2021-10-31, 07:17
Medlem
Discgears avatar
"It [the simulation] comes from US Government assessments and was released for public viewing by LM [Lockheed Martin]
'nuff said
Det är f ö Gripen Cs [legacy Gripen] data som använts i simuleringarna, vilka ju inte är aktuella i den kanadensiska upphandlingen.
Citera
2021-10-31, 14:49
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
"It [the simulation] comes from US Government assessments and was released for public viewing by LM [Lockheed Martin]
'nuff said
Det är f ö Gripen Cs [legacy Gripen] data som använts i simuleringarna, vilka ju inte är aktuella i den kanadensiska upphandlingen.
Frågan som trycker på, är varför du Pronh - som varandes norrman - finner det så angeläget att på alla upptänkliga vis framhålla F-35s förträfflighet och Gripenprogrammet men även Rafael och Eurofighter som varandes undermåligt. Ni har gjort ert val. Ert val är på inget sätt ett uttryck för Norsk förmåga, annat än att lägga pengar på bordet i en upphandling. Punkt. För Norden i stort och i synnerhet den skandinaviska halvön inklusive Finland, borde det vara i allas intresse att bygga upp ett tekniskt- och ingenjörsmässigt know how i närområdet. Övertron på amerikansk excellens är snudd på patetisk, när du beaktar hur det ser ut inom i stort sett varje område inom teknisk utveckling och tillverkning.
Citera
2021-10-31, 15:46
Medlem
Citat:
För Norden i stort och i synnerhet den skandinaviska halvön inklusive Finland, borde det vara i allas intresse att bygga upp ett tekniskt- och ingenjörsmässigt know how i närområdet. Övertron på amerikansk excellens är snudd på patetisk, när du beaktar hur det ser ut inom i stort sett varje område inom teknisk utveckling och tillverkning.

Nu får du det att verka som att Finland borde vara intresserade av att köpa Gripen för att bygga upp tekniskt- och ingenjörsmässigt know how i Sverige, och skaffa intäkter till Sverige och Wallenberg, även om Gripen inte skulle visa sig vara det bästa alternativet. Och det framstår som ett i synnerhet dåligt argument – ​​om man är finsk.

Jag tycker att vi alla borde vara intresserade av resultat från olika jämförelser som kan vara relevanta för HX-projektet. Att avfärda sådant på allmän basis blir patetiskt.
Citera
2021-10-31, 16:11
Medlem
Men sluta, att ta data från ena eller andra parten för sanning i en försäljning på 10 miljarder euro är patetiskt. Tror väl inte på riktigt att USA har koll på Frankrikes EW suite osv
Sen står det te x " likely more capable than a Canadian Super Hornet or a Canadian Gripen could ever be" men ingen info om vad dom har knappat in. Kom igen, dom vet inte taktik, ew eller förmågor av Gripen E (super hornet borde dom ju veta). Inte direkt som att dom räknade med att få stryk i Red flag tex även fast mycket beror på scenarion som vi igen inte vet.
Säger det rakt ut, denna texten är en bajsmacka som dom skapar PR/opinion med.
Finns för och nackdelar med allt och vi får vända på vad finnarna prioriterar.
Rekommenderar denna youtubekanal https://www.youtube.com/c/Millennium7HistoryTech/videos med bland annat dessa
https://www.youtube.com/watch?v=ENhJBth24Cs
https://www.youtube.com/watch?v=hwUXFDEHtQw

Tror inte heller Finland prioriterar "upp tekniskt- och ingenjörsmässigt know how" jättehögt men motköp och investeringar är ju en del av paketet. Bra för Finland att ha kunskap, som alla vet är makt

Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jag tycker att vi alla borde vara intresserade av resultat från olika jämförelser som kan vara relevanta för HX-projektet. Att avfärda sådant på allmän basis blir patetiskt.
Senast redigerad av hobbyguru 2021-10-31 kl. 16:14. Anledning: tillägg
Citera
2021-10-31, 16:34
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Nu får du det att verka som att Finland borde vara intresserade av att köpa Gripen för att bygga upp tekniskt- och ingenjörsmässigt know how i Sverige, och skaffa intäkter till Sverige och Wallenberg, även om Gripen inte skulle visa sig vara det bästa alternativet. Och det framstår som ett i synnerhet dåligt argument – ​​om man är finsk.

Nu var det i o f s signaturen Pronh jag adresserade, eller har du dubbla signaturer? Det oaktat, så var min poäng teknisk- och ingenjörskmässig know how i närområdet. Och ja, jag har den djupaste respekt för finsk dito. Det vore f ö bra för norden om lite mer av den varan, som inte är fossilrelaterad, byggdes upp även i Norge och Danmark. Det vore en kollosal styrka om det största flygvapnet i Norden fick med finskt kunnande i fortsatt utveckling av systemet.
Citera
2021-10-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kollade på Eniro vilka flygfält Norge har som kan vara "bakom" för finska F35;or i nöd. Fick i hop det till 38 flygfält. Många används av civilflyget men har militära utspridda uppställningsplatser. Drygt dussinet. Bara ett par stycken är rena militärflygfält (Natos?)

Ännu många fler är bara enkla landningsstripp i Nordnorge. Att få dit understöd långa bilvägar ser jag som mer eller mindre omöjligt. Tvingas man landa där blir planet kvar i brist på bränsle vapen underhåll. Norge har vill inga vägbaser och inte många sträckor som är långa och raka nog att landa på, Några finns säkert.

