2020-02-10, 18:59
Medlem
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej det går inte att vrida alls. Höjdhopp går ut på att den som hoppar högst är den som är bäst. Sjöberg hoppade högst och är därför bättre.

Men som sagt så är ju själva behållningen att dom där 2 cm har gjort Holm så bitter att det syns på honom. Nu verkar han lyckats lyfta över det på sin son. Jag undrar om inte Holms största tanke med att sonen skall hoppa är att han skall klå Sjöbergs rekord.

Det kommer bli så jävla bittert när gammel-holm ser sin son avsluta karriären och inte hoppat högre än Sjöberg. Sonen kommer känna att han inte lyckades oavsett om han under några år är bäst i världen.

Så jävla härligt att man kan gotta sig i den bitterheten. Kanske lite skrämmande, men så är det.

Fotboll går ut på att göra flest mål men det behöver inte vara den som gör dom flesta målen som är den bästa fotbollsspelaren.
Citera
2020-02-10, 20:14
Medlem
Vem av Holm och Sjöberg har flest hopp över 2,35?
Citera
2020-02-10, 20:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Fotboll går ut på att göra flest mål men det behöver inte vara den som gör dom flesta målen som är den bästa fotbollsspelaren.

Frågan är bara va fan fotboll har med höjdhoppning att göra. Det blir ju ännu dummare när du jämför en lagsport med en enmanssport. Tänk ett varv till på den missen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Du verkar ju på allvar betuttad i Sjöberg. Om det blir en framtida bromance mellan er, ser du då dig själv som Filip eller Fredrik i det förhållandet?

Varför skulle jag vara betuttad i Sjöberg? Han är en idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Malkvarnen
Vem av Holm och Sjöberg har flest hopp över 2,35?

Ingen aning, men vem fan bryr sig om 2.35? Vem har flest hopp över 2.25, 2.15, 1.12? Helt ointressant.
Senast redigerad av kalkryggar 2020-02-10 kl. 21:05.
Citera
2020-02-12, 15:51
Medlem
freeriderXIIs avatar
Nog för att Holm nog är fixerad vid Sjöberg men det var väl ändå Sjöberg som i medierna började tråka Holm? Dock med viss humor.
Citera
2020-02-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej det går inte att vrida alls. Höjdhopp går ut på att den som hoppar högst är den som är bäst. Sjöberg hoppade högst och är därför bättre.

Men som sagt så är ju själva behållningen att dom där 2 cm har gjort Holm så bitter att det syns på honom. Nu verkar han lyckats lyfta över det på sin son. Jag undrar om inte Holms största tanke med att sonen skall hoppa är att han skall klå Sjöbergs rekord.

Det kommer bli så jävla bittert när gammel-holm ser sin son avsluta karriären och inte hoppat högre än Sjöberg. Sonen kommer känna att han inte lyckades oavsett om han under några år är bäst i världen.

Så jävla härligt att man kan gotta sig i den bitterheten. Kanske lite skrämmande, men så är det.

Bäst idrottare av 2 st är den som vunnit mest stora tävlingar. Holm var en bättre hoppare därför att han klarade av att hoppa högt betydligt oftare än Sjöberg och därmed vann fler stora mästerskap.
Framförallt vann Holm det absolut största mästerskap som finns, OS.
Sjöberg var för ojämn men med bättre maxkapacitet.
Höjdhopp är precis som all annan sport, det är tävlingar hela tiden och framgång mäts oftast hur bra man är över totala säsonger inte enstaka prestationer. Sjöberg kunde alternera mellan att klara 2.35 en tävling och sen följa upp det med att riva ut sig på 2,17.
Hade det funnits en cup/säsongstabell för höjdhopp hade Sjögren aldrig kunna vara nära att vinna en sådan.

OS-guld 1-0 Holm, VM-guld 4-1 Holm, EM 4-2 Sjöberg, SM-guld 22-8 Holm.

Sjöberg är ett praktarsle och Holm är överkänslig.
Citera
2020-02-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Nog för att Holm nog är fixerad vid Sjöberg men det var väl ändå Sjöberg som i medierna började tråka Holm? Dock med viss humor.

Så är det, för Sjöbergs del handlade det nog om någon form av rädsla att inte ses som bäst.
Han förringade ju allt Holm åstadkom hela tiden.
För Holms del handlar det nog ganska mycket om besvikelse, inte så kul att upptäcka att ens idol/hjälte är ett missunnsamt praktarsle.
Citera
2020-08-17, 16:07
Medlem
Klart Holm är en bättre höjdhoppare. Killen är fan 180 cm och hoppar sådär högt, det borde inte ens vara möjligt, nästintill övermänskligt. Sjöberg var ju duktig såklart men han är ju fan en jätte på det också. Som att säga att jag är en bättre hoppare än en gräshoppa som kan hoppa tjugo gånger sin egen längd vilket motsvarar nästan 40 meter för en människa i ett enda hopp.. Visst, jag hoppar högre än gräshoppan men jag är inte korkad och ohyffsad nog att säga att jag är bättre för det.

