2020-02-04, 22:28
Bannlyst
Gemenskap (n-genus)

Budskap (t-genus)

Vänskap (n-genus)

Bara ett axplock. Spontant känner jag att budskap också borde vara n-genus då det liksom inte finns någon speciell skillnad mellan alla tre orden då de slutar på samma sätt?
Citera
2020-02-04, 22:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Gemenskap (n-genus)

Budskap (t-genus)

Vänskap (n-genus)

Bara ett axplock. Spontant känner jag att budskap också borde vara n-genus då det liksom inte finns någon speciell skillnad mellan alla tre orden då de slutar på samma sätt?

Orden har helt olika etymologi. Gemenskap kommer via danskan och tyskan. Budskap från isländskan är en avledning från bud (ett bud). Vänskap från fornsvenska och en avledning från vän (en vän).
Citera
2020-02-04, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Orden har helt olika etymologi. Gemenskap kommer via danskan och tyskan. Budskap från isländskan är en avledning från bud (ett bud). Vänskap från fornsvenska och en avledning från vän (en vän).
En egenskap då?
Citera
2020-02-04, 22:41
Medlem
kodsnickrarns avatar
Moderskap & faderskap?
Citera
2020-02-04, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Moderskap & faderskap?
Ja. Man säger ju en fader och en moder.

Då borde det bli en moderskap och en faderskap? Men det är ju t-genus?
Citera
2020-02-04, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ett grannskap

Jag spräcker ju din teori och hela svenska språkets logik lol
Citera
2020-02-05, 05:51
Medlem
StorSvartPeniss avatar
Bo-skap borde vara ett av orden.
Citera
2020-02-05, 10:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ett grannskap

Jag spräcker ju din teori och hela svenska språkets logik lol

Jag har inte lagt fram någon teori. Jag tog dem ord för ord. Det finns långt fler ord som slutar på -skap, exempelvis utanförskap.
Citera
2020-02-05, 10:32
Bannlyst
Citat:
Jag har inte lagt fram någon teori. Jag tog dem ord för ord. Det finns långt fler ord som slutar på -skap, exempelvis utanförskap.
Ja men säg då varför det inte heter en grannskap då man säger en granne?
Citera
2020-02-05, 10:33
Medlem
JanTalibans avatar
Det blir krångligt att försöka sig på en fullständig beskrivning.

Vi kan tänka att -skap har t-genus där det uppfattas som en aktivitet; ett skap – av att skapa. Precis som ett språng, ett ryck, ett drag, ett hugg … Därav ett landskap, faderskap, budskap

Sen finns det ett annat -skap som betyder ”typ av figur”. Besläktat med skepnad. Ursprungligen verkar det huvudsakligen syfta på ”kön, könsorgan”. Här blir det ju då en skap; räkenskap, galenskap, egenskap

Jämför med ett böj ”en aktivitet där man typ böjer knäna” och en böj ”något som är böjt”.

Det är INTE så att de här bägge skap:en noga har hållits åtskilda genom språkhistorien. Tvärtom får vi tänka oss otaliga förväxlingar och betydelseskiftningar.
Citera
2020-02-05, 11:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja men säg då varför det inte heter en grannskap då man säger en granne?

Det finns inga entydiga regler, men ord som slutar på -enskap har oftast n-genus. Avsteg från detta kan bero på ordens etymologi eller inledningsordet i sammansättningen.
Citera
2020-02-05, 11:24
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Det finns inga entydiga regler, men ord som slutar på -enskap har oftast n-genus. Avsteg från detta kan bero på ordens etymologi eller inledningsordet i sammansättningen.

Jämför man med tyskan, vilket ofta är givande när man tittar på detaljer inom svenskan, så kan identiska ord ha olika betydelser beroende på genus, vilket antagligen många gånger kommer sig av etymologiska skäl. Exempel:

die See = havet
der See = insjön

der Regel = dörrregeln
die Regel = regeln, typ regel i sport
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem