2020-02-10, 18:58
Medlem
Jag jobbar för närvarande som säljare vilket resulterar till att jag får provision varje månad. Det jag undrar över är om man får provision regelbundet men i olika belopp, räknas det som engångskatt? I vissa lönespecifikationer som jag får står det engångskatt på min provision där de har klassat provisionen som en bonus engångsskatt. I andra lönespecifikationer står det provision tabellskatt och skattas normalt.
Citera
2020-02-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingduck
Jag jobbar för närvarande som säljare vilket resulterar till att jag får provision varje månad. Det jag undrar över är om man får provision regelbundet men i olika belopp, räknas det som engångskatt? I vissa lönespecifikationer som jag får står det engångskatt på min provision där de har klassat provisionen som en bonus engångsskatt. I andra lönespecifikationer står det provision tabellskatt och skattas normalt.
I slutändan blir det samma beskattning efter deklarationen. Så utslaget på ett år blir det samma skatt ändå. (Och rätt skatt)
Citera
2020-02-10, 19:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingduck

Gissningsvis tas det upp som tabellskatt när du har haft "normal" försäljning eller mindre, och som engångsskatt när du har sålt riktigt bra så att tabellen inte följs den månaden. Vitsen är att det ska sättas av ungefär rätt mängd pengar varje månad så att du inte får en jättestor restskatt vid deklarationen nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in