2020-02-07, 11:33
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När vi nu snackar prepping finns det oftast inte någon alternativ lösning för uppvärmning av lägenheter om elen dör. Om man inte har en gammaldags kakelugn. Det hade min mormor i sin gamla lägenhet och den kunde man absolut värma upp lägenheten med även på vintern.

Men bor man i en lägenhet på 30 kvadrat blir det svårt att förvara en årsförbrukning ved. Enda alternativet då är väl att bygga in sig själv med ved.

Det är sant att det blir knepigare. Hade jag bott i en lägenhet på 30m2 så hade jag nog kört på solpanel+fritidsbatterier och kört med en 12voltsfläkt. Kanske en spritkamin på det. Sen ett elverk på balkongen för riktigt tuffa dagar. Då hade jag kört några 230volt element.
Citera
2020-02-07, 12:23
Medlem
Hur långt är ett snöre?

30kbm för en normal villa, kanske 150 kvm.

Jag skulle klara mig på 5-6 kbm på 300 kvm men har passivhus. Vattenmantlad kamin med 1500l ackumulatortank, golvvärme hela huset. Solceller och mindre batteripack för att kunna driva pumpar och shuntar strömlösa dagar (samt utvald LED-belysning i huset + kyl)

Men att ha säg 50-60 kbm extra hemma liggandes är fan inte fel när skiten träffar fläkten
Citera
2020-02-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
För guds himmel. Normal människa kan dra in tilluft?

Till en sommarstuga. Säg att du har satt in en monterat en spiskasett i din öppna spis. Ingen källare. Torpargrund. Du ska du dra rör under huset. Borra hål i botten på den öppna spisen. Genom golvet. Där du inte kan krypa under eftersom torpargrunden är för låg, tex. Fast visst du kan väl kanske dra in luft utifrån direkt under eldstaden. Är nog bäst att kolla med de som kan detta. Allt är ju relativt men det är ju knappast värt det om du bara brukar sommarstugan på sommaren. Bättre att lägga krutet på att måla och kitta fönster.
Citera
2020-02-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Det gör jag varje år och egentligen aldrig reflekterat över att det skulle vara något problem. Att använda maskiner till 35m3 skulle vara extremt dyrt och slött. Jag använder förvisso motorsåg men klyver med yxa.

Inte dyrt eller slött om grannen har maskiner för detta. Det är det mest korkade du kan säga till någon som bor på landet. Maskiner som han använder för att kapa och klyva för att sedan sälja ved. Man ska gör allt man kan på landet för att underlätta de arbeten man behöver göra. Sen hjälper jag han med annat. Dygnet har ändå bara 24 timmar. Tid sparad som man kan använda till annat. Hugga ved manuellt. Det tar ju bra mycket tid.

Tänk dig prepping att fixa veden utan el eller bränsle. Du ser det hästjobbet framför dig.

Sågar du 35 kubik ved med motorsåg och klyver för hand med yxa. Hur många timmar tar det per år? Hur transporterar du de sågade träden till din huggkubbe? Med traktor och vagn? Kapar du i skogen och sen? Jag är faktiskt lite nyfiken.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-07 kl. 22:02.
Citera
2020-02-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
30-35 kubikmeter ved/per år talas det om i tråden. Det är en jääääävligt stor vedhög. Har du en lada där du kan förvara veden?

Yes. Gammal bondgård. Vedbodar finns så det räcker i ladan. Det är förberett. Gamla skolan för att värma med enbart ved. Jordkällare finns, som väl inte används på ett halvt sekel. Utedass. Samma där inte använt på ett halvt sekel typ. Har inga djur men kan lätt dra igång gamla hönshuset. Kan hämta vatten manuellt i ån (där tar jag vatten nu med pump) etc.

Som sagt prepping utan att flytta ut till landet är dömt att misslyckas.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-07 kl. 21:52.
Citera
2020-02-07, 22:31
Medlem
Hur lång tid tar det då och hur många träd behöver du för att fylla en vedbod med 35 kubik ved.

1.
https://www.skogskunskap.se/rakna-me...olymberakning/

Låt säga 0,7 kubik per träd. Normalt, stort träd. Jag kan gjädjekalkylera men ändå. Så 50 träd.

