2020-09-07, 21:29
Medlem
prominentens avatar
Enligt min mening är det viktigt att bara använda humle från oöppnade påsar. Vid oxidering skulle i ditt fall Hallertauer som är en ljuvlig humle (fint örtig, fuktig lövskog) utvecklas till just teliknande toner.

Svårt att uttala sig om man inte provar ölet och vi talar om subtila smaker.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag har en ny ale på gång som ska buteljeras snart. Om jag blir nöjd med den kommer jag nog inte att lägga så mycket krut på vattenbehandling för tillfället. Blir det tesmak igen får jag lägga manken till. Tror dock att jag kommer att bli nöjd den här gången.

Tack!
Citera
2020-09-09, 23:41
Medlem
Provade göra ett par batcher men det gick åt helvete. Är nybörjare, tänkte hur svårt kan det vara? Provade lite olika recept etc med spraymalt osv men det blev samma skit oavsett ingredienser.

Det blev inte bara "dålig" öl, det blev nån konstig bismak, det gick inte ens dricka skiten. En törstig alkoholist hade tackat nej till den ölen jag lovar! All öl från alla olika batcher (både lager och ale), olika tillfällen och olika ingredienser hade samma dominerande och genomträngande bismak. Svårt att förklara bismaken men lite åt aceton-hållet.

Jag försöker klura ut vad som gick fel eftersom jag vet andra som använt precis samma recept/ingredienser som fått helt "ok" öl helt utan bismak, så receptet/ingredienserna är det ej fel på.

Tror ej på renligheten då jag var manisk med både diska/rena och sedan köra massa desinfektering (Starsan) på dom redan tvättade delarna vid bryggning. Dessutom var bryggutrustningen helt ny och kan inte haft avlargringar/smuts från en tidigare batch.

Kan vart dålig lågkvalitativ jäst(?) då jag använde den som kom med kitet (jag vet, jag vet) , så den kommer jag uppgradera i nästa försök oavsett. Men tror inte det är hela förklarningen då jag vet andra som fått "ok" öl med precis samma jäst.

Då återstår bara en faktor som jag kan komma på- själva jäsningsprocessen. Jag använde givetvis jäsrör/vattenlås under hela processen och den torka aldrig ut så det kom in luft i jäshinken. Däremot misstänker jag att jästemperaturen är boven i dramat. Jästen som jag använde ska enligt instruktionerna gå bra att jäsa i rumstemperatur vilket jag också gjorde utan nån kylning. Men nu i efterhand så har jag förstått att själva jäsningen gör at tempen ökar ytterligare med nån grad och rumstempen var redan runt 23-24 vilket gör att temperaturen måste vart strax över det jästen skulle klara av. Dessutom så kan temperaturen varierat under dygnet med vilket säkert också kan påverka.

Mao, jag tror jag jäste det för varmt och att det orsakade den äckliga smaken. Ni som är kunniga, vad tror ni? Vore evigt tacksam för svar! Flashback rädda mig!

Senast redigerad av Noot 2020-09-09 kl. 23:44.
Citera
2020-09-10, 16:35
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noot
Provade göra ett par batcher men det gick åt helvete. Är nybörjare, tänkte hur svårt kan det vara? Provade lite olika recept etc med spraymalt osv men det blev samma skit oavsett ingredienser.

Det blev inte bara "dålig" öl, det blev nån konstig bismak, det gick inte ens dricka skiten. En törstig alkoholist hade tackat nej till den ölen jag lovar! All öl från alla olika batcher (både lager och ale), olika tillfällen och olika ingredienser hade samma dominerande och genomträngande bismak. Svårt att förklara bismaken men lite åt aceton-hållet.

Jag försöker klura ut vad som gick fel eftersom jag vet andra som använt precis samma recept/ingredienser som fått helt "ok" öl helt utan bismak, så receptet/ingredienserna är det ej fel på.

Tror ej på renligheten då jag var manisk med både diska/rena och sedan köra massa desinfektering (Starsan) på dom redan tvättade delarna vid bryggning. Dessutom var bryggutrustningen helt ny och kan inte haft avlargringar/smuts från en tidigare batch.

Kan vart dålig lågkvalitativ jäst(?) då jag använde den som kom med kitet (jag vet, jag vet) , så den kommer jag uppgradera i nästa försök oavsett. Men tror inte det är hela förklarningen då jag vet andra som fått "ok" öl med precis samma jäst.

