2020-02-05, 08:21
Medlem
Tjena. Tips på minibryggeri för nybörjare?

Jävla inspirerad från svärfar som lyckats riktigt bra med sin första sats!
Citera
2020-02-05, 08:31
Medlem
Neroxxs avatar
Ett bra bryggverk som jag själv har erfarenhet av är grainfather. Relativt simpel att använda med display och dylikt. Skulle dock rekommendera nät/spindel till humle då det kan sätta sig en del vid pumpen ifall inte alla pellets eller kottar löst upp.

Annars har jag hört mycket positivt om Braumeister, rätt populärt märke. Ligger i en högre prisklass än grainfather dock, principen är den samma med båda maskinerna. Inte hört någon som varit negstivt inställd till Braumeister.

Grainfather ligger på runt 20 liter den större varianten på 70 liter. Braumeister har fler varianter med start från 10 liter upp till stora saker på 1000 liter.
Senast redigerad av Neroxx 2020-02-05 kl. 08:43.
Citera
2020-02-05, 09:14
Medlem
"egen" öl heter det till att börja med.

För det andra finns det sjukt många forum och bloggar om att brygga öl, mycket bättre att googla dessa istället för att fråga här Lycka till!
Citera
2020-02-05, 22:22
Medlem
hesons avatar
Hembryggeriets starterkit är OK, 1000:- och du får vettiga prylar som håller många bryggningar.

Bryggverk förenklar, speciellt om man brygger ensam, rent resultatmässigt är det ingen större skillnad på ett för 4000:- och ett för 15000:- men man får var man betalar för. Kunskap trumfar bryggverk, ett billigt går bra om man vet var man håller på med.
Citera
2020-02-08, 17:32
Medlem
SteerlingWesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
"egen" öl heter det till att börja med.

För det andra finns det sjukt många forum och bloggar om att brygga öl, mycket bättre att googla dessa istället för att fråga här Lycka till!

Äsch tråkigt att googla plus att google inte ens är pålitlig. Mycket roligare att famla i mörket i suspekta forum efter svaren.

Jag höjer en hembrygd skål för ts
Citera
2020-02-16, 20:19
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahre87

Du kan köpa en Grainfather som redan har rekommenderats, då har du det mesta du behöver för att kunna brygga öl.
Braumeister är också bra men du får inte ett komplett system, för de saknar kylningsmöjligheter som går att köpa till om du inte vill använda nochill metoden.
Nackdelen med bryggverk är att det är rätt dyrt.

Vill du komma billigare undan så brygger du med BIAB metoden (Brew In A Bag) och Nochill.
Slutresultatet blir lika bra.

Håll dig borta från ölsatser är mitt råd.
Citera
2020-03-04, 21:53
Medlem
gr6810s avatar
Mitt råd är att köpa en bra bok som till exempel Gustaf Lindhs bok Brygg Öl, där får man baskunskapen och kan komma igång för en billig peng.

Jag vill slå ett slag för att satsa på temperaturkontrollerad jäsning före man lägger pengar på ett bryggverk. Ett kylskåp med STC-1000 kommer att höja kvaliteten på ölen mycket mer per krona än ett bryggverk.
Citera
2020-03-05, 17:29
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Mitt råd är att köpa en bra bok som till exempel Gustaf Lindhs bok Brygg Öl, där får man baskunskapen och kan komma igång för en billig peng.

Jag vill slå ett slag för att satsa på temperaturkontrollerad jäsning före man lägger pengar på ett bryggverk. Ett kylskåp med STC-1000 kommer att höja kvaliteten på ölen mycket mer per krona än ett bryggverk.
Håller med, och har man inte plats för ett helt kylskåp så får en jäshink plats i en partycooler om man täljer bort lite plast.
Citera
2020-03-05, 18:30
Medlem
Braumeister är ett bra bryggverk, ger jämn kvalitet vid varje bryggning. Lätt att rengöra. Lite dyrare kanske men fungerar bra. Köp en kylspiral så kyler du ner vörten på några minuter.
Citera
2020-03-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahre87

Mitt förslag är att börja med att brygga tillsammans med svärfar en gång, därefter kanske låna hans grejer och brygg själv innan du börjar punga ut med massor av stålar.
Finns billiga bryggverk (Coobra, Bulldog etc.) som är nästan lika bra som Grainfather, Braumeister etc.

Du får inte bättre öl ju dyrare prylar du har. Plockar du ihop en gryta (och lite andra grejer du behöver) så behöver du inte lägga mycket mer än en tusenlapp.

Läs gärna på https://shbf.se/ Svenska hembryggarföreningen
http://wiki.shbf.se Wiki för hembryggning
http://bryggaren.shbf.se/ Forum
Citera
2020-06-14, 13:17
Medlem
JoeDevolas avatar
Bra tips i den här tråden!

Jag lånar den för jag behöver tips på lämplig malt, humle och jäst till en vanlig lager, typ Norrlands Guld, samt till en lite alkoholstarkare IPA. Tänkte brygga runt 100 liter lager och 50 liter IPA över några månaders tid.

Det är inte helt enkelt att läsa sig till det på internetshoparna.
Citera
2020-06-14, 13:21
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har också tänkt att börja brygga öl, men det ska tydligen vara svårare än att brygga vin. varför är det så?

Bra tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in