• 1
  • 2
2006-03-24, 01:10
Medlem
anarquistas avatar
Vad jag hört så smakar koffeinfritt kaffe (ja, det finns! amerikanerna dricker massor av det, dom är dumma i huvet... ) skit, för att alla smakämnen försvunnit samtidigt som man tagit bort koffeinet.
Citera
2006-03-24, 01:30
Medlem
Det är egentligen inte koffeinet i energidrycker som utgör ett hot för hälsan om man dricker för många; långt innan koffeinet börjar skada dig kommer du ha dött av taurinet som energidrycker innehåller. Du vill nog bli av med både taurin och koffein isf och om du tar bort taurinet så kommer energidryckens karaktäristiska smak försvinna, då den finns där tack vare taurinet. Hitta någon annan dryck istället.
Citera
2006-03-24, 01:55
Medlem
suryoyos avatar
Jag dricker ibland upp till 7 burkar på en dag, inga bieffekter mer än att jag sitter här mitt i natten och bögar mig.
Citera
2006-03-24, 02:48
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Kaffe är en drog. Kaffebönans extrakt är en bitter dryck likt många psykoaktiva växtextrakt (ex. tobak, betel, khat och kava) och hade aldrig blivit populär utan dess koffeininnehåll.

Min vän. Jag anser att du är det största geni jag har sett här på Flashback och du är min idol. Ser verkligen upp till din intelligens och kunskap.
Men jag är förmäten nog att anse att du har fel i just detta spörsmål. Men jag och många med mej verkligen ÄLSKAR just den bittra och beska smaken och anser det som rent kriminellt att tillsätta socker.
Finns det nåt godare än en riktigt stark espresso? Är det verkligen bara själva koffeinet som är beroendeframkallande? Kan det även vara själva smaken i sej? Samt den sociala samvaron på cafeer?
Citera
2006-03-24, 08:40
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soul Patrol
Min vän. Jag anser att du är det största geni jag har sett här på Flashback och du är min idol. Ser verkligen upp till din intelligens och kunskap.
Men jag är förmäten nog att anse att du har fel i just detta spörsmål. Men jag och många med mej verkligen ÄLSKAR just den bittra och beska smaken och anser det som rent kriminellt att tillsätta socker.
Finns det nåt godare än en riktigt stark espresso? Är det verkligen bara själva koffeinet som är beroendeframkallande? Kan det även vara själva smaken i sej? Samt den sociala samvaron på cafeer?

Jag menade egentligen bara att kaffe/te/tobak aldrig hade fått den snabba, globala spridning som de faktiskt fick om de inte innehåll psykoaktiva växtextrakt. Vanligtvis finns det en 'tröskel' man måste komma över när man testar en ny drog: det är väldigt få som tycker det är njutbart att dra ned rök i lungorna första gången. När man väl kommit över denna tröskel så förknippar man dock smaken, vad den än må vara, med effekten.

Nu finns det andra faktorer som gjorde kaffe stort, inte minst den kaffekultur som gav män och kvinnor möjligheten att umgås på ett naturligt sätt. Kaffe är en del av vår kultur och det finns nu andra anledningar till att dricka det men ursprungligen menar jag att drycken enbart blev en världsdryck p g a dess koffeininnehåll.

Jag är öppen för att ändra mig men då skulle jag vilja ha ett exempel på en bitter dryck utan psykoaktiva eller medicinska effekter som blev populär.
Citera
2006-03-24, 10:12
Medlem
wääuus avatar
jag tror att utan koffeininnehållet hade smaken inte varit den samma, när man åär sugen på kaffe är man sugen på smaken tror man, men eftersom man är beroende av drycken är den mycket godare, kanske precis det som evolute men ändå
Citera
2006-03-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven(L)
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahaha

Vad jag syftade på var att om man hade kunnat få ett gott koffeinfritt kaffe så hade man ju hellre druckit det än riktigt kaffe med koffein. Koffeinfritt smakar ju bajs tydligen.
Citera
2006-03-24, 18:22
Medlem
Offtopic men:

Koffeinfritt kaffe smakar exakt lika dant som vanligt kaffe, skiljer kanske lite fast jag känner ingen skillnad.
Citera
2006-03-24, 18:37
Medlem
Jomazis avatar
Kaffe är fan odrickbart!

Tror att evolutes tes stämmer fullständigt, gott är det ju inte. Men däremot beroendeframkallande....
Citera
2006-03-24, 18:44
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Kaffe är fan odrickbart!

Tror att evolutes tes stämmer fullständigt, gott är det ju inte. Men däremot beroendeframkallande....

Jag tycker att det är gott iallafall, därmed är tesen krossad
Citera
2006-03-24, 21:20
Medlem
On fires avatar
För att gå ännu mer OT så eleminerar man 2500 smakämnen om man har mjölk i kaffet. Kaffe är gott ibland
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in