De flygfält som har bättre resurser kommer att utsättas för skurar av ryska kryssningsrobotar och blir klart otrevliga att landa på. Alla klarar sig kanske inte igenom svenskt luftförsvar men det är enorma sträckor som ska täckas.

Sverige har ca 41 civilt använda flygfält som går att operera från. Militära flygfält och vägbaser samt bra vägsträckor som duger för start och landning är oräknade, men jag skulle tro att det kan vara upp mot 200. Vägsträckor som duger kanske kan utsträckas till ännu fler.

Var skulle Finland vilja landa när de är utbombade från sina egna baser och vägarna ligger för nära Ryssland? Tränga sig ner i en trång kort strip i Alta eller landa i Sverige? Vad väljer piloten?

Inget säger att man inte kan landa en F35 i Sverige men väljer man Gripen så finns det resurser bränsle, vapen kanske service och underhåll.
Bra inspel att det är viktigt att man säkerställer så att man kan landa i Sverige/Norge om det skulle behövas och att man då kan få nödvändigt bakre underhåll utfört.

Som SAAB-ägare så vill jag så klart att man väljer 39 Gripen. Vore kanske delvis bra för Sverige också eftersom det ger oss fler baser och underhållsmöjligheter även för våra plan. Men om man ser till vårt starka band med Finland så kan det ju även finnas klara fördelar om de väljer F35 och att vi på så sätt indirekt får tillgång till ytterligare en flygplansmodell. Ger fler olika verktyg i besticklådan med olika styrkor och svagheter att använda utefter behov.

Så jag hoppas verkligen att valet står mellan 39 Gripen och F35.

Är det mycket som skiljer mellan vapenbalkar. Kan man inte använda svenska vapen på F35 och vise versa?
Citera
2021-10-31, 17:12
Medlem
Citat:
Nu var det i o f s signaturen Pronh jag adresserade, eller har du dubbla signaturer? Det oaktat, så var min poäng teknisk- och ingenjörskmässig know how i närområdet. Och ja, jag har den djupaste respekt för finsk dito. Det vore f ö bra för norden om lite mer av den varan, som inte är fossilrelaterad, byggdes upp även i Norge och Danmark. Det vore en kollosal styrka om det största flygvapnet i Norden fick med finskt kunnande i fortsatt utveckling av systemet.

Nej, jag är inte pronh. Vi är dock båda norrmän, har jag förstått.

Jag ogillar annars STARKT att du insinuerar att jag bryter mot reglerna på flashback.
Citera
2021-10-31, 17:28
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Nej, jag är inte pronh. Vi är dock båda norrmän, har jag förstått.

Jag ogillar annars STARKT att du insinuerar att jag bryter mot reglerna på flashback.
Då ber jag om ursäkt. I ditt tidigare svar svarade du så självklart på något som var ställt till Pronh, därav min undran. Hoppas att vi fortsatt kan hålla en god och konstruktiv ton.
Citera
2021-11-01, 16:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bra inspel att det är viktigt att man säkerställer så att man kan landa i Sverige/Norge om det skulle behövas och att man då kan få nödvändigt bakre underhåll utfört.

Som SAAB-ägare så vill jag så klart att man väljer 39 Gripen. Vore kanske delvis bra för Sverige också eftersom det ger oss fler baser och underhållsmöjligheter även för våra plan. Men om man ser till vårt starka band med Finland så kan det ju även finnas klara fördelar om de väljer F35 och att vi på så sätt indirekt får tillgång till ytterligare en flygplansmodell. Ger fler olika verktyg i besticklådan med olika styrkor och svagheter att använda utefter behov.

Är det mycket som skiljer mellan vapenbalkar. Kan man inte använda svenska vapen på F35 och vise versa?

Jo, men alla vapen som finns till Gripen är ännu inte integrerade på F-35 och en del måste bäras externt eftersom de inte ryms inuti (det kommer dock anpassade versioner och de funkar då både på F-35 och Gripen t.ex). Största undantaget är kärnvapen som kräver en integrerad armeringsenhet som finns att få till F-35 men som inte är integrerad till Gripen.
Citera
2021-11-01, 20:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Är nog värt att upprepa en sak jag sade i tråden häromåret.

Jag är en finländare och.., när man började tala om nästa generation i msm utav det finska flygvapnet så nämndes siffran 6 miljarder euro för införskaffande (om jag inte minns fel). Punkt och slut och inte en cent till !

Under årens lopp har siffran växt till 8 miljarder.., sedan 9..och nu 10 miljarder euro.

Just saying..
Citera
2021-11-01, 21:17
Medlem
Den budgetökningen pekar ju snarare på F35 :/ Eller en viss realism att det inte skulle funka med 6 miljarder.
Vet inte vilket men SAAB fick ju in både 2 GlobalEye och ett stort vapenpaket för pengarna så...

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är nog värt att upprepa en sak jag sade i tråden häromåret.

Jag är en finländare och.., när man började tala om nästa generation i msm utav det finska flygvapnet så nämndes siffran 6 miljarder euro för införskaffande (om jag inte minns fel). Punkt och slut och inte en cent till !

Under årens lopp har siffran växt till 8 miljarder.., sedan 9..och nu 10 miljarder euro.

Just saying..
Citera
2021-11-01, 21:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Den budgetökningen pekar ju snarare på F35 :/ Eller en viss realism att det inte skulle funka med 6 miljarder.
Vet inte vilket men SAAB fick ju in både 2 GlobalEye och ett stort vapenpaket för pengarna så...

Det är det jag egentligen försöker säga.

Man går ju inte upp i budget.., om man inte tänker ta sig råd. Man går inte ner i budget. Det är talande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in