Provade göra ett par batcher men det
gick åt helvete. Är nybörjare, tänkte hur svårt kan det vara? Provade lite olika recept etc med spraymalt osv men det blev samma skit oavsett ingredienser.
Det blev inte bara "dålig" öl, det blev nån konstig bismak, det gick inte ens dricka skiten. En törstig alkoholist hade tackat nej till den ölen jag lovar!

All öl från alla olika batcher (både lager och ale), olika tillfällen och olika ingredienser hade samma
dominerande och genomträngande bismak. Svårt att förklara bismaken men lite åt
aceton-hållet.
Jag försöker klura ut vad som gick fel eftersom jag vet andra som använt precis samma recept/ingredienser som fått helt "ok" öl helt utan bismak, så receptet/ingredienserna är det ej fel på.
Tror ej på renligheten då jag var manisk med både diska/rena och sedan köra massa desinfektering (Starsan) på dom redan tvättade delarna vid bryggning. Dessutom var bryggutrustningen helt ny och kan inte haft avlargringar/smuts från en tidigare batch.
Kan vart
dålig lågkvalitativ jäst(?) då jag använde den som kom med kitet (jag vet, jag vet)

, så den kommer jag uppgradera i nästa försök oavsett. Men tror inte det är hela förklarningen då jag vet andra som fått "ok" öl med precis samma jäst.
Då återstår bara en faktor som jag kan komma på-
själva jäsningsprocessen. Jag använde givetvis jäsrör/vattenlås under hela processen och den torka aldrig ut så det kom in luft i jäshinken. Däremot misstänker jag att
jästemperaturen är boven i dramat. Jästen som jag använde ska enligt instruktionerna gå bra att jäsa i rumstemperatur vilket jag också gjorde utan nån kylning. Men nu i efterhand så har jag förstått att själva jäsningen gör at tempen ökar ytterligare med nån grad och rumstempen var redan runt 23-24 vilket gör att temperaturen måste vart strax över det jästen skulle klara av. Dessutom så kan
temperaturen varierat under dygnet med vilket säkert också kan påverka.
Mao, jag tror jag
jäste det för varmt och att det orsakade den äckliga smaken. Ni som är kunniga, vad tror ni? Vore evigt tacksam för svar! Flashback rädda mig!