• 1
  • 2
2006-03-24, 03:39
Bannlyst
har vi fått alla 2 eller 3. Någon som vet en bra huskur?
Citera
2006-03-24, 08:30
Medlem
Nietzsches avatar
Varför en huskur? Det finns rätt många slemlösande preparat på apoteket. Bara att hosta och spotta
Citera
2006-03-25, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzsche
Varför en huskur? Det finns rätt många slemlösande preparat på apoteket. Bara att hosta och spotta
Huskurer har man hemma när det inte känns så bra att ta sig till Apoteket
Citera
2006-03-25, 15:05
Medlem
RollerGirls avatar
Inbillar mig att man känner sig bättre...

... efter en whisky eller annan sprit .
Annars är mitt starkaste tips när jag är krasslig VITLÖK i massor; hackad på mackan eller ungsbakad hel vitlök! (Eller är det kanske mot förkylning ...ja, gott är det i alla fall... )
Själv har jag nästan tappat rösten och har mycket slem, provar nog med en kluns honung löst i varm dryck som lär lena halsen!
Citera
2006-03-25, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RollerGirl
... efter en whisky eller annan sprit .
Annars är mitt starkaste tips när jag är krasslig VITLÖK i massor; hackad på mackan eller ungsbakad hel vitlök! (Eller är det kanske mot förkylning ...ja, gott är det i alla fall... )
Själv har jag nästan tappat rösten och har mycket slem, provar nog med en kluns honung löst i varm dryck som lär lena halsen!
Sprit lindrar väl det mesta men botar inte och ska nog inte tas med feber.

Vitlök lär ska hjälpa emot det mesta, ska prova det, har tagit C+Vitlökstablett+Zink, hjälpte inte denna gång.
Provade honungsmjölk nu, funkar tillsvidare, i Huskurer står att man ska ta en matsked i en kopp mjölk, det verkar mkt så jag började med en rågad tesked. Tandläkaren rekar inte honung.
Ska testa en Pronaxen också som ska lindra värk och bota luftrör lite.
Sist av allt har vi antibotika.
Citera
2006-03-25, 17:22
Bannlyst
Honungsmjölken räckte en kvart, provar mer honung nästa gång.
Vitlöken var så stark att kroppen visst fick en chock så alla sjukdom bromsades direkt, frågan är vad magen kommer att gilla det inatt.
Citera
2006-03-25, 17:30
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Honungsmjölken räckte en kvart, provar mer honung nästa gång.
Vitlöken var så stark att kroppen visst fick en chock så alla sjukdom bromsades direkt, frågan är vad magen kommer att gilla det inatt.
Honung är slemlösande och antibakteriellt.
Mjölk däremot är slemfrämjande. Bort med det.
Starka kryddor löser slem, några droppar tabasco i vatten är ett exempel på hur man snabbt kan få i sig det om man inte orkar laga eller hämta en Tho-ka-gai.
Lök och vitlök stärker svaga luftrör.
Citera
2006-03-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Honung är slemlösande och antibakteriellt.
Mjölk däremot är slemfrämjande. Bort med det.
Starka kryddor löser slem, några droppar tabasco i vatten är ett exempel på hur man snabbt kan få i sig det om man inte orkar laga eller hämta en Tho-ka-gai.
Lök och vitlök stärker svaga luftrör.

Är honung slemlösande och bakteriedödande? Lök o vitlök "stärker" löftrören? Du låter som en riktig hälsokostguru. Var har du fått det ifrån? Nyfiken.
Citera
2006-03-25, 18:09
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Är honung slemlösande och bakteriedödande? Lök o vitlök "stärker" löftrören? Du låter som en riktig hälsokostguru. Var har du fått det ifrån? Nyfiken.
Asch *slår ner blicken* Jag är inte en hälsoguru men läser en del.
"Mat är bästa medicinen" av Jean Carper är en bok jag ofta återkommer till.
DEn köpte jag för att min morfar hade så pissiga luftrör, och nu har min man samma problem (väldigt lik morfar för övrigt också, inte svårt att se varför jag blev kär, hehe...)
I den beskrivs hur en del läkare i framförallt utvecklingsländer rutinmässigt stryker honung över sår och stygn för att det ska läka fint, förutom då att det är slemlösande, bakteriedödande och smärtlindrande vid halsont och faktiskt bra även mot astmaproblem.

