Citat:
Ursprungligen postat av
SkottsakerNeger
Hejsan
Jag kpte ngra konserver i en matbutik, testade en av dom och gillade den inte.
Kan jag lmna tillbaka resterande konserver och f pengarna tillbaka? Vad r tidsgrnsen? (antal dagar frn kpet)
Normalt kan inte matvaror returneras p det sttet. ppet kp r, som redan nmnts, ett frivilligt tagande frn butikerna, vanligen r det, vilket ocks redan sagts, elektronikkedjor och ekiperingskedjor som erbjuder ppet kp. Inte sllan r det ppet kp i 30-60 dagar, men det varierar, kan ocks vara sju dagar eller egentligen vilken tidsperiod som helst. Sedan kan ppet kp omfattas av olika restriktioner ssom obruten frpackning. Dock r det vanligaste att man nd fr ppna frpackningen varsamt och testa produkten, t ex en TV, men att man mste lmna tillbaka den i "oskadad" originalfrpackning, man kan helt enkelt en slita upp ldan och sedan tro att man kan lmna ter den. Men olika regler tillmpas av respektive kedja.
Kan hnda att du kan f lmna tillbaka konserverna, men det r lngt frn skert. Hade det varit brd eller annat s hade du inte ftt det. Se det som lropengar och kp EN burk nsta gng du vill testa ngot nytt.
EDIT: Min erfarenhet r att t ex ICA Maxi ofta r genersa vid returer och "accepterar" dessa. Det r nog inte s dr jttevanligt att folk kommer tillbaka och returnerar saker fr ngra tior, svida det inte r ett fel p produkten. De tar det helt enkelt som ett "svinn" och det r nog en liten sak fr stora butiker om man tnker p allt annat som fullkomligt brs ut ur butiken vid sjlvscanningsfusk. Men nr det gller TS konserver s sljer de skert dem igen. Strst chans r nog att ICA eller Coop tar tillbaka, minst chans Lidl eller "blatten p hrnet".