Så ut i din skog och såga. Med enbart motorsåg. Hur lång tid tar det att fälla ett träd och kvista av. Sen ska du såklart ta hand om alla grenar. Transportera bort dem. Ett hyfsat stort träd. Med motorsåg. Två timmar om du inte är ett proffs kan jag gissa på. Med erf en timme. Kanske. Så 50 träd 100 timmar. Sen ska du transportera dem hem till dig. Beror på hur långt i skogen du befinner dig. Gissningsvis. Lite beroende på om du har traktor med vagn tex eller hur du nu gör. Svårt att avgöra. 20 timmar kanske.

Såga ett stort kvistar träd. För det första måste man vara två personer vid sågbocken. 20 min per träd ggr

Så ungefär 19 arbetsdagar 8 timmars pass varje dag.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-07 kl. 22:39.
Citera
2020-02-07, 22:31
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Inte dyrt eller slött om grannen har maskiner för detta. Det är det mest korkade du kan säga till någon som bor på landet. Maskiner som han använder för att kapa och klyva för att sedan sälja ved. Man ska gör allt man kan på landet för att underlätta de arbeten man behöver göra. Sen hjälper jag han med annat. Dygnet har ändå bara 24 timmar. Tid sparad som man kan använda till annat. Hugga ved manuellt. Det tar ju bra mycket tid.

Tänk dig prepping att fixa veden utan el eller bränsle. Du ser det hästjobbet framför dig.

Sågar du 35 kubik ved med motorsåg och klyver för hand med yxa. Hur många timmar tar det per år? Hur transporterar du de sågade träden till din huggkubbe? Med traktor och vagn? Kapar du i skogen och sen? Jag är faktiskt lite nyfiken.

Nej absolut, har man tillgång till maskinen och jobbar med det för att få in extra pengar är det ju dumt att inte göra åt sig själv samtidigt. Men det skulle vara väldigt dyrt att införskaffa för just de 35m3 det vet jag inte om man skulle tjäna igen på dubbla livstider ens.

Jag har dels en gammal traktor, fyrhjuling men också en Nordsvensk och det beror på hur långt ifrån hemmet jag hugger. Hugger jag i anslutning till gården så tar jag nordsvensken.

Jag kapar all ved med motorsåg och klyver den med yxa. Oftast kapar jag i tre meterslängder och transporterar till huggkubben. Om det rör sig om grövre träd så kapar och klyver jag på plats.

Jag vet inte riktigt hur mycket tid jag lägger på veden i sig men helt klart blir det många timmar. Oftast blir det ju att man tar det pö om pö någon timme på vedbacken här och där. För mig är det lite av en terapi att ägna någon timme på vedbacken och rensa tankarna lite.

Nu är det ju ett ganska stort arbete utöver just själva skåningen och klyvningen. Skogen måste ju skötas om. På sommaren röjning och plantering, på senhösten/ vintern blir det buggning och på våren blir det vedhantering.

Vid en kris där bränsle och sådant tar slut så skulle jag hugga väldigt nära gården och spar faktiskt björkar i just det syftet. Jag försöker också allt ligga minst ett år i förväg hela tiden.
Citera
2020-02-07, 22:40
Medlem
Citat:
Absolut har du rätt, men runt 35 kubik. Kan det vara rimligt? Jag tror det. Se mitt inlägg ovan.

Jag vet svaret för mitt hus men detta är en tankeövning för preppers. Att fatta hur mycket typ 35 kubik ved är. Köpa inga problem. Hala fram plånkan. Men man kan hala fram plåkan till div. Skit i veden. Dra ned till södra Spanien över vintern.

Det riktigt intressanta är ju när DU själv måste få fram denna ved. Hur har preppers tänkt kring det? Det enda du har att tillgå är manuella verktyg. Sågar och yxor.

I dagläget finns det ingen som avverkar skog, lite större avverkning, för hand med motorsåg. Det sker med skördare. Med datorer som räknar ut hur de ska såga för att få ut maximalt värde av trädet. Hur många,
sekunder tar det att fälla och kvista av ett träd. Har du inte sett detta tidigare kolla nu. Fascinerande och skrämmande. Jämf det med om man skulle göra det enbart med manuell såg och yxa.

https://m.youtube.com/watch?v=9kuWloubob4#menu
Att göra ved av trädet är 99% av jobbet. Att hugga ner ett träd är inte att jämföra med att ta hand om det sen.

