2020-02-11, 11:13
Medlem
SvenskFrukosts avatar
Jag står inte ut längre! Jag kliar och jag kliar och jag kliar, men jag når inte in med fingret. Bomullspinnar har jag inte heller. Vad fan är det som är inuti örat. Till och med paniken av en kalldusch tar inte bort kliandet. Det kliar jättelångt in i örkanalen. Hälla vatten i det har inte heller hjälpt. Vårdcentral vill jag inte gå till för dem säger bara att det går över snart.
Citera
2020-02-11, 11:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det skulle kunna vara eksem.

Citat:
Behandling

När det kliar i örat kan du själv lindra besvären genom att hålla örat torrt. Använd duschmössa när du badar och duschar. Du kan också använda fetvadd och öronproppar som finns att köpa receptfritt. Det bästa är också om du kan låta bli att klia eftersom det kan förvärra besvären. Det finns en receptfri spray att köpa som kan användas för både barn över fem år och vuxna. Vanligtvis går besvären över av sig själv. Upplever du klådan som besvärande och den återkommer ofta kan du rådfråga en läkare.

https://www.kry.se/fakta/kliar-i-orat/

Citat:
Det vanligaste symptomet på hörselgångseksem är att det kliar i örat och att hörselgången blir fnasig.

Kan vara värt att köpa sprayen på apoteket.
Citera
2020-02-11, 11:41
Medlem
svampdamps avatar
Kan vara någon insekt som tagit sig in när du sov. Ovanligt men det händer. Dock brukar det kombineras med ljud inifrån örat.
Citera
2020-02-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskFrukost
Jag står inte ut längre! Jag kliar och jag kliar och jag kliar, men jag når inte in med fingret. Bomullspinnar har jag inte heller. Vad fan är det som är inuti örat. Till och med paniken av en kalldusch tar inte bort kliandet. Det kliar jättelångt in i örkanalen. Hälla vatten i det har inte heller hjälpt. Vårdcentral vill jag inte gå till för dem säger bara att det går över snart.
Förmodligen exem
Citera
2020-02-11, 12:01
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Kan vara någon insekt som tagit sig in när du sov. Ovanligt men det händer. Dock brukar det kombineras med ljud inifrån örat.
Nu har du kollat på för många indiska läkarvideos.
Citera
2020-02-11, 12:28
Medlem
Eksem förmodligen.
Sluta klia i örat och stoppa in fetvadd i öronen innan bad och dusch!
Har testat apotekets spray, tycker inte den hjälper speciellt mycket. Känns som örongången blir ännu torrare och frasigare
Senast redigerad av Surafisen 2020-02-11 kl. 12:40.
Citera
2020-02-11, 13:00
Medlem
GreenAndCutes avatar
Otinova öronspray är klådstillande och räddningen när mina öron kliar.
Däremot vill jag varna lite för Vaxol för den märker jag fungerar väldigt uttorkande när man använt den ett tag.
Citera
2020-02-11, 18:08
Medlem
Sannolikast är väl något sorts utslag.

Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

Min mamma fick en gång i tiden en myra som traskade runt i örongången. Hon sa att hon kunde höra hur den gick omkring.
Citera
2020-02-11, 18:18
Medlem
Kan va extern otit, ngn behöver titta för att bekräfta och det går att behandla, kanske värt att gå till VC ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in