Då återstår bara en faktor som jag kan komma på- själva jäsningsprocessen. Jag använde givetvis jäsrör/vattenlås under hela processen och den torka aldrig ut så det kom in luft i jäshinken. Däremot misstänker jag att jästemperaturen är boven i dramat. Jästen som jag använde ska enligt instruktionerna gå bra att jäsa i rumstemperatur vilket jag också gjorde utan nån kylning. Men nu i efterhand så har jag förstått att själva jäsningen gör at tempen ökar ytterligare med nån grad och rumstempen var redan runt 23-24 vilket gör att temperaturen måste vart strax över det jästen skulle klara av. Dessutom så kan temperaturen varierat under dygnet med vilket säkert också kan påverka.

Mao, jag tror jag jäste det för varmt och att det orsakade den äckliga smaken. Ni som är kunniga, vad tror ni? Vore evigt tacksam för svar! Flashback rädda mig!

Kom fram till samma slutsats som du redan efter att ha läst andra stycket, troligast är väl för hög jästemperatur.

Det stämmer att jästen alstrar en hel del värme när den spjälkar de jäsbara sockerarterna, du får nog lägga på mer än en grad när du uppskattar temperaturen i jäskärlet. I ett större jäskärl är förstås skillnaden större än i ett mindre, volym kontra avgångsyta.

Jag tycker 23-24 grader låter som en lågt räknad inomhustemp under sommarhalvåret, om du inte har komfortkyla, men det vet du nog bäst själv hur det ligger till med.

Räkna inte bort infektionsmöjligheten, trots din maniska renlighet. Det är otroligt lätt att missa någon grej, och det kan rent av vara något som finns i luften. Infektioner kan ge upphov till allsköns bismaker. Det kan vara svårt att bli av med sådant från utrustningen, det är inte omöjligt att två batcher kan ha råkat ut för samma infektion, om du nu inte menar att du skaffat ny utrustning mellan batcherna. Använd något klorbaserat till steriliseringen innan nästa försök om du normalt kör något syrabaserat typ Star-San.

Edit: en till möjlighet är oxidation. Du ger intryck av att vara typen som läst på innan du satte igång, men det kanske ändå går att missa att man helst av allt ska lämna ölen helt ifred mellan den initiala syresättningen när du tillsätter jästen, och att den ska buteljeras. De finns de som känner någon slags behov att ideligen öppna jäskärlen, sniffa, röra om, etc, etc. Du är inte en av dem? Oxiderad öl kan smaka rätt märkligt
Senast redigerad av Falukropp 2020-09-10 kl. 16:45.
Citera
2020-09-10, 21:00
Medlem
prominentens avatar
Aceton brukar ju kunna härröras till höga alkoholer, det man känner i färskare, starka öl te.x. Imperial Stouts.
Behöver noga veta mer om din process, och startvärde (OG) och slutvärde (FG).
Även öl med hyfsat normal alkoholhalt kan bli spritiga om FG är lågt.

Så du får kolla på värdena innan och efter jäsning, och då vad alkoholhalten blev.

Citat:

Citera
2020-09-14, 04:42
Medlem
Kom på en annan detalj. Det lukta klart och tydligt banan under jäsningen. Jag reagerade på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jag tycker 23-24 grader låter som en lågt räknad inomhustemp under sommarhalvåret, om du inte har komfortkyla, men det vet du nog bäst själv hur det ligger till med.
Jo, jag tror du har rätt. Det var definitivt ett par grader varmare än så, emellanåt iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
De finns de som känner någon slags behov att ideligen öppna jäskärlen, sniffa, röra om, etc, etc. Du är inte en av dem? Oxiderad öl kan smaka rätt märkligt
Nej, faktiskt inte. Jag rörde inte ölet alls under jäsningen eller ens öppnade locket på jäshinken då jag var nojjig för att kontaminera batchen.

Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Aceton brukar ju kunna härröras till höga alkoholer, det man känner i färskare, starka öl te.x. Imperial Stouts.
Behöver noga veta mer om din process, och startvärde (OG) och slutvärde (FG).
Även öl med hyfsat normal alkoholhalt kan bli spritiga om FG är lågt.

Så du får kolla på värdena innan och efter jäsning, och då vad alkoholhalten blev.
Nu var det ungefär över ett år sedan, så jag minns inte vad OG/FG låg på exakt men jag minns att det var normala värden iaf, det var inga konstigheter på den fronten. Detta var något mer än bara spritig öl, det var en aceton-liknande bismak och förutom det var smaken vin/jäst-aktig (nästan åt champagne hållet). Det smakade inte mycket öl alls dessvärre.
Citera
2020-09-14, 05:00
Medlem
Jag funderar på att bygga en sk jäskammare för att få ner jästempen några grader under jäsningen. Min iden är att helt enkelt bygga en isolerad låda med lock i frigolit som rymmer en jäshink plus kylklampar. Under jäsningen har jag jäshinken och kylklampar inuti frigolitlådan och byter ut kylklamparna vid behov. Detta borde få ner jästempen lite. Vad tror ni?

