2006-03-23, 17:28
Medlem
Mekanisks avatar
Jo, det ar sa att ibland nar jag ater pizza kittlar det i gommen. Ungefar som om nagon satt med en fjader och pillade dar uppe. Som tur ar kittlar det inte sa mycket att jag inte kan ata vidare, men det ar lite storande. Det har varit sa anda sedan jag var liten, kanske ar jag allergisk mot nagon ingrediens? Jag har inte noterat om det hander nar jag ater en viss pizza, det hander kanske varannan eller var tredje gang nar jag ater pizza. Ibland kommer det pa en gang, andra ganger efter att jag kommit halvvags.
Om jag ar allergisk ar det knappast allvarligt da jag under vissa perioder i princip levt pa pizza...

Jag har fragat mina polare men ingen av dem kanner igen det, darfor tankte jag kolla har. Ar det nagon som kanner igen det har fenomenet? Kanske har nagra tips? Jag vet iaf tva saker, ol och sprit hjalper inte mot kittlandet...
Citera
2006-03-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Jo, det ar sa att ibland nar jag ater pizza kittlar det i gommen. Ungefar som om nagon satt med en fjader och pillade dar uppe. Som tur ar kittlar det inte sa mycket att jag inte kan ata vidare, men det ar lite storande. Det har varit sa anda sedan jag var liten, kanske ar jag allergisk mot nagon ingrediens? Jag har inte noterat om det hander nar jag ater en viss pizza, det hander kanske varannan eller var tredje gang nar jag ater pizza. Ibland kommer det pa en gang, andra ganger efter att jag kommit halvvags.
Om jag ar allergisk ar det knappast allvarligt da jag under vissa perioder i princip levt pa pizza...

Jag har fragat mina polare men ingen av dem kanner igen det, darfor tankte jag kolla har. Ar det nagon som kanner igen det har fenomenet? Kanske har nagra tips? Jag vet iaf tva saker, ol och sprit hjalper inte mot kittlandet...

Att det kliar i munnen och gommen brukar vara ett tecken på allergi. Skulle råda dig att ta reda på vad det är du inte tål och undvika det. Annars kan allergin kanske bli värre med tiden.
Citera
2006-03-23, 17:45
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindborg
Att det kliar i munnen och gommen brukar vara ett tecken på allergi. Skulle råda dig att ta reda på vad det är du inte tål och undvika det. Annars kan allergin kanske bli värre med tiden.
Tvärtom, Och man "botar" tillochmed allergi genom att utsätta personen för det i små doser
Citera
2006-03-23, 19:48
Medlem
Mekanisks avatar
Lindborg:
Jag ater ofta samma pizza och ibland kliar det och andra ganger inte. Da kan det val anda inte vara allergi? Om inte pizzabagaren kryddat pizzan olika da da...
I sa fall borde det vara nagon krydda jag ar allergisk mot. Ska nog forska vidare i det har. Upptackte ju nyligen min forsta allergi, kiwi, sa varfor skulle jag inte ha fler?

glyo:
Jag tror pa det dar med, jag kommer da absolut inte att sluta ata pizza.
Har inte slutat ata kiwi heller for den delen...
Citera
2006-03-29, 10:02
Medlem
fotbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Lindborg:
Jag ater ofta samma pizza och ibland kliar det och andra ganger inte. Da kan det val anda inte vara allergi? Om inte pizzabagaren kryddat pizzan olika da da...
I sa fall borde det vara nagon krydda jag ar allergisk mot. Ska nog forska vidare i det har. Upptackte ju nyligen min forsta allergi, kiwi, sa varfor skulle jag inte ha fler?

glyo:
Jag tror pa det dar med, jag kommer da absolut inte att sluta ata pizza.
Har inte slutat ata kiwi heller for den delen...

allergi = tomater ?
väldigt vanligt
Citera
2006-03-29, 10:06
Medlem
Capones avatar
En polare säger att det kliar i munnen när han äter räkor, så det kanske är någon allergi i ditt fall också?
Citera
2006-03-30, 23:34
Medlem
Haha...

...jag får exakt samma känsla, kittlar i gommen, när jag äter semlor, bara semlor. Känner aldrig av det annars. Är, så vitt jag vet, inte allergisk mot nån ingrediens i semlorna så är skumt som fan. Kanske är nått psykist?
Citera
2006-03-30, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrVizzle
Haha...

...jag får exakt samma känsla, kittlar i gommen, när jag äter semlor, bara semlor. Känner aldrig av det annars. Är, så vitt jag vet, inte allergisk mot nån ingrediens i semlorna så är skumt som fan. Kanske är nått psykist?
.
Förmodligen mot mandeln i mandelmassan....inte alls ovanligt.
Har du kännt av det i fall du dricker glögg å käkar mandel till eller äter typ mandelflarn?
Citera
2006-03-30, 23:46
Medlem
pimmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Tvärtom, Och man "botar" tillochmed allergi genom att utsätta personen för det i små doser

Det beror väl helt och hållet på vilken allergi det handlar om. En hel del allergier blir värre desto mer den allergiska personen exponeras för det allergiframkallande ämnet!
Citera
2006-03-31, 00:09
Medlem
Clownens~Tårars avatar
Jag har samma sak, det uppkommer främst för mig om pizzan börjat kallna och osten är väldigt fett drypande. Värst är krämer, brukar inte kunna äta dessa för det kittlar så obehagligt i gommen. Tror inte det är någon allergi utan det är en viss konstistens av maten som kittlas på vissa personer.
Citera
2006-03-31, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northix
.
Förmodligen mot mandeln i mandelmassan....inte alls ovanligt.
Har du kännt av det i fall du dricker glögg å käkar mandel till eller äter typ mandelflarn?

Nej, känner bara av det när jag äter semlor.... Men kanske stämmer, skumt bara att jag aldrig känner det när jag käkar mandel annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in