2020-02-08, 13:14
Medlem
constants avatar
Det kanske redan finns, men om inte, varför inte?

Färdigkryddad rostbiff som ligger i stekpåse och som bara läggs i ugnen? Tid kan stå på påsen och på den kan det även finnas något som indikerar om temperaturen i ugnen är korrekt.

Kanske fler rätter som ugnsfalukorv? Fläskstek?
Citera
2020-02-08, 13:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det kanske redan finns, men om inte, varför inte?

Färdigkryddad rostbiff som ligger i stekpåse och som bara läggs i ugnen? Tid kan stå på påsen och på den kan det även finnas något som indikerar om temperaturen i ugnen är korrekt.

Kanske fler rätter som ugnsfalukorv? Fläskstek?
Varför? Den som är intresserad av matlagning lär inte köpa en sådan produkt och den som inte är intresserad av att stå i köket lär heller inte köpa den. Så vilken är målgruppen?
Citera
2020-02-08, 13:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför? Den som är intresserad av matlagning lär inte köpa en sådan produkt och den som inte är intresserad av att stå i köket lär heller inte köpa den. Så vilken är målgruppen?
Tänkte just den som vill ha en god stek men som inte gillar att stå i köket.

Edit: Det finns ju den här Stinas kyckling, om den nu heter så. En folieform man ställer direkt i ugnen - Och den säljer uppenbart. Ungefär samma grej.
Senast redigerad av constant 2020-02-08 kl. 14:01.
Citera
2020-02-08, 14:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tänkte just den som vill ha en god stek men som inte gillar att stå i köket.
Fast just det du pratar om är ju inget man sparar mer än minimalt med tid på. En rostbiff t.ex. är ju bara att krydda på med salt och svartpeppar, trycka i en termometer och ställa in i ugnen. Inte mycket svårare än att lägga in en stekpåse. Falukorv i ugn var också ett exempel, tänker du dig en frusen korv med exempelvis ost och tomater eller en "färsk"?

I vilket fall så tror jag att det inte är en särskilt säljbar artikel då jag tror att folk har olika smak och vill fylla med det de själva gillar. Kostnaden är nog en annan faktor, om det blir lika dyrt som att gå ut och äta så är nog det ett mer lockande alternativ för den som inte vill stå i köket.
Citera
2020-02-08, 14:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Fast just det du pratar om är ju inget man sparar mer än minimalt med tid på. En rostbiff t.ex. är ju bara att krydda på med salt och svartpeppar, trycka i en termometer och ställa in i ugnen. Inte mycket svårare än att lägga in en stekpåse. Falukorv i ugn var också ett exempel, tänker du dig en frusen korv med exempelvis ost och tomater eller en "färsk"?

I vilket fall så tror jag att det inte är en särskilt säljbar artikel då jag tror att folk har olika smak och vill fylla med det de själva gillar. Kostnaden är nog en annan faktor, om det blir lika dyrt som att gå ut och äta så är nog det ett mer lockande alternativ för den som inte vill stå i köket.
Min tanke var att många faktiskt inte vet hur enkelt det är att steka en rostbiff eller en fläskstek.

Med falukorven var det lite samma tanke som med Stinas kyckling. Fast med ost och grejor emellan. Den skulle i och för sig kunna säljas utan stekpåse, som kycklingen. Kanske med lite grönsaker eller något.

Alltså: Steken skulle redan ligga i en stekpåse...
Senast redigerad av constant 2020-02-08 kl. 14:18.
Citera
2020-02-08, 14:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Min tanke var att många faktiskt inte vet hur enkelt det är att steka en rostbiff eller en fläskstek.

Med falukorven var det lite samma tanke som med Stinas kyckling. Fast med ost och grejor emellan. Den skulle i och för sig kunna säljas utan stekpåse, som kycklingen. Kanske med lite grönsaker eller något.

Alltså: Steken skulle redan ligga i en stekpåse...
Hur mycket skulle du själv tänka dig att betala för en rostbiff i en påse? Färsk rostbiff brukar ligga på 150-200kr/kg och om det ska bli något vettigt av den så bör man komma upp runt 1,5 kg iaf. Gissningsvis så kommer en marginalprodukt med med mer manuell hantering kosta minst 300 kr/kg. Värt? Nja, troligen inte för det stora flertalet.
Dessutom lär det bli en förbannat tråkig rostbiff om den steks i påse då den inte får någon som helst stekyta.
Citera
2020-02-08, 14:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur mycket skulle du själv tänka dig att betala för en rostbiff i en påse? Färsk rostbiff brukar ligga på 150-200kr/kg och om det ska bli något vettigt av den så bör man komma upp runt 1,5 kg iaf.
Köper endast till extrapris, så jag är nog inte målgruppen. Tänkte mig att de som skulle köpa inte är så priskänsliga, och inte så matlagningskunniga.
Citat:
Dessutom lär det bli en förbannat tråkig rostbiff om den steks i påse då den inte får någon som helst stekyta.
Det har du i och för sig rätt i. Men jag har gjort fläskstek i stekpåse, och fått riktigt bra resultat.
Senast redigerad av constant 2020-02-08 kl. 14:39.
Citera
2020-02-08, 14:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Köper endast till extrapris, så jag är nog inte målgruppen. Tänkte mig att de som skulle köpa inte är så priskänsliga, och inte så matlagningskunniga.
Det har du i och för sig rätt i. Men jag har gjort fläskstek i stekpåse, och fått riktigt bra resultat.
Exakt den gruppen som hellre går ut på restaurang och låter de matlagningskunniga ordna med maten och de bara betalar, knappast att den kategorin som skulle stå och laga en färdigfylld falukorv i påse. Ska det bjudas på fest i hemmiljö så är det catering som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in