• 1
  • 2
2020-02-08, 15:47
Medlem
Hejsan

Jag kpte ngra konserver i en matbutik, testade en av dom och gillade den inte.
Kan jag lmna tillbaka resterande konserver och f pengarna tillbaka? Vad r tidsgrnsen? (antal dagar frn kpet)
Citera
2020-02-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkottsakerNeger
Hejsan

Kan jag lmna tillbaka resterande konserver och f pengarna tillbaka? Vad r tidsgrnsen? (antal dagar frn kpet)
Jag har aldrig hrt talas om ppet kp i matbutik. Men du kan ju alltid testa.
Citera
2020-02-08, 16:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkottsakerNeger
Hejsan

Str det inte p kvittot? Dr brukar ju info om bytesrtt och ppet kp framg.
Citera
2020-02-08, 16:50
Medlem
SteerlingWesters avatar
Nej du kan aldrig lmna tillbaka matvaror ven oppnade. Lag p det, dock glmt vad den heter. Frskt lmna tillbaka proteinpulver och blivit nekad.
Citera
2020-02-08, 17:06
Medlem
Ngon rtt att lmna burkarna i retur finns inte, men lag p det, lter inte troligt.
Det i srklass enklaste r att tillsprja ngon i butiken om de accepterar ppet kp p konserver.
Citera
2020-02-08, 17:36
Medlem
SteerlingWesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ngon rtt att lmna burkarna i retur finns inte, men lag p det, lter inte troligt.
Det i srklass enklaste r att tillsprja ngon i butiken om de accepterar ppet kp p konserver.

ja lag kanske var att ta i. men frgan har dremot diskuterats hr. svida vi inte gr skillnad p Ica och Coop. (FB) ppet kp p Coop
Citera
2020-02-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteerlingWester
ja lag kanske var att ta i. men frgan har dremot diskuterats hr. svida vi inte gr skillnad p Ica och Coop. (FB) ppet kp p Coop
Allt som behandlas i den trden r frskvaror eller kyl- och frysprodukter. Helkonserver, som kanske har ett bf fyra r framt borde inte omfattas av ngra hinder.
Citera
2020-02-08, 18:03
Medlem
Det r bara att g dit och frga vnligt. Jag har svrt att se att de skulle neka dig att byta s lnge dr fortfarande r sjysst bst-fre datum p varorna och det inte handlar om kylvaror.
Citera
2020-02-08, 18:53
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av oskip
Det r bara att g dit och frga vnligt. Jag har svrt att se att de skulle neka dig att byta s lnge dr fortfarande r sjysst bst-fre datum p varorna och det inte handlar om kylvaror.

Nej din idiot, man kan naturligtvis inte returnera matvaror.
Citera
2020-02-08, 18:54
Medlem
Man har inget lagligt std fr ppet kp om man handlar i en fysisk butik, varken klder, elektronik eller mat. Dremot erbjuder de flesta kld- och elektronikbutiker helt frivilligt ppet kp under en viss tid. Nr de skriver det p kvittot s har de tagit sig att ta tillbaka varorna (i oskadat skick).

Vissa livsmedelsbutiker erbjuder skert ppet kp fr vissa varor men inte fr hela sortimentet eftersom de inte kan garantera att livsmedlen r oskadade. Vissa fretag kan skert vara vldigt tillmtesgende och ven acceptera ppet kp p frskvaror men d mste de slnga dem. Goodwill fr fretaget men kostsamt.

Eftersom ppet kp r en frivillig verenskommelse s behver de inte erbjuda detta ens p toalettpapper eller helkonserver.

Handlar du p distans s gller andra regler.
Citera
2020-02-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej din idiot, man kan naturligtvis inte returnera matvaror.
Vad ligger det fr "naturligt" idet? Vi har i vrt tidigare inlgg tagit fram vad som troligen inte omfattas, men konserver finns i princip inget hinder mot. r s fallet fr ni givetvis presentera dessa hinder.
Citera
2020-02-08, 19:58
Medlem
borrizs avatar
ppet kp r ingen rttighet, utan ngot som butiken kan erbjuda. Str det ingenting i kpeavtalet s r loppet krt.
En lite fulare lsning kan vara att fejka ngon form av reklamation
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in