Sen måste veden dessutom torka ganska länge iaf ett par år, annars så skadar det skorstenen och kaminen. beror på träslag, vissa är bättre för kaminen.

Ska man såga upp ett stort träd i 20 olika delar, sen klyva dom stora delarna så är
det jävligt mycket jobb.

Många preppers glömmer bort att förr så var man 20 stycken i flocken, som hjälpte till med allt arbete.
Även fast de använde omoderna verktyg.
Citera
2020-02-07, 22:44
Medlem
Blommetupp

Jag gissar att du lägger ned 150 per år på detta. En grov uppskattning. Vad tror du själv?
Citera
2020-02-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Att göra ved av trädet är 99% av jobbet. Att hugga ner ett träd är inte att jämföra med att ta hand om det sen.

Sen måste veden dessutom torka ganska länge iaf ett par år, annars så skadar det skorstenen och kaminen. beror på träslag, vissa är bättre för kaminen.

Ska man såga upp ett stort träd i 20 olika delar, sen klyva dom stora delarna så är
det jävligt mycket jobb.

Många preppers glömmer bort att förr så var man 20 stycken i flocken, som hjälpte till med allt arbete.
Även fast de använde omoderna verktyg.

I beg to differ. Så länge du har inte allt för stora träd kan två personer lätt lägga upp trädet på sågbocken. Du kanske är tvungen att dela dem när de ligger på högen så det inte blir för tungt såklart. Upp med trädet på bocken. Såga på tar en 10 sekunder för varje bit. Den andra matar på. Tar inte lång tid att såga upp ett träd då. Med motorsåg såklart. Sen kapar man klabbarna i vedklyven. Inte svårt eller tungt. Ett träd säg 30 minuter däromkring Kapning och klyv. Så 50 träd runt 25 timmars arbete för två personer. Grovt räknat.

Säg till om ni tycker jag uppskattar det helt åt helvete. Detta är baserat på personliga erfarenheter.
Citera
2020-02-07, 23:02
Medlem
Citat:
I beg to differ. Så länge du har inte allt för stora träd kan två personer lätt lägga upp trädet på sågbocken. Du kanske är tvungen att dela dem när de ligger på högen så det inte blir för tungt såklart. Upp med trädet på bocken. Såga på tar en 10 sekunder för varje bit. Den andra matar på. Tar inte lång tid att såga upp ett träd då. Med motorsåg såklart. Sen kapar man klabbarna i vedklyven. Inte svårt eller tungt. Ett träd säg 30 minuter däromkring Kapning och klyv. Så 50 träd runt 25 timmars arbete för två personer. Grovt räknat.

Säg till om ni tycker jag uppskattar det helt åt helvete. Detta är baserat på personliga erfarenheter.

jag trodde du menade med handsåg och yxa...

Men med motorsåg och vedklyv så är det ändå mycket jobb.

beror på hur stort trädet är....

Men skulle snarare säga minst ett par timmar per träd till färdig ved som sedan ska torkas.
behöver nog inte torkas flera år, men säkert ett par månader.
Med motorsåg och vedklyv dvs
Senast redigerad av afs123 2020-02-07 kl. 23:19.
Citera
2020-02-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
jag trodde du menar med handsåg och yxa.

men beror på hur tjockt trädet är. Du lär ju klyva det med kilar och slägga om det är någorlunda stort

Japp med motorsåg, traktor vagn, kran och vedklyv.

Fy satan enbart för hand. Låt mig gissa, obs killgissa. Såga ned ett normalstor t träd och kvista av med såg och yxa. Hum 3-4 timmar två personer. Transport. Ungefär som nu med häst och vagn. Såga upp trädet och klyva det. Hum gissningsvis två - kanske går under det - timmar per träd. Sen är det bara att räkna på det hela hur många mantimmar det går åt för 50 träd, dvs runt 35 kubik ved.

Hum kan detta verkligen stämma? Det är en hel månads arbete för två personer, 8 timmar om dagen.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-07 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in