2020-02-11, 11:08
Medlem
snowbells avatar
En vårdcentral i Järna har stängts med omedelbar verkan, skriver lokaltidningen LT.

Detta på grund av smittorisk – men det är oklart vilken smitta det rör sig om.

– Vi vet inte vad det handlar om ännu, säger Britt Tygesén, verksamhetschef på Järna vårdcentral.

Aftonbladet skriver att ett intilliggande apotek också har stängt tillfälligt.

Tidningen har också pratat med en person som befann sig på vårdcentralen, när denne fick höra av personalen att: ”Alla måste ut”.

– Jag låg och vilade på en brits när personal kom in och sa att jag omedelbart måste lämna lokalen, säger personen till tidningen.

Expressen har sökt Britt Tygésen, som säger att hon inte lämnar några ytterligare kommentarer.

Är det någon som vet vad det kan handla om för smitta, som gör att man agerar så här drastiskt?
Citera
2020-02-11, 11:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Länkar

https://www.expressen.se/nyheter/upp...arm-om-smitta/

https://www.lt.se/artikel/live-tv-va...d-av-smittrisk

https://live.aftonbladet.se/supernyt...e966001860e01d

Corona? Mässling?
Citera
Medlem
Oljeapans avatar
Min gissning är mässlingen. Man tror inte på vaccination där.
Citera
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
En vårdcentral i Järna har stängts med omedelbar verkan, skriver lokaltidningen LT.

Detta på grund av smittorisk – men det är oklart vilken smitta det rör sig om.

– Vi vet inte vad det handlar om ännu, säger Britt Tygesén, verksamhetschef på Järna vårdcentral.

Aftonbladet skriver att ett intilliggande apotek också har stängt tillfälligt.

Tidningen har också pratat med en person som befann sig på vårdcentralen, när denne fick höra av personalen att: ”Alla måste ut”.

– Jag låg och vilade på en brits när personal kom in och sa att jag omedelbart måste lämna lokalen, säger personen till tidningen.

Expressen har sökt Britt Tygésen, som säger att hon inte lämnar några ytterligare kommentarer.

Är det någon som vet vad det kan handla om för smitta, som gör att man agerar så här drastiskt?

"Detta då man misstänkte att en patient var smittad av coronaviruset.

– Den misstanken avskrevs senare, säger Hanna Fellenius vid Stockholms läns landsting."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-av-smittolarm
Citera
2020-02-11, 11:20
Medlem
tegelpanna123s avatar
Ska man verkligen skicka ut/hem alla om man misstänker smitta? Jag hade nog inte knatat hem till familjen i brådrasket👀
Citera
2020-02-11, 12:33
Medlem
Känns inte så vidare professionellt gjort att köra ut alla. Men det kanske är så man ska göra...vad vet jag.
Citera
2020-02-11, 12:53
Medlem
jagnickars avatar
Låter ju väldigt konstigt att inte ens kunna säga vad det rör sig om, hur ska folk som befunnit sig där nu veta om de har burit med sig smittan hem?
Citera
2020-02-11, 12:54
Medlem
Grollarens avatar
Från deras hemsida:

Uttalande från Lideta Mälardalen AB, Järna vårdcentral 2020-02-11, kl 12:00

Vi stängde vårdcentralen med omedelbar verkan strax efter 9-tiden då vi misstänkte att en patient som vi omedelbart isolerade kunde vara smittad med Coronavirus.
Efter kontakt med den s.k coronajouren respektive regionens smittskyddsläkare kunde vi avskriva denna misstanke
Järna vårdcentral och rehab öppnar nu igen, men redan avbokade patienter får ringa vårdcentralen för att få nya mottagningstider.

Lennart Wennberg
Medicinskt ansvarig läkare

Britt Tygesén
Verksamhetschef

Tydligen kan man avskriva Coronavirus via telefon. Fantastiskt.
Citera
2020-02-11, 13:04
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Från deras hemsida:

Uttalande från Lideta Mälardalen AB, Järna vårdcentral 2020-02-11, kl 12:00

Vi stängde vårdcentralen med omedelbar verkan strax efter 9-tiden då vi misstänkte att en patient som vi omedelbart isolerade kunde vara smittad med Coronavirus.
Efter kontakt med den s.k coronajouren respektive regionens smittskyddsläkare kunde vi avskriva denna misstanke
Järna vårdcentral och rehab öppnar nu igen, men redan avbokade patienter får ringa vårdcentralen för att få nya mottagningstider.

Lennart Wennberg
Medicinskt ansvarig läkare

Britt Tygesén
Verksamhetschef

Tydligen kan man avskriva Coronavirus via telefon. Fantastiskt.

Jag vet inte om jag missuppfattat det här med att testa sig för Coronavirus, men jag har för mig att jag läst någonstans att även de som genomgått ett test, och fått negativt resultat, (riktigt test) kan visa sig vara positiva vid ett ytterligare test. Här verkar man kunna avfärda eventuellt smittade otroligt fort. Hur bär de sig åt?

Kanske via telefon, som Grollaren skriver. Har någon utvecklat en test-app?
Citera
2020-02-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Jag vet inte om jag missuppfattat det här med att testa sig för Coronavirus, men jag har för mig att jag läst någonstans att även de som genomgått ett test, och fått negativt resultat, (riktigt test) kan visa sig vara positiva vid ett ytterligare test. Här verkar man kunna avfärda eventuellt smittade otroligt fort. Hur bär de sig åt?

Kanske via telefon, som Grollaren skriver. Har någon utvecklat en test-app?

Nej, konsekvenserna av att vidtaga extrema åtgärder upplevs idag som större än vad risken att testet visat falskt negativt är.

Det går att hålla på så här ett tag till. Lite som att strunta i hemförsäkringen. Det fungerar ofta länge, men när det går åt skogen så undrar du varför du sparade in på ett par kronor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in