2020-02-07, 16:22
Medlem
Jag är tillsvidareanställd och trivs bra med arbetsgivaren och kollegorna och så men är så trött på mina arbetsuppgifter och tyvärr ingen möjlighet att avancera eller utveckla mig på den avdelningen jag är nu.

Skulle jag söka en tjänst på någon annan avdelning så skulle det sprida sig direkt innan jag ev blivit kallad på intervju.

Söker jag hos någon annan arbetsgivare kommer jag inte kunna ange min chef som referens och hur brukar de företag som man söker jobb oss ställa sig till det?

Jag vet att om någon kollega får veta att jag söker nytt jobb så kommer det sprida sig direkt så kan inte ange någon kollega som referens heller.
Citera
2020-02-07, 16:25
Medlem
General.Maximus.s avatar
Varför kan du inte ange din chef som referens? Tänker du att din chef ska ge dig en dålig referens för att du "överger" företaget du jobbar på nu?
Citera
2020-02-07, 16:27
Du får vara ärlig på intervjun och säga din situation . Att du är sugen på att utvecklas och testa nytt . Men dina kollegor och chef vet ej om i dagsläget att du söker dig vidare.

Samt att om det hänger på att du måste ange referenser för att få jobbet. Då kan du ( om du mer eller mindre är garanterad) nämna att din chef att du kollar runt.

Har du en bra relation till din chef och lägger det snyggt , hur du trivs och du gillar jobbet men känner att du vill utvecklas. Eller testa nytt. Så lär det inte vara allt för komplicerat att få referens från din chef . Om inte din chef är en idiot vill säga.
Senast redigerad av americandadfan 2020-02-07 kl. 16:30.
Citera
2020-02-07, 16:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Jag är tillsvidareanställd och trivs bra med arbetsgivaren och kollegorna och så men är så trött på mina arbetsuppgifter och tyvärr ingen möjlighet att avancera eller utveckla mig på den avdelningen jag är nu.

Skulle jag söka en tjänst på någon annan avdelning så skulle det sprida sig direkt innan jag ev blivit kallad på intervju.

Söker jag hos någon annan arbetsgivare kommer jag inte kunna ange min chef som referens och hur brukar de företag som man söker jobb oss ställa sig till det?

Jag vet att om någon kollega får veta att jag söker nytt jobb så kommer det sprida sig direkt så kan inte ange någon kollega som referens heller.

Att säga upp sig först och sen söka nytt jobb är idiotiskt då det alltid är enklare att få ny tjänst när man redan har ett befintligt jobb.
Alla inom personal har avgett tystnadslöfte så det ska inte komma ut så länge du inte säger något. Givetvis kan det tisslas och tasslas i korridorerna om någon ser att du går in på personalavdelningen hos annan än din nuvarande arbetsgivare. Kan gå att lösa om personen kan ta mötet på annan plats.

Referenser är inte alltid ett måste så lämna det tomt och vid telefonkontakt så berättar du anledningen.

Knepigt när man jobbar i en liten bransch eller mindre ort där alla har koll.
Citera
2020-02-07, 16:38
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Sluta nojja och börja sök nytt. Du är inte direkt den förste i historien som varit i din situation. Hur tror du alla andra gjort?
Citera
2020-02-07, 16:54
Medlem
Nudelns avatar
Citat:

Ifall du söker jobb på andra ställen, förklara hur du ser på saken. Säg att du kan tänka dig att lämna nuvarande chef/kollega som referens i ett senare skede av rekryteringen när allt är så gott som klart, men att du gärna undviker det inledningsvis?

Have to risk some to gain some!
Citera
2020-02-07, 18:56
Medlem
rutenskuts avatar
Du får ta en tidigare kollega eller chef, eller en kollega som slutat. Eller en vän. Du kan ju inte vänta tills du blir arbetslös med att byta jobb. Det är mycket enklare att få ett jobb när du redan har ett.
Citera
2020-02-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Varför kan du inte ange din chef som referens? Tänker du att din chef ska ge dig en dålig referens för att du "överger" företaget du jobbar på nu?

Nja mer att om jag inte får jobbet jag söker och då angett nuvarande chefen som referens då kan det ju bli lite dålig stämning.
Citera
2020-02-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att säga upp sig först och sen söka nytt jobb är idiotiskt då det alltid är enklare att få ny tjänst när man redan har ett befintligt jobb.
Alla inom personal har avgett tystnadslöfte så det ska inte komma ut så länge du inte säger något. Givetvis kan det tisslas och tasslas i korridorerna om någon ser att du går in på personalavdelningen hos annan än din nuvarande arbetsgivare. Kan gå att lösa om personen kan ta mötet på annan plats.

Referenser är inte alltid ett måste så lämna det tomt och vid telefonkontakt så berättar du anledningen.

Knepigt när man jobbar i en liten bransch eller mindre ort där alla har koll.

Tyvärr sprids det som en löpeld direkt även om det bara är att någon sökt en annan tjänst inom företaget.
Citera
2020-02-08, 11:17
Medlem
Be din chef att skriva en skriftlig referens med anledning att du söker helg eller online jobb för de ledig tiderna. Då kan du bifoga den när du söker jobb.
Senast redigerad av mixtape83 2020-02-08 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in