• 1
  • 2
2020-02-09, 20:28
Medlem
Tjenare, har köpt en bil med Adblue och den ville ha påfyllning häromdagen. Åkte till en station med Adblue och fyllde upp den helt, gick i 15L. Ska det göras något när man fyllt på för att få bort varningen? Först stod det att det räckte en viss sträcka och sen fick jag ett nytt meddelande - Fel Adblue, ingen motorstart om 1000km. Behöver jag nollställa något? Fyllde jag för mycket?
Citera
2020-02-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Tjenare, har köpt en bil med Adblue och den ville ha påfyllning häromdagen. Åkte till en station med Adblue och fyllde upp den helt, gick i 15L. Ska det göras något när man fyllt på för att få bort varningen? Först stod det att det räckte en viss sträcka och sen fick jag ett nytt meddelande - Fel Adblue, ingen motorstart om 1000km. Behöver jag nollställa något? Fyllde jag för mycket?

Det ska väl vara ungefär 1.5 liter endast
Citera
2020-02-09, 20:39
Medlem
Citat:

Man ska inte behöva nollställa något. Tror inte man kan fylla på för mycket.
Ska bara finnas en sorts tjurpiss.

Säker på att du inte fyllde på nåt annat av misstag, spolarvätska kanske?
Spontant gissar jag på det.
Citera
2020-02-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmyndigVuxen
Det ska väl vara ungefär 1.5 liter endast

Nejdå jag brukar fylla på En hel 10l åt gången.
Citera
2020-02-09, 20:44
Medlem
Citat:

Hur mycket det går i är olika på olika bilmodeller, från nån liter till kanske 12-15 liter.

Fyllde du i AdBlue på rätt ställe då? På min 2018 Passat tdi 240Hk så är det ett eget AdBlue-lock bredvid tanklocket. Bara att fylla upp så sköter bilen resten, inte att nolla eller så.

Din rubrik verkade du ju inte ha korrekturläst då den blev lite ”låghalt”, så vilken årsmodell du har vet vi ju inte...
Citera
2020-02-09, 20:48
Medlem
10L gick nog i min passat ja. Ingen tillställning men det tog nog någon minut eller så.
Står det fel är adblue hade jag blivit orolig
Citera
2020-02-09, 20:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
fyllde upp den helt, gick i 15L. Fyllde jag för mycket?

Tanken är väl 5-6 liter? Så ja.. Du verkar ha gjort något galet.
Citera
2020-02-09, 20:54
Medlem
Jag fyllde i Adblue och i rätt tank.. Felmeddelandet kom efter cirka 5 mils körning
Citera
2020-02-09, 21:00
Medlem
Citat:
Jag fyllde i Adblue och i rätt tank.. Felmeddelandet kom efter cirka 5 mils körning

Dum fråga.. bor du långt norröver?
Har hört om en del bilar som har problem med adbluen när det är kallt ute.
Nåt i proceduren fryser.
Citera
2020-02-09, 21:03
Medlem
Bor i Småland och vi har inte haft minusgrader. Det var en polare som fyllde på och han tryckte två gånger efter att den slagit ifrån första gången. Läste nyss det kan vara skadligt. Någon som har en teori vad som kan ta skada? Kan jag köra med bilen?
Citera
2020-02-09, 21:14
Medlem
Oljeapans avatar
Toppfyller man kan det bli problem med nivåsensorn. Det är nog bara att be en verkstad titta på den.
Citera
2020-02-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Toppfyller man kan det bli problem med nivåsensorn. Det är nog bara att be en verkstad titta på den.

Du tror inget har gått sönder då? Har kört 10mil sedan påfyllning men den har inte redigerat körsträckan vilket torde vara 900km nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in