Professor Ziment, professor i medicin vid UCLA, har studerat hur chilipeppar påverkar luftrören. Enligt honom ska man tända en eld i magen när man är förkyld, inte smaska i sig tändstickor då utan starka kryddor. Han påstår att i de länder man äter kryddstark mat är luftrörskatarrer sällsynta.

Som sagt, jag är inte kunnig men det är ett intressant ämne.
Citera
2006-03-25, 19:04
Moderator
Tystnads avatar
Skall man ha något som verkligen hjälper så är det tyvärr att uppsöka doktorn och be han skriva ut någon hostmedicin med slemlösande effekt ,som tex mollipect ,dock skall man inte vänta sig några underverk med dessa ,men dem hjälper helt klart.
Apotekets receptfria slemlösande/hostmediciner ger jag inte mycket för ,alldeles för svaga för att ha någon som helst effekt.
Citera
2006-03-25, 19:36
Medlem
Nåt jag tar till är egentligen en gammal förebyggande åtgärd mot lunginflammation, som i alla fall förr användes på sjukhus. Det hjälper bra att få upp slemmet;
Tag en lämplig flaska, ex. 1.5 liters PET, liten plastdunk eller nåt.
Fyll ca 20 cm vatten i den.
Tag en plastslang typ spolarvätskeslang/akvarieslang, ca 7-8 mm grov, kör ner den till botten i flaskan.
Tag så ett djupt andetag och blås i slangen så det bubblar i flaskan. Fortsätt blås tills du tömt lungorna så mycket du bara kan. Ofta kommer då en rejäl hostattack, och slem kommer upp
Gör om typ 5 ggr. Blås lagom fort, du ska inte hyperventilera.
Vattnet ger ett mottryck som gör att lungblåsor och luftstrupe spänns ut, då släpper slemmet lättare. Denna ventilering av lungorna är bra, då lunginflammation skapas av bakterier som växer utan lufttillgång, under slemmet.
Barn brukar tycka det är jättekul att "bubbla", tag då mindre med vatten åt dem, vattendjupet bestämmer mottrycket. Man kan också ge barn såna där festvisslor som rullar ut sig när man blåser, och piper. Ännu roligare, men tröttsamt i längden för de vuxna...
Citera
2006-03-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Nåt jag tar till är egentligen en gammal förebyggande åtgärd mot lunginflammation, som i alla fall förr användes på sjukhus. Det hjälper bra att få upp slemmet;
Tag en lämplig flaska, ex. 1.5 liters PET, liten plastdunk eller nåt.
Fyll ca 20 cm vatten i den.
Tag en plastslang typ spolarvätskeslang/akvarieslang, ca 7-8 mm grov, kör ner den till botten i flaskan.
Tag så ett djupt andetag och blås i slangen så det bubblar i flaskan. Fortsätt blås tills du tömt lungorna så mycket du bara kan. Ofta kommer då en rejäl hostattack, och slem kommer upp
Gör om typ 5 ggr. Blås lagom fort, du ska inte hyperventilera.
Vattnet ger ett mottryck som gör att lungblåsor och luftstrupe spänns ut, då släpper slemmet lättare. Denna ventilering av lungorna är bra, då lunginflammation skapas av bakterier som växer utan lufttillgång, under slemmet.
Barn brukar tycka det är jättekul att "bubbla", tag då mindre med vatten åt dem, vattendjupet bestämmer mottrycket. Man kan också ge barn såna där festvisslor som rullar ut sig när man blåser, och piper. Ännu roligare, men tröttsamt i längden för de vuxna...

Bra tips! Denna metod används ofta på sjukhus hos t.ex. nyopererade personer som är svaga och inte orkar hosta ordentligt, det förebygger som sagt sekretstagnation och lunginflammation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in