• 1
  • 2
2020-02-09, 15:36
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Svår ångest. Datorn som jag har kraschat är inte ens min. Någon i min omgivning insisterade på att jag skulle installera Windows10 snarast, "för annars kommer datorn att få virus". Sagt och gjort. (Såhär i efterhand: en dålig jävla idė)

15 år gammal stationär dator som funkade felfritt med Windows 8. Som de säger: if it aint broken, don't fix it.

Så vad hände? Vi upptäckte halvvägs in i proceduren att jag saknade en giltig product key, och jag kom då på den briljanta idén att googla fram en crackad sådan. Klickade typ första resultatet på google, och den funkade!

Installationsprocessen gick hur bra som helst, inga problem alls. Great! Nu har jag Windows10, tänkte jag.. i ca 2 minuter. Sedan dog skiten.

Det första jag gjorde efter installationen, på inrådan av min vän "herr självutnämnd IT-expert" såklart, var att köra en vanlig diskrensning av C: med alla boxar ifyllda. Det tog ovanligt lång tid, och direkt efter diskrensningen blev skärmen svart.

Omstart: allt ser bra ut, sedan blir skärmen helt svart. Har startat om 5 ggr, allt som händer är en svart skärm. Snälla hjälp mig 😭😭😭😭😭😭😭 personen som äger datorn är väldigt ledsen just nu kan jag säga.
Citera
2020-02-09, 15:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kopplar från övriga diskenheter om nu datorn har detta. Har endast filsystemdisken. Gör om installationen och skaffa en bättre "fulhack". Detta finns på välsorterade källor.
Citera
2020-02-09, 15:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
jag kom då på den briljanta idén att googla fram en crackad sådan.

Varför.. VARFÖR är någon så jävla dum att man kör med "Crack" när man kan köpa en fullkomligt legal(*) nyckel på eBay för 30 spänn?

(*)de som säljer får sannolikt inte sälja den. Men du får använda den. Den kommer inte att spärras.
Citera
2020-02-09, 15:49
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Varför.. VARFÖR är någon så jävla dum att man kör med "Crack" när man kan köpa en fullkomligt legal(*) nyckel på eBay för 30 spänn?

(*)de som säljer får sannolikt inte sälja den. Men du får använda den. Den kommer inte att spärras.

För att jag är en idiot?
Citera
2020-02-09, 15:50
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kopplar från övriga diskenheter om nu datorn har detta. Har endast filsystemdisken. Gör om installationen och skaffa en bättre "fulhack". Detta finns på välsorterade källor.

Kan du översätta det till något som en sådan som jag kan förstå? Lite mer "steg för steg"...?
Citera
2020-02-09, 15:51
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Kan jag få tillbaka min j.vla windows 8? Den funkade ju bra 😔
Citera
2020-02-09, 15:59
Medlem
Måste det specifikt vara Windows 10 eller Windows 8? Eftersom datorn har flera år på nacken kan jag tänka mig att ett alternativ är att installera Linux. För du kan komma in på BIOS med USB fortfarande?

Ponera att det alternativet skulle funka då är det bara att fixa Windows 8 senare som funkade om din vän är van vid det.

Vad gör din vän vid datorn vanligtvis?
Senast redigerad av FyraChan 2020-02-09 kl. 16:06.
Citera
2020-02-09, 16:15
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraChan
Måste det specifikt vara Windows 10 eller Windows 8? Eftersom datorn har flera år på nacken kan jag tänka mig att ett alternativ är att installera Linux. För du kan komma in på BIOS med USB fortfarande?

Ponera att det alternativet skulle funka då är det bara att fixa Windows 8 senare som funkade om din vän är van vid det.

Vad gör din vän vid datorn vanligtvis?

Min vän brukar skriva Excel-ark som bevisar livets jävlighet.. Typ när han gör sin budget och döper den till LIVET ÄR ETT HELVETE 🙂 jag skrev ju självutnämnd, eller hur?

Jag ska få en länk för ominstallation via USB av en annan vän, som har byggt datorer sedan han gick i blöja. Känns säkrare.
Citera
2020-02-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Min vän brukar skriva Excel-ark som bevisar livets jävlighet.. Typ när han gör sin budget och döper den till LIVET ÄR ETT HELVETE 🙂 jag skrev ju självutnämnd, eller hur?

Jag ska få en länk för ominstallation via USB av en annan vän, som har byggt datorer sedan han gick i blöja. Känns säkrare.

Installerade du operativsystemet via USB?

Du nämde att du klickade i alla boxar och rensade och har för mig att även USB't med (installationsmedian) är inräknat där. Så då kan installationen ha försvunnit. Därav den svarta skärmen.

Läste fel.

Hur som helst håll tråden uppdaterad!
Senast redigerad av FyraChan 2020-02-09 kl. 16:31.
Citera
2020-02-09, 16:36
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraChan
Installerade du operativsystemet via USB?

Du nämde att du klickade i alla boxar och rensade och har för mig att även USB't med (installationsmedian) är inräknat där. Så då kan installationen ha försvunnit. Därav den svarta skärmen.

Läste fel.

Hur som helst håll tråden uppdaterad!

Nä inte via USB... Ska rapportera!
Citera
2020-02-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Har köpt en sådär 100+ licenser från Ebayt och jag har pratat med Microsoftsupporten ang detta och dom är helt lagliga
Citera
2020-02-09, 18:33
Medlem
En såpass gammal burkkan väl ha hårdvara som inte stöder Win 10
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem