2020-02-10, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Man kan ur ett visst filosofiskt perspektiv se det som att allt man kan komma undan med är ok. Det är kanske inte hyfsat och inte heller riktigt schysst mot restaurangen om man undlåter att beställa saker pga medhavd mat.

Fast om de inte säger till så godtar de beteendet. Så det är kanske trots allt en lite moralisk gråzon?

Fast helt seriöst, visa mig en restaurang som skulle tillåta detta...
Och nu snackar vi riktigt restaurang som i att man har beställt bord, inte McDonalds.

Går man till en restaurang så förväntas man beställa och äta deras mat, inte nåt man har tagit med sig själv i matlåda...

Om jag ser någon sitta vid ett bord på restaurang och snaska på medhavda mackor så hoppas jag innerligt att de blir utslängda eller iallafall får en stark varning från personal, wt beteende är vad det är.
Citera
2020-02-10, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttrakad90
Fast helt seriöst, visa mig en restaurang som skulle tillåta detta...
Och nu snackar vi riktigt restaurang som i att man har beställt bord, inte McDonalds.

Går man till en restaurang så förväntas man beställa och äta deras mat, inte nåt man har tagit med sig själv i matlåda...

Om jag ser någon sitta vid ett bord på restaurang och snaska på medhavda mackor så hoppas jag innerligt att de blir utslängda eller iallafall får en stark varning från personal, wt beteende är vad det är.

Jo, hehe. Jag håller med. Fast enligt TS verkar det ju som restauranger har accepterat det.
Citera
2020-02-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, hehe. Jag håller med. Fast enligt TS verkar det ju som restauranger har accepterat det.

Då sitter inte TS på riktiga restauranger, möjligtvis ett café där småbarnsföräldrar flockas med egen mat eller i typ Hötorgshallen i Stockholm...men det får ju TS såklart själv svara på.
Senast redigerad av uttrakad90 2020-02-10 kl. 01:47.
Citera
2020-02-10, 03:44
Medlem
baron-brazils avatar
Jobbat 16 år i restaurang...

Det är INTE okej att ta med sig egen mat till restaurangen.

Det enda som anses okej någonsin är:

1.Mat för bebisar.

2. Mat för en multi-allergiker ifall stället inte kan tillgodose en dräglig måltid.

När det kommer till alkoholhaltiga drycker så är det enligt svensk lag olagligt att medhava egen dryck eftersom restaurangen själva är ansvariga för utskänkningstillståndet och därmed också de drycker som serveras.
Som det ska skattas på.

Sen skulle det förmodligen vara okej i 8/10 fall att ta med sig ett tillbehör i form av Tabasco eller en krydda ifall man artigt ringer och frågar innan.
Det har jag svårt att tro att många säger nej till.
Det påverkar liksom inte restaurangens förtjänst så att säga.

Mitt förslag är att du och din partner fortsätter att äta hemma....
Eller i förrådet eller valfri thaimassage-salong.
För varken du eller hon verkar ha alla hästar i stallet för att kunna göra ett restaurangbesök utan sällskap från någon anställd på ert gruppboende.
Citera
2020-02-10, 04:47
Medlem
I Sydamerika är det solklart attman byob.
Citera
2020-02-10, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Jobbat 16 år i restaurang...

Det är INTE okej att ta med sig egen mat till restaurangen.

Det enda som anses okej någonsin är:

1.Mat för bebisar.

2. Mat för en multi-allergiker ifall stället inte kan tillgodose en dräglig måltid.

När det kommer till alkoholhaltiga drycker så är det enligt svensk lag olagligt att medhava egen dryck eftersom restaurangen själva är ansvariga för utskänkningstillståndet och därmed också de drycker som serveras.
Som det ska skattas på.

Sen skulle det förmodligen vara okej i 8/10 fall att ta med sig ett tillbehör i form av Tabasco eller en krydda ifall man artigt ringer och frågar innan.
Det har jag svårt att tro att många säger nej till.
Det påverkar liksom inte restaurangens förtjänst så att säga.

Mitt förslag är att du och din partner fortsätter att äta hemma....
Eller i förrådet eller valfri thaimassage-salong.
För varken du eller hon verkar ha alla hästar i stallet för att kunna göra ett restaurangbesök utan sällskap från någon anställd på ert gruppboende.

När ska resturangfolk sluta vara så präktiga... /Jobbat själv inom resturang samt hovleverantör

Ironin att du har Brazil i ditt nick
Citera
2020-02-10, 06:38
Medlem
Brukar ta med egen läsk till pizzerian. 20kr för en burk är hutlöst
Citera
2020-02-10, 08:40
Medlem
Man måste väl ha tillstånd från livsmedelsverket eller dylikt som gör restaurangägaren ansvarig för det som serveras i lokalen?
Citera
2020-02-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Man måste väl ha tillstånd från livsmedelsverket eller dylikt som gör restaurangägaren ansvarig för det som serveras i lokalen?

Vad jag förstår så hindrar det dock inte matgästerna från att ta med sig mat. Rent juridiskt.

Hittade exempelvis en gammal artikel:

Citat:
Men någon regel eller lag som gör det omöjligt för restauranger att hantera mat gästerna själva tagit med finns inte. Det säger Martin Lindblom, statsinspektör på Livsmedelsverket, till SvD.se.

– Det finns egentligen ingenting juridiskt som förbjuder restauranger att hantera mat gästerna har med. Bara inte gästerna själva springer inne i köket, säger han.

Det gör att restauranger både kan tillåta gäster att ha med sig egen mat och också erbjuda att värma upp den i köket. Men det bör finnas rutiner, anser Martin Lindblom.

Hittar ingenting på Livsmedelsverkets hemsida som tyder på att saker har ändrats sedan dess (2008, då det publicerades i SvD). Det enda som verkar har förändrats är huruvida "utomstående" får vistas i köket eller ej. På Livsmedelsverkets hemsida kan man exempelvis läsa om barn i förskolekök och familjedaghem, vilket är okej om en vuxen har uppsikt över barnen och om de följer gällande hygienregler. Antar att det skulle kunna funka i restaurangkök också, men de lär knappast släppa in matgäster så att de kan laga sin egen mat där.
Citera
2020-02-10, 14:28
Medlem
När jag jobbade på donken körde vi ut alla som kom in med mat från andra ställen.
Citera
2020-02-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosetti
När jag jobbade på donken körde vi ut alla som kom in med mat från andra ställen.

Jag har dock flera gånger sett folk sitta på McDonalds och äta medhavd mat. Inte ens fått en tillsägelse. Så det kanske varierar mellan olika McD?
Citera
2020-02-10, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Det är alla möjliga olika restauranger prisklasser 250-350 för en varmrätt. Det är sällan jag som bokar, kommer inte ihåg vad de heter. Nästa gång jag gör detta ska jag notera vad restaurangen heter och återkomma.

Jag äter bara ganska specifika kolhydrater och restauranger har en tendens att inte servera dessa. Jag äter tillexempel inte pasta, potatis och vitt ris så redan där kan du ju tänka dig att det blir en del bekymmer.

Du måste väl komma ihåg en restaurang där det var ok att du åt medhavd mat.
Bara en enda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in