• 1
  • 2
2020-02-07, 01:04
Medlem
Uppskattar du att förbruka per år. Kubik. Vi snackar prepping. Ingen uppvärmning som kräver el av något slag.

Nyfiken. Berätta om ditt hus och dina kaminer/spisar samt isolering generellt. Två eller treglasfönster. Har du tilläggsisolerat? Vad har du för kamin, kakelugn?

Jag skulle nog fixa detta i dagsläget. Har järnspis, kakelugn samt en vattenmantlad kamin i huset. Jag kan skicka runt värme till elementen men det funkar bäst med en liten vattenpump. Går att fixa med solfångare och batteri.

Har gjort detta när det var 26 minus. Det gick men helvete vad jag jag fick elda. Om jag bara hade haft en riktig stor vattentank, typ 1000 liter, så jag kunde bevara värmen över natten. Svinkallt på morgonen såklart. Men eldar man på så går det.
Citera
2020-02-07, 01:28
Medlem
Hoppas man kan flika in en fråga här. Jag har en gammal dragig sommarstuga med vedpanna och självcirkulering, jag tycker det drar något otroligt genom golv och otäta dörrar/fönster framförallt när man öppnar upp för att få max drag i spisen, skulle det fungera att leda friskluft ut i från direkt fram till spisen i ett rör? Nackdelar med en sådan konstruktion?

Kan passa på att tipsa om en kul grej jag läste om i någon teknik tidning, det var en kille som gjorde en stor ram som han fyllde med tomma ölburkar som han tagit bort över och underdel på och sammanfogat till långa rör, målat mattsvarta och förbundit i ändarna med rörböjar och stoppat in en datorfläkt. Hela arrangemanget monterades sedan upp på tak eller söder vägg och ett hål togs upp i huset där han ledde in värmen han fick när solen sken.

För att svara på frågan måste man ju ta hänsyn även till våra temperaturmässigt extremt skilda vintrar.
Citera
2020-02-07, 01:39
Medlem
Kan du installera drag direkt utifrån via rör till din kamin så gör det. Det blir en helvete skillnad. Kolla med de som pysslar med sådant. Kan kosta en hel del. Jag har direkt utluftssystem via rör till min vattenmantlad kamin. Men det är ett året runtboende. Bor du bara i stugan på sommaren är det inte värt att mecka med det.

Du talar om beer can heater. Dra på Youtube och kör en sökning på det. För det priset, om du har verktyg och inte pantat alla ölburkar är oslagbara vad det gäller kostnad, producera värme. Har du någonstans att mecka och är normalhändig tveka inte en sekund. För din sommarstuga eller villa.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-07 kl. 01:43.
Citera
2020-02-07, 01:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Uppskattar du att förbruka per år. Kubik. Vi snackar prepping. Ingen uppvärmning som kräver el av något slag.

Nyfiken. Berätta om ditt hus och dina kaminer/spisar samt isolering generellt. Två eller treglasfönster. Har du tilläggsisolerat? Vad har du för kamin, kakelugn?

Jag skulle nog fixa detta i dagsläget. Har järnspis, kakelugn samt en vattenmantlad kamin i huset. Jag kan skicka runt värme till elementen men det funkar bäst med en liten vattenpump. Går att fixa med solfångare och batteri.

Har gjort detta när det var 26 minus. Det gick men helvete vad jag jag fick elda. Om jag bara hade haft en riktig stor vattentank, typ 1000 liter, så jag kunde bevara värmen över natten. Svinkallt på morgonen såklart. Men eldar man på så går det.
Ett tips är såna kamin fläckar som går på värmen. Drar runt värmen lite och gör gott
Citera
2020-02-07, 01:45
Medlem
daskapitans avatar
Svårt att säga.
Man vänjer sig vid ett kallare inomhusklimat. Kan gå i kallingar ner till en 11 -12 grader.
Stäng dörrar till rum som inte används samt tunga tjocka gardiner.
Till natten lägg på ett par klabbar sen sover du gott i ett svalt rum.
Lugnt
Citera
2020-02-07, 01:50
Medlem
har hört 10ha av bara stormfällna träd / år
Citera
2020-02-07, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ett tips är såna kamin fläckar som går på värmen. Drar runt värmen lite och gör gott

Då ska man passa på nu att köpa. Jag har en själv men läs recensionerna på Jula. Eg spelar det väl ingen roll hur 200 kr hit eller dit. Köp och testa själv är mitt tips.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...nflakt-002047/
Citera
2020-02-07, 01:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Då ska man passa på nu att köpa. Jag har en själv men läs recensionerna på Jula. Eg spelar det väl ingen roll hur 200 kr hit eller dit. Köp och testa själv är mitt tips.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...nflakt-002047/
Får inte länken att funka men jag köpte på jula för ett bra tag sedan den fick jag vinkla bladen mer så den tog mer luft. Den på Claes Olsson med två blad är mer effektiv som jag har märkt
Citera
2020-02-07, 02:04
Medlem
Ved normalvilla, normalt isolerad, normal svensk vinter i mellansverige. Normalt.... Allt normalt, 20 grader inomhustemperaturen, hyfsad effektiv kamin, isolering osv. Min gissning 170 kvd villa. . Runt 25-30 kubik ved. Så runt 15 000 kr för bra torr ved. 500 kr kubiken. Kanske 35 kubik... Inte så sabla dyrt för uppvärming ändå.

Ska man verkligen preppa och såga för hand och klyva osv då är mitt tips flytta söderut istället. Helvete. Det måste ju gå åt månader för en man, plus häst och vagn., att göra det för hand. Var väl just det som de pysslade med i det gamla bondesamhället.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-07 kl. 02:15.
Citera
2020-02-07, 02:06
Medlem
beror på jävligt mycket!

hur kallt det är ute
hur effektiv kaminen/skorstenen/rören är
luftcirkulering och luftspringor och sånt, värmedistribution, luftcirkulation
vilken typ av kamin
vilket typ av träslag, hur torr veden är, hur stora vedbitar
hur stort huset är
hur varm det ska vara inne
Citera
2020-02-07, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Får inte länken att funka men jag köpte på jula för ett bra tag sedan den fick jag vinkla bladen mer så den tog mer luft. Den på Claes Olsson med två blad är mer effektiv som jag har märkt

Mysko googla kaminfläkt jula.

Aha ok men för 200 kr kan jag lika gärna köpa en hyfsad till. Vinkla blad berätta mer.
Citera
2020-02-07, 02:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Mysko googla kaminfläkt jula.

Aha ok men för 200 kr kan jag lika gärna köpa en hyfsad till. Vinkla blad berätta mer.
Bladen är i metall och bockade dom lite mer tvära så dom blåser mer. Det gjorde gott. Tysta är dom åxå en bra uppfinning väntar bara på att det ska bli en som drar igång på 40 grader som man kan ha på vanliga element
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in