Att hoppa 60 cm över sin egen längd är mycket sjukare och mer imponerande än att hoppa 40 cm över sin egen längd. Holm har dessutom vunnit OS-guld, det största någonsin.

På samma sätt är inte någon random hyffsat duktig boxare på 2,10 cm och 130 kg en bättre boxare än t.ex. Floyd Mayweather Jr. bara för att han skulle kunna slå ner honom pga storleken.
Senast redigerad av torkskap1 2020-08-17 kl. 16:15.
Citera
2020-08-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Sjöberg hoppade bara högre än Holm vid ett enda tillfälle. Det var när han slog världsrekordet.

Sjöbergs 4 hopp på 2,40 och högre.

2.41i Patrik Sjöberg Piraeus, GRE 1 feb 87 (världsrekord inomhus)

2.40i Patrik Sjöberg Berlin, FRG 27 feb 87

2.42 Patrik Sjöberg Stockholm, SWE 30 jun 87 (världsrekord utomhus)

2.40 Patrik Sjöberg Bryssel, BEL 5 aug 89

Källa: Holm själv

http://www.scholm.com/dmd.asp
Citera
2020-09-06, 12:59
Medlem
Känns som största talangen Sverige haft på otroligt länge.

Han fyller alltså 16 i år och redan hoppat 2.17.
Är man 16 är det inte ens säkert man är färdigväxt även om en hel del är det. Ju länge ju bättre är det i höjdhopp.

Jag säger att han hoppar 2.30 inom 2 år.

Ingebritsen, duplantis, Holm. Kommer bli kul att följa nordiska framgångar kommande åren.
Citera
2020-09-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Klart Holm är en bättre höjdhoppare. Killen är fan 180 cm och hoppar sådär högt, det borde inte ens vara möjligt, nästintill övermänskligt. Sjöberg var ju duktig såklart men han är ju fan en jätte på det också. Som att säga att jag är en bättre hoppare än en gräshoppa som kan hoppa tjugo gånger sin egen längd vilket motsvarar nästan 40 meter för en människa i ett enda hopp.. Visst, jag hoppar högre än gräshoppan men jag är inte korkad och ohyffsad nog att säga att jag är bättre för det.

Att hoppa 60 cm över sin egen längd är mycket sjukare och mer imponerande än att hoppa 40 cm över sin egen längd. Holm har dessutom vunnit OS-guld, det största någonsin.

På samma sätt är inte någon random hyffsat duktig boxare på 2,10 cm och 130 kg en bättre boxare än t.ex. Floyd Mayweather Jr. bara för att han skulle kunna slå ner honom pga storleken.

Nu är det ju högsta hopp som gäller, inte genomsnittet.

Tänker man som du så skulle alltså en dvärg på 150 cm vara bättre än Stefan Holm för att han hoppat typ 225 i varje tävling.
Citera
2020-09-06, 17:31
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Känns som största talangen Sverige haft på otroligt länge.

Han fyller alltså 16 i år och redan hoppat 2.17.
Är man 16 är det inte ens säkert man är färdigväxt även om en hel del är det. Ju länge ju bättre är det i höjdhopp.

Jag säger att han hoppar 2.30 inom 2 år.

Ingebritsen, duplantis, Holm. Kommer bli kul att följa nordiska framgångar kommande åren.

Menar du på pojksidan? Annars har vi ju fått fram tjejer med jämna mellanrum, som visat på internationell seniornivå redan i 15-16 års åldern - framför allt i just hoppgrenarna (även om dessa talanger sedan inte utvecklats som man hade hoppats).

Irene Ekelund -97 (11.35/22.92 på 100/200 m i F16), Erika Wiklund -88 (1.86 i höjd i F16), Angelica Bengtsson -93 (4.37 i stav i F16), Tilde Johansson -01 (6.50 i längd i F15), samt Khaddi Sagnia -94 (13.56 i tresteg i F16).

Samtliga ovanstående resultat ger högre poäng än motsvarande 2.17 i höjd på herrsidan, enligt IAAF:s poängtabeller.
Citera
2020-09-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Menar du på pojksidan? Annars har vi ju fått fram tjejer med jämna mellanrum, som visat på internationell seniornivå redan i 15-16 års åldern - framför allt i just hoppgrenarna (även om dessa talanger sedan inte utvecklats som man hade hoppats).

Irene Ekelund -97 (11.35/22.92 på 100/200 m i F16), Erika Wiklund -88 (1.86 i höjd i F16), Angelica Bengtsson -93 (4.37 i stav i F16), Tilde Johansson -01 (6.50 i längd i F15), samt Khaddi Sagnia -94 (13.56 i tresteg i F16).

Samtliga ovanstående resultat ger högre poäng än motsvarande 2.17 i höjd på herrsidan, enligt IAAF:s poängtabeller.

Sant att en supertalang vid 15 års ålder inte behöver bli en absolut toppatlet senare. Gäller alla sporter och det går nog skriva hur många exempel som helst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in