2020-02-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du måste väl komma ihåg en restaurang där det var ok att du åt medhavd mat.
Bara en enda.

Jag har definitivt gjort det på Ulla Winbladh. Även gjort det på en lika dyr restaurang i Dalarna.
Jag vet inte om de tillåter detta egentligen men det var iallafall ingen som sa något.

Ofta är det så att jag ingår i stora sällskap där jag är den enda som gör detta. Det är också så att om jag inte får göra detta så kommer mitt stora sällskap gå någon annanstans. Det finns liksom ingenting för restaurangen att vinna på att börja bråka om detta.
Senast redigerad av Aaabree 2020-02-10 kl. 21:02.
Citera
2020-02-10, 21:18
Medlem
Giant Squids avatar
Ibland när jag vistas i obskyra länder så har jag med mig mitt laserrivjärn och egen parmensan.
Det brukar dock ses med uppmuntran hos krögarna..
Citera
2020-02-11, 15:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonUlla
Oj va nyfiken du va då!
Jag dricker direkt ur flaskan/burken. Vare sig det är öl eller läsk. Duken hoppas jag innerligen att den inte är vit, då skulle jag störa mig som fan om det blev nån fläck på den och inte kunna koncentrera mig på snoppdjuret som du mittemot. Antar att du skulle vilja bjuda ut mig eftersom du är så frågvis... Ta det i Pm i så fall inte här i tråden så vi hamnar OT din knäppjök!

Skulle du själv vilja slicka av dessertskeden som någon med MRSA har haft i truten? Äta med gaffel där små fastklistrade gamla matrester fastnat emellan??

Så, du ojjar över bestick som körts i 70c+ med starka kemikalier efter varje gång dom använts, men har inga problem med flaskor/burkar som stått oskyddat på lager/förråd bland råttor och andra kryp, hanteras utan handskar av diverse folk osv...
Senast redigerad av Sereena 2020-02-11 kl. 15:29.
Citera
2020-02-12, 13:28
Medlem
TilleyHats avatar
Vad gäller egen medhavd alkohol till en restaurang så står det i Alkohollagen endast om restauranger med serveringstillstånd. Vad som gäller om man vill ta med sig en flaska vin till en restaurang som inte har alkoholtillstånd är alltså oklart. Egentligen borde detta vara tillåtet (eller i alla fall inte uttryckligen förbjudet i lag). Som jag tolkar det så är det i så fall upp till den enskilde restaurangägaren att avgöra om han vill låta någon ta med sig en flaska vin eller inte. Kommunen kan också ha egna tillämpningar av reglerna kring "allmän plats" och vad som får drickas där. Intressant fråga i alla fall!
Citera
2020-02-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Om det är en mindre resturang kan man ringa och fråga. Då kan det gå bra.

Jag var en gång på en lite bättre resturang invid ett större sällskap med en lite speciell 25 åring. Han gillade ingenting, det slutade med att de lätt honom springa över till korvmojen och köpa en pomfritt i kartong, som dom sen la på en tallrik när han kom tillbaka.

Grejen är att det är service, och då löser man kundens problem. Däremot kan man ju inte ta med sånt som dom redan har. Han hade ju inte fått ta med en cola.
Det är klart att man inte kan ta med egna grejer. Men ovanstående är ett fint exempel på att riktiga proffs löser allt.
Citera
2020-02-12, 20:11
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är det ok att ta med sig t.ex eget bröd eller egna majskolvar och äta som tillbehör på en restaurang?

Jag tycker detta känns undda som fan, men tjejen (som inte är svensk) ser inga problem.

Vad är det som gäller egentligen?

Detta tänker jag är oprövat irl.
Gör en insats, fullfölj din fråga själv, och återge dina erfarenheter efteråt.

,
Citera
2020-02-12, 21:16
Moderator
rotadents avatar
Barnfamiljer gör väl liknande hela tiden? Det är inte särskilt ovanligt att en barnfamilj kommer in på café eller restaurang och de vuxna köper åt sig, men har med sig något i låda till barnet/barnen. Har sett det massor av gånger, och i regel är det okej med personalen så länge de vuxna handlar ordentligt till sig själva. Det kan ju dels handla om allergier och dels om petiga barn som inte vill ha något som köps ändå.
Citera
2020-02-12, 21:35
Medlem
Retsinas avatar
En gång tog jag med mig senap och soja. Men det var på Burger King.
Citera
2020-02-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Barnfamiljer gör väl liknande hela tiden? Det är inte särskilt ovanligt att en barnfamilj kommer in på café eller restaurang och de vuxna köper åt sig, men har med sig något i låda till barnet/barnen. Har sett det massor av gånger, och i regel är det okej med personalen så länge de vuxna handlar ordentligt till sig själva. Det kan ju dels handla om allergier och dels om petiga barn som inte vill ha något som köps ändå.

Ålder på barnen spelar nog också in. Är barnen så pass små att de fortfarande äter barnmat (på burk, exempelvis), så är det okej med sådan mat. Då brukar restaurangerna även vara villiga att värma sådan mat. Är barnen cirka 2-3 år eller äldre, så kan det finnas en annan uppfattning.

Gäller det allergier eller intolerans så brukar det oftast lösa sig, det kan exempelvis finnas glutenfria alternativ. Sedan kan man alltid ringa restaurangen i förväg och fråga, alternativt kolla upp hemsidan och se om man hittar information där. Är barnen petiga så brukar det finnas en lösning på det också. Många ställen är rätt flexibla, och låter folk ta bort ingredienser och lägga till andra ingredienser om det är möjligt.
Citera
2020-02-13, 01:10
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
När ska resturangfolk sluta vara så präktiga... /Jobbat själv inom resturang samt hovleverantör

Ironin att du har Brazil i ditt nick

Vad är det för präktigt med att man äter maten som stället man går till serverar?
Du förstår väl själv att ett företag bygger på att tjäna pengar.
Eller vänta, det förstår du ju inte 😂
Citera
2020-02-13, 21:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Ålder på barnen spelar nog också in. Är barnen så pass små att de fortfarande äter barnmat (på burk, exempelvis), så är det okej med sådan mat. Då brukar restaurangerna även vara villiga att värma sådan mat. Är barnen cirka 2-3 år eller äldre, så kan det finnas en annan uppfattning.

Gäller det allergier eller intolerans så brukar det oftast lösa sig, det kan exempelvis finnas glutenfria alternativ. Sedan kan man alltid ringa restaurangen i förväg och fråga, alternativt kolla upp hemsidan och se om man hittar information där. Är barnen petiga så brukar det finnas en lösning på det också. Många ställen är rätt flexibla, och låter folk ta bort ingredienser och lägga till andra ingredienser om det är möjligt.

Jag har sett det med avsevärt äldre barn än så, åtminstone 4-5 år, utan att restaurangerna har klagat. Men det skiljer sig nog mycket åt mellan olika restauranger. Är det riktigt små barn som äter burk eller ersättning så är det förstås inget problem, de är ju ändå inte intresserade av det som restaurangen serverar... Helt oavsett tycker jag att jag ser det rätt ofta och att det sällan är någon stor grej så länge resten av sällskapet beställer ordentligt. Jag kan på ett sätt tycka att det är märkligare när vuxna människor får för sig att dela på en huvudrätt. Om det inte är två magsäcksopererade som äter hade jag haft svårt att acceptera det som restaurangägare.
Citera
2020-02-13, 21:54
Medlem
Bertil85s avatar
Nyplockad svamp är det enda man kan tänka sig en lite finare restaurang kan ta ermot och tillaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in