• 1
  • 2
2020-02-07, 11:16
Medlem
Ansökte om skuldsanering för ett tag sedan och fick idag hem ett papper med ett beslut att KFM valt att inleda en skuldsanering men ett slutgiltigt besked kommer först om 6-7 veckor.

I samma papper har jag fått hem ett nytt belopp som ska betalas in till KFM varje månad, nu på ca 6000:-. Tidigare under löneutmätning har det dragits ca 8500:-.

Ska jag tolka det som att jag vid en godkänd sanering kommer att ha 6000:- per månad eller är det endast inledande? Undrar hur stor chans det nu faktiskt är att detta blir godkänt och går igenom?
Citera
2020-02-07, 11:22
Medlem
tnems avatar
Är det inte framförallt att det skall kontrollera alla uppgifter du gett.
Så har du gett korrekta uppgifter så borde det alltså gå igenom.
Citera
2020-02-07, 11:28
Medlem
Utgå från att du tillåts ha lite bättre levnadsstandard under skuldsanering som är långsiktig
än vid rena utmätningar som är oftast mer kortsiktiga o därför tuffare.

Det har varit olika fribelopp vid utmätning till företag o till staten (för t ex skatteskulder
är existensminimum lägre)
Citera
2020-02-07, 11:54
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Utgå från att du tillåts ha lite bättre levnadsstandard under skuldsanering som är långsiktig
än vid rena utmätningar som är oftast mer kortsiktiga o därför tuffare.

Det har varit olika fribelopp vid utmätning till företag o till staten (för t ex skatteskulder
är existensminimum lägre)

unders skuldsanering lever du på existens minimum ditt ditt apskaft.
Citera
2020-02-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
unders skuldsanering lever du på existens minimum ditt ditt apskaft.

Skuldsanering innebär att jag betalar direkt till KFM och detta under en bestämd tid, oftast 5 år. Sedan är jag skuldfri oavsett grundbelopp.

Löneutmätningen baseras på min lön och därav är det oftast ett högre månadsbelopp samt att den kan pågå tills dagen du dör.
Citera
2020-02-07, 13:16
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Skuldsanering innebär att jag betalar direkt till KFM och detta under en bestämd tid, oftast 5 år. Sedan är jag skuldfri oavsett grundbelopp.

Löneutmätningen baseras på min lön och därav är det oftast ett högre månadsbelopp samt att den kan pågå tills dagen du dör.

Du lever under existens minimum under båda.

sluta snacka skit ditt rövhåll.

varför skulle det vara "mer lönsamt" att låta skattebetalarna betala dina djävla skulder, saneringen är ju för att du som idiot ska förstå och lida för dina djävla misstag innan hor betalarna löser resten av dina värdelösa val i livet.

avskum.
Citera
2020-02-07, 13:23
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW

Skuldfri kommer du inte vara. Skuldsanering innebär endast att man inte kan driva in skulderna via svensk domstol. Det finns ju fortfarande någon stackare där ute som du blåst som vill ha tillbaka sina pengar. Skuldsaneringen innebär att den inte på laglig väg kan göra det i Sverige. Har du utländska skulder kommer de däremot fortfarande att finnas kvar och vara möjliga att driva in.
Senast redigerad av Jr.Soprano 2020-02-07 kl. 13:26.
Citera
2020-02-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Skuldfri kommer du inte vara. Skuldsanering innebär endast att man inte kan driva in skulderna via svensk domstol. Det finns ju fortfarande någon stackare där ute som du blåst som vill ha tillbaka sina pengar. Skuldsaneringen innebär att den inte på laglig väg kan göra det i Sverige. Har du utländska skulder kommer de däremot fortfarande att finnas kvar och vara möjliga att driva in.

Så är det. Men alla skulder som kommit in till KFM och som dom själv lyckas indriva är ju något som sedan slås ihop och jag avbetalar.
Citera
2020-02-07, 15:59
Medlem
Fiercefuls avatar
Vid skuldsanering tillåts man ändå ett höre ”basbelopp” att leva för än med tex socbidrag för din överlevnad dessutom inkluderas att du ska kunna spara (lev upp dessa extra pengar på sprit/tobak om du vill) men du ska kunna få spara 5-800 kr /månad. Så skuldsanering är bra mycket förmånligare än bara en utmätning via KFM eftersom de tagit hänsyn till samtliga skulder - inte bara de som ankommit KFM utan även de som tickar på hos inkassobolag. Skuldsanering absolut det bästa!
Citera
2020-02-07, 18:15
Medlem
Citat:

varför skulle det vara "mer lönsamt" att låta skattebetalarna betala dina djävla skulder, saneringen är ju för att du som idiot ska förstå och lida för dina djävla misstag innan hor betalarna löser resten av dina värdelösa val i livet.

avskum.

Nu funkar ju inte skuldsanering så, det är de oansvariga utlånarna som får "betala" genom att de inte får sina lån tillbaka. I praktiken betalas det av alla andra suckers som betalar 17% ränta på sina SMS-lån så lånebolagen fortfarande kan göra vinst.
Citera
2020-02-07, 18:28
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Nu funkar ju inte skuldsanering så, det är de oansvariga utlånarna som får "betala" genom att de inte får sina lån tillbaka. I praktiken betalas det av alla andra suckers som betalar 17% ränta på sina SMS-lån så lånebolagen fortfarande kan göra vinst.

Nej man lever på existens minimum i 5 år.
Citera
2020-02-07, 18:31
Medlem
Citat:
Nej man lever på existens minimum i 5 år.

Korrekt, men det täcker ju inte hela skulden. Resten skrivs av till långivarnas bekostnad, jag ville bara döda myten att skulden på nåt sätts täcks av skattebetalare (förutom Kronofogdens administration).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in