• 1
  • 2
2020-02-05, 10:39
Medlem
locationntvas avatar
Handlade hromdagen p ntet och av ngon anledning fick jag medddelande om att kreditupplysning tagits. Av, ser det ut som, samma typ som nr jag kpte lgenhet.

Det frvnade mig att man verhuvudtaget tog en kreditkoll, sedan verkar det som att denna dessutom var rtt omfattande, i meddelandet sg jag att man tagit upp min rsln osv, vad jag betalat i skatt osv.
r det verkligen rimligt med en sdan omfattande kreditupplysning?

Dessutom, hur mnga kreditupplysningar skall man ha innan det brjar anses dligt? Frsvinner dessa efter ett tag, elller fljer de med hela livet?
Citera
2020-02-05, 10:43
Bannlyst
Det lter som vilken kreditupplysning som helst om du s kper en brdrost p avbetalning. Vad annat n ln, skatt och anmrkningar skulle en kreditupplysning innefatta? Din favoritfrg?

Edit:
Str det inte lngst ner p upplysningen att den hr inte kommer pverka ngot?
Citera
2020-02-05, 10:49
Medlem
Mullrets avatar
Fr mnga kan upplevas som negativt. Vem vill lmna kredit till en desperado?
Citera
2020-02-05, 10:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Handlade hromdagen p ntet och av ngon anledning fick jag medddelande om att kreditupplysning tagits. Av, ser det ut som, samma typ som nr jag kpte lgenhet.

Det frvnade mig att man verhuvudtaget tog en kreditkoll, sedan verkar det som att denna dessutom var rtt omfattande, i meddelandet sg jag att man tagit upp min rsln osv, vad jag betalat i skatt osv.

Dessutom, hur mnga kreditupplysningar skall man ha innan det brjar anses dligt? Frsvinner dessa efter ett tag, elller fljer de med hela livet?

Valde du att betala via faktura eller delbetalning? D gr de alltid en kreditupplysning.
Citera
2020-02-05, 11:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Tnkte du att Klarna lmnar kredit utan att kolla ut kredittagaren?

Det r sjlvklart rimligt att en kreditgivare granskar personerna som ansker om ln och krediter.

En kreditupplysning frsvinner i normalfallet efter 12 mnader, men det pverkar inte kreditvrdigheten s lnge. Om du sker om en strre kredit (ex bostadsln) blir banken skeptisk om du ftt flera kreditupplysningar de senaste mnaderna (sg 3-4 mnaderna), men att du har ngon enstaka upplysning frn Klarna pverkar noll och ingenting.
Citera
2020-02-05, 11:26
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Det lter som vilken kreditupplysning som helst om du s kper en brdrost p avbetalning. Vad annat n ln, skatt och anmrkningar skulle en kreditupplysning innefatta? Din favoritfrg?

Edit:
Str det inte lngst ner p upplysningen att den hr inte kommer pverka ngot?

Har inte kpt p avbetalning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Valde du att betala via faktura eller delbetalning? D gr de alltid en kreditupplysning.

Valde att betala nr varan var levererad.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Tnkte du att Klarna lmnar kredit utan att kolla ut kredittagaren?

Det r sjlvklart rimligt att en kreditgivare granskar personerna som ansker om ln och krediter.

En kreditupplysning frsvinner i normalfallet efter 12 mnader, men det pverkar inte kreditvrdigheten s lnge. Om du sker om en strre kredit (ex bostadsln) blir banken skeptisk om du ftt flera kreditupplysningar de senaste mnaderna (sg 3-4 mnaderna), men att du har ngon enstaka upplysning frn Klarna pverkar noll och ingenting.

Har som sagt inte anskt om ln eller kredit.

Men som jag frstr det s finns det olika grader av kreditupplysningar, och om man skall betala p faktura s skall det inte synas fr andra. Det rr sig s ofta om liten kreditupplysning.

Men det verkar ju bra att kreditupplysningen frsvinner efter ett r.
Citera
2020-02-05, 11:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Men som jag frstr det s finns det olika grader av kreditupplysningar, och om man skall betala p faktura s skall det inte synas fr andra. Det rr sig s ofta om liten kreditupplysning.

Valde du att betala nr varan var levererad (kallas ofta faktura), tar fretaget en risk. De vet inte om du kommer att betala nr du ftt varan. Drfr tar de en kreditupplysning.
Citera
2020-02-05, 11:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Att betala p faktura r ju en kredit..
Citera
2020-02-05, 11:45
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det brukar st att den hr kreditupplysningen kan inte ses av andra.
Citera
2020-02-05, 11:52
Bannlyst
Citat:
Jag menar att det r en vanlig kreditupplysning... det r ingen skillnad om du kper ett tuggummi, eller en bil; en kreditupplysning r en kreditupplysning.
Citera
2020-02-05, 12:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Vad annat n ln, skatt och anmrkningar skulle en kreditupplysning innefatta? Din favoritfrg?
Underskott av kapital. Vilket kan vara nog s viktigt fr en kreditgivare.
Citera
2020-02-05, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Underskott av kapital. Vilket kan vara nog s viktigt fr en kreditgivare.
Ja, sjlvklart, jag r kanske otydlig i min raljans. Jag frstr inte vad TS vntade sig skulle finnas i en kreditupplysning. Om man gr en kreditupplysning fr att se om personen kan betala fr sina varor, s vill man ha uppgifter om ekonomiskt lge. TS tycker att det r en jttegrej att uppgifter om inkomst finns med i upplysningen, vilket fr mig att retoriskt undra vad TS hade vntat sig finna i en kreditupplysning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in