 99.9% av alla tobaksbolag är jättehumana och tänker på mänskligheten."

Jaha? Låt oss då lyssna på rökningsfakta.se och Ullenhags gamla regeringssida "Myterna kring invandringen" (Hahahahaha!).

Gravida ska inte röka och inte dricka alkohol. Men äta odlad norsk giftlax, uppbackad från Monsanto från helvetet är inga problem. Tvärtom, mat med Monsanto involverad är jättenyttigt! Dessutom är mat uppbackad från Monsanto bara involverat av Monsanto i 0.00000000000001% av fallen.

JAMEN DÅSÅ. FÖR LAXFAKTA.SE säger så. Jag tror jag ska skapa sidan "arselfakta.se" och hävda att min röv är större än två kontinenter. Då kan du hänvisa till den när du hävdar att Tellus har 8 kontinenter. "Ubbes röv" är den åttonde. Det borde bli sprängstoff i klassrummen. Kontinenten "Ubbes röv" befinner sig med basen mellan Norge och Island och leviterar över norra halvklotet. Den mesta av skiten från kontinenten har hamnat över Stockholm.

Jag menar att det begravs i tiden, precis som denna tråden också görs om det inte blir några inlägg.
Hur läget med antibiotika var då och nu är svårt att säga om det inte följs upp.
Jag stödjer inte länken med laxfakta jag bara tog exempel.
Citera
2020-02-12, 12:43
Medlem
Citat:
.
"Skrivits massor". Really? Knappast. Är det allmän kunskap att odlad fisk är förbannat giftig? Kom igen för fan. "Men nu tänker EU fasa ut det." Ja, medan människor ätit skiten i decennier, med massiv mörkning. För det är ju inte ALLS ett korrupt förfarande. Absolut inte.

Inte ett jävla skit i det korrupta gammelmedia, t.ex?

Eftersom det finns massor med artiklar i "gammelmedia" så anser jag att det har skrivits betydligt mer än "Inte ett jävla skit".

Några exempel:
Expressen, "Larm om löss och miljögifter i norsk lax", juli 2019
https://www.expressen.se/nyheter/lar...r-i-norsk-lax/
SVD, "Nu larmar norska forskare om både miljögifter och forskningsfusk.", juli 2019
https://www.svd.se/avslojar-norsk-va...ackta-av-svamp

Citat:
.
Är det allmän kunskap att odlad fisk är förbannat giftig?

Nej det är det självklart inte. Att odlad lax är "förbannat giftig" är en alternativ teori.
Däremot så är det allmän kunskap att odlad lax kan innehålla etoxikin och att laxodlingar är ett miljöproblem.
Citera
2020-02-12, 13:15
Medlem
Var det inte ett inslag i Uppdrag granskning eller Kalla Fakta om just detta, för ca 10 år sedan? Och bland annat om att fisk fångad i Östersjön som inte var tjänlig som människoföda pga miljögifter, istället användes till fiskfoder i fiskodlingar. Vansinnigt.

Någon mer som minns detta? Har funderat varför det blev så tyst om det efteråt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in