Citat:
Ursprungligen postat av
SkottsakerNeger
Hejsan
Jag köpte några konserver i en matbutik, testade en av dom och gillade den inte.
Kan jag lämna tillbaka resterande konserver och få pengarna tillbaka? Vad är tidsgränsen? (antal dagar från köpet)
Normalt kan inte matvaror returneras på det sättet. Öppet köp är, som redan nämnts, ett frivilligt åtagande från butikerna, vanligen är det, vilket också redan sagts, elektronikkedjor och ekiperingskedjor som erbjuder öppet köp. Inte sällan är det öppet köp i 30-60 dagar, men det varierar, kan också vara sju dagar eller egentligen vilken tidsperiod som helst. Sedan kan öppet köp omfattas av olika restriktioner såsom obruten förpackning. Dock är det vanligaste att man ändå får öppna förpackningen varsamt och testa produkten, t ex en TV, men att man måste lämna tillbaka den i "oskadad" originalförpackning, man kan helt enkelt en slita upp lådan och sedan tro att man kan lämna åter den. Men olika regler tillämpas av respektive kedja.
Kan hända att du kan få lämna tillbaka konserverna, men det är långt från säkert. Hade det varit bröd eller annat så hade du inte fått det. Se det som läropengar och köp EN burk nästa gång du vill testa något nytt.
EDIT: Min erfarenhet är att t ex ICA Maxi ofta är generösa vid returer och "accepterar" dessa. Det är nog inte så där jättevanligt att folk kommer tillbaka och returnerar saker för några tior, såvida det inte är ett fel på produkten. De tar det helt enkelt som ett "svinn" och det är nog en liten sak för stora butiker om man tänker på allt annat som fullkomligt bärs ut ur butiken vid självscanningsfusk. Men när det gäller TS konserver så säljer de säkert dem igen. Störst chans är nog att ICA eller Coop tar tillbaka, minst chans Lidl eller "blatten på hörnet".