Citat:
Ursprungligen postat av Soul Patrol
Min vän. Jag anser att du är det största geni jag har sett här på Flashback och du är min idol. Ser verkligen upp till din intelligens och kunskap.
Men jag är förmäten nog att anse att du har fel i just detta spörsmål. Men jag och många med mej verkligen ÄLSKAR just den bittra och beska smaken och anser det som rent kriminellt att tillsätta socker.
Finns det nåt godare än en riktigt stark espresso? Är det verkligen bara själva koffeinet som är beroendeframkallande? Kan det även vara själva smaken i sej? Samt den sociala samvaron på cafeer?
Jag menade egentligen bara att kaffe/te/tobak aldrig hade fått den snabba, globala spridning som de faktiskt fick om de inte innehåll psykoaktiva växtextrakt. Vanligtvis finns det en 'tröskel' man måste komma över när man testar en ny drog: det är väldigt få som tycker det är njutbart att dra ned rök i lungorna första gången. När man väl kommit över denna tröskel så förknippar man dock smaken, vad den än må vara, med effekten.
Nu finns det andra faktorer som gjorde kaffe stort, inte minst den kaffekultur som gav män och kvinnor möjligheten att umgås på ett naturligt sätt. Kaffe är en del av vår kultur och det finns nu andra anledningar till att dricka det men ursprungligen menar jag att drycken enbart blev en världsdryck p g a dess koffeininnehåll.
Jag är öppen för att ändra mig men då skulle jag vilja ha ett exempel på en bitter dryck utan psykoaktiva eller medicinska effekter som blev populär.