Blev inspirerad av en produkt som heter "Cooler Brewing" som fungerar enligt samma princip och som enligt recensioner ska fungera rätt bra och kan sänka tempen med 5-15 grader celsius.
Citera
2020-09-16, 16:48
Medlem
hesons avatar
Citat:
Jag funderar på att bygga en sk jäskammare för att få ner jästempen några grader under jäsningen. Min iden är att helt enkelt bygga en isolerad låda med lock i frigolit som rymmer en jäshink plus kylklampar. Under jäsningen har jag jäshinken och kylklampar inuti frigolitlådan och byter ut kylklamparna vid behov. Detta borde få ner jästempen lite. Vad tror ni?
Ja, det går även med avdunstningskyl där du ställer hinken inlindad i handdukar på ett jättestort fat med vatten i (handdukarna suger upp vattnet som avdunstas och kyls)

Om det bara är platsbrist så kan du köra Partycooler för 1500:- påstås funka, jäshinken passar perfekt i.

Har inte provat något av ovanstående själv har plats för fullstora kylskåp.
Citera
2020-09-19, 11:10
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Enligt min mening är det viktigt att bara använda humle från oöppnade påsar. Vid oxidering skulle i ditt fall Hallertauer som är en ljuvlig humle (fint örtig, fuktig lövskog) utvecklas till just teliknande toner.

Svårt att uttala sig om man inte provar ölet och vi talar om subtila smaker.

Jag har hittills aldrig använt humle från en öppnad förpackning, men nu har jag ett par återförslutna påsar i frysen (citra och amarillo). Bör jag undvika dessa? Jag undviker i alla fall att köpa två år gammal humle som säljs billigare. Mycket bra att säljarna är ärliga med datummärkning. En vacuumpackare kanske hade fungerat - ska låna en och testa nästa gång.

Min senaste skapelse smakade betydligt bättre vid buteljering än föregångaren. Den ska testas nästa helg.

Ledsen för sen återkoppling. Har jobbat alldeles för mycket.
Citera
2020-09-19, 16:19
Medlem
prominentens avatar
Man får väl hitta en balans. Ligger den en kortare tid är det väl ok i koket. Särskilt torrhumling ska absolut göras från oöppnade påsar.
Många hembryggare använder vacuumpump när de packar om humlen men det är ju verkligen overkill, eftersom de flesta öl man brygger hemma bryggs med "jämna" humlemängder, d.v.s. 50g eller 100g.

Brygger jag t.ex. en trippel fördelar jag 100g humle enligt t.ex. 40-40-20

Citat:
Jag har hittills aldrig använt humle från en öppnad förpackning, men nu har jag ett par återförslutna påsar i frysen (citra och amarillo). Bör jag undvika dessa? Jag undviker i alla fall att köpa två år gammal humle som säljs billigare. Mycket bra att säljarna är ärliga med datummärkning. En vacuumpackare kanske hade fungerat - ska låna en och testa nästa gång.

Min senaste skapelse smakade betydligt bättre vid buteljering än föregångaren. Den ska testas nästa helg.

Ledsen för sen återkoppling. Har jobbat alldeles för mycket.
Citera
2020-09-19, 21:30
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Man får väl hitta en balans. Ligger den en kortare tid är det väl ok i koket. Särskilt torrhumling ska absolut göras från oöppnade påsar.
Många hembryggare använder vacuumpump när de packar om humlen men det är ju verkligen overkill, eftersom de flesta öl man brygger hemma bryggs med "jämna" humlemängder, d.v.s. 50g eller 100g.

Brygger jag t.ex. en trippel fördelar jag 100g humle enligt t.ex. 40-40-20

Bra tips! Så får det bli framledes. När jag förlorade oskulden i den alkoholrelaterade olyckan som fick namnet IBU 2000 fick jag inte direkt avsmak för humle. Bara att anteckna rätt mängd och hälla ner i krukan.
Citera
2020-09-19, 23:05
Medlem
prominentens avatar
Japp, gött att höra

Citat:
Bra tips! Så får det bli framledes. När jag förlorade oskulden i den alkoholrelaterade olyckan som fick namnet IBU 2000 fick jag inte direkt avsmak för humle. Bara att anteckna rätt mängd och hälla ner i krukan.
Citera
2020-09-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Ja, det går även med avdunstningskyl där du ställer hinken inlindad i handdukar på ett jättestort fat med vatten i (handdukarna suger upp vattnet som avdunstas och kyls)

Om det bara är platsbrist så kan du köra Partycooler för 1500:- påstås funka, jäshinken passar perfekt i.

Har inte provat något av ovanstående själv har plats för fullstora kylskåp.
Har du någon länk till partycoolern, sökte men hittade inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in