Citat:
Ursprungligen postat av
bulingenbul
Inte dyrt eller slött om grannen har maskiner för detta. Det är det mest korkade du kan säga till någon som bor på landet. Maskiner som han använder för att kapa och klyva för att sedan sälja ved. Man ska gör allt man kan på landet för att underlätta de arbeten man behöver göra. Sen hjälper jag han med annat. Dygnet har ändå bara 24 timmar. Tid sparad som man kan använda till annat. Hugga ved manuellt. Det tar ju bra mycket tid.
Tänk dig prepping att fixa veden utan el eller bränsle. Du ser det hästjobbet framför dig.
Sågar du 35 kubik ved med motorsåg och klyver för hand med yxa. Hur många timmar tar det per år? Hur transporterar du de sågade träden till din huggkubbe? Med traktor och vagn? Kapar du i skogen och sen? Jag är faktiskt lite nyfiken.
Nej absolut, har man tillgång till maskinen och jobbar med det för att få in extra pengar är det ju dumt att inte göra åt sig själv samtidigt. Men det skulle vara väldigt dyrt att införskaffa för just de 35m3 det vet jag inte om man skulle tjäna igen på dubbla livstider ens.
Jag har dels en gammal traktor, fyrhjuling men också en Nordsvensk och det beror på hur långt ifrån hemmet jag hugger. Hugger jag i anslutning till gården så tar jag nordsvensken.
Jag kapar all ved med motorsåg och klyver den med yxa. Oftast kapar jag i tre meterslängder och transporterar till huggkubben. Om det rör sig om grövre träd så kapar och klyver jag på plats.
Jag vet inte riktigt hur mycket tid jag lägger på veden i sig men helt klart blir det många timmar. Oftast blir det ju att man tar det pö om pö någon timme på vedbacken här och där. För mig är det lite av en terapi att ägna någon timme på vedbacken och rensa tankarna lite.
Nu är det ju ett ganska stort arbete utöver just själva skåningen och klyvningen. Skogen måste ju skötas om. På sommaren röjning och plantering, på senhösten/ vintern blir det buggning och på våren blir det vedhantering.
Vid en kris där bränsle och sådant tar slut så skulle jag hugga väldigt nära gården och spar faktiskt björkar i just det syftet. Jag försöker också allt ligga minst ett år i förväg hela tiden.