• 1
  • 2
2020-02-08, 09:16
Medlem
Hejsan!

Detta är väl inte en strikt kemi-fråga, men tänkte jag kunde få hjälp här. Letar efter någon sorts doppvärmare som jag kan värma upp innehållet i en flaska. Flaska står i en maskin, upp och ned, så det går inte att placera en värmeplatta under den. Och flaska är av mindre modell, ca 15-20 cm hög.
Tänkte jag kunde borra hål och stoppa ner någon värmare i botten på flaskan och få upp tempen till ca 40 grader, men var hittar jag en sådan värmare?
Tack på förhand
Citera
2020-02-08, 09:22
Medlem
constants avatar
Varför skulle inte en värmeplatta fungera? Eller mikrovågor? Eller värmestrålning?
Citera
2020-02-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför skulle inte en värmeplatta fungera? Eller mikrovågor? Eller värmestrålning?
Flaskan står upp och ned, tror du värmeplattan klarar av att värma upp innehållet då? Det blir en luftspalt i "botten" (alltså den tänkta botten som nu står uppåt) på flaskan så värmeplattan kommer inte ha kontakt med innehållet. Flaskan är av plast, glömde nämna det.
Mikrovågor eller värmestrålning tror jag blir för avancerat, behöver en enkel och billig lösning. Begränsat med utrymme som sagt.
Citera
2020-02-08, 10:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skabbfan
Flaskan står upp och ned, tror du värmeplattan klarar av att värma upp innehållet då? Det blir en luftspalt i "botten" (alltså den tänkta botten som nu står uppåt) på flaskan så värmeplattan kommer inte ha kontakt med innehållet.
Visst kan en värmeplatta värma upp även om flaska står upp-och-ner. Du har inte sagt något om tid.
Citera
2020-02-08, 10:09
Medlem
Citat:
Visst kan en värmeplatta värma upp även om flaska står upp-och-ner. Du har inte sagt något om tid.
Kanske det går iallafall, har du något tips på bra värmeplattor?
Tack för hjälpen så långt
Citera
2020-02-08, 10:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Kanske det går iallafall, har du något tips på bra värmeplattor?
Tack för hjälpen så långt
Du får nog berätta lite (mycket) mer om vad du vill göra först.
Citera
2020-02-08, 10:25
Medlem
Citat:
Du får nog berätta lite (mycket) mer om vad du vill göra först.
Flaskan står i en maskin, jag vill värma upp innehållet till ca 40-45 grader Celsius. Flaskan är gjord av plast och står upp och ned, den är ungefär 15-20 cm hög och 10 cm bred. Utrymmet är begränsat då flaskan står i en maskin som tar av innehållet i flaskan, därav står den upp och ned.
Jag vill att innehållet ska ha en konstant temperatur över tid. Hur snabbt den värmer upp innehållet är inte lika viktigt, men vill helst att det ska ta mindre än en timme att uppnå inställd temperatur.
Citera
2020-02-08, 10:26
Medlem
Citat:
Hejsan!

Detta är väl inte en strikt kemi-fråga, men tänkte jag kunde få hjälp här. Letar efter någon sorts doppvärmare som jag kan värma upp innehållet i en flaska. Flaska står i en maskin, upp och ned, så det går inte att placera en värmeplatta under den. Och flaska är av mindre modell, ca 15-20 cm hög.
Tänkte jag kunde borra hål och stoppa ner någon värmare i botten på flaskan och få upp tempen till ca 40 grader, men var hittar jag en sådan värmare?
Tack på förhand
Linda typ värmekabel på utsidan om flaskan kanske funkar
Citera
2020-02-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krille1

Ja det skulle kunna fungera, tack för tips! Var kan jag hitta tunnare/smalare varianter av värmekablar, googling ger mest såna kablar man lägger i golv
Citera
2020-02-08, 10:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krille1
Av det vi fått veta så låter det som en riktigt bra idé.
Citera
2020-02-08, 10:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Åk till din lokala zoobutik och köp en värmematta till terrarium. Denna sveper du sedan runt flaskan och sätter ett lager skumplast från ett liggunderlag ytterst. Fäst det med ett par gummisnoddar. Vill du ha exakt temperatur så får du köpa till en termostat med en probe som går in i din flaska, som i sin tur styr on/off på värmemattan.

Här finns bild på mattorna jag menar. https://www.ebay.com/itm/Habistat-He...S1MEi4Yyj8k4Fw

Men de finns i alla välsorterade zoobutiker, så slipper du vänta på att Kina öppnar upp handeln igen. De är inte särskilt dyra heller.
Citera
2020-02-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Åk till din lokala zoobutik och köp en värmematta till terrarium. Denna sveper du sedan runt flaskan och sätter ett lager skumplast från ett liggunderlag ytterst. Fäst det med ett par gummisnoddar. Vill du ha exakt temperatur så får du köpa till en termostat med en probe som går in i din flaska, som i sin tur styr on/off på värmemattan.

Här finns bild på mattorna jag menar. https://www.ebay.com/itm/Habistat-He...S1MEi4Yyj8k4Fw

Men de finns i alla välsorterade zoobutiker, så slipper du vänta på att Kina öppnar upp handeln igen. De är inte särskilt dyra heller.

Tack så mycket! Tror inte jag kommer få plats med någon isolering runt, men jag kan pröva utan och se ifall det räcker med bara värmeplatta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in