2020-02-04, 20:07
Medlem
Moraliska kommentarer undanbedes.

Svenska banker rapporterar till USA och IRS, men, gäller detsamma tvärtom? Ser inget som tyder på det i FATCA.

Om jag arbetar online, använder mitt US konto som insättningsplats för inkomsten, hur fungerar det för rapportering till skatteverket i Sverige då? Har bott i Usa, har haft en del roliga kontakter med skatteverket, läst på, men hittar ingen vettig info.

Jag vet att man ska rapportera, men, på vilket sätt kan skatteverket få reda på att jag arbetar online, och sätter in pengar i USA på en diffus liten skruttbank? Naturligtvis betalar jag gladeligen den lägre skatten där samt rapporterar FBAR, och deklarerar.

Bor för det mesta i Sverige, men, bor även i USA.

Sista sättet att skattesmita för närvarande?

Sedan, om det inte rapporteras, sjukskriva sig i Sverige, lyfta sjukpenning samt samtidigt arbeta online?

Har greencard, så inte alla skulle kunna göra detta, men, lite diffust kanske, vilka kontroll chanser har skatteverket?
Senast redigerad av NordicKnight 2020-02-04 kl. 20:12.
Citera
2020-02-04, 20:36
Medlem
Beror hur stora summor det handlar om, skatteverket har begränsade resurser. Så de struntar i skattefusk som handlar om några tusen dollar om året. Så vad pratar vi om här?
Citera
2020-02-05, 03:41
Medlem
Jag tror verkligen inte att de rapporterar till Swedistan. Jag bor själv i USA sedan 12 år och även jag på green card. Jag har ett flertal miljoner på amerikanska banker och aktiedepåer. Har inte hört ett ord från Sverige. Och jag ser verkligen inte varför en amerikansk bank skulle höra av sig till lilla swedistan. Så länge de följer lagar och regler i USA och rapporterar till IRS så är de nöjda. Jag vet faktiskt inte om mina banker är medvetna om att jag är svensk medborgare. Jag tror inte det. De frågade väl typ om social security number, amerikanskt körkort och amerikansk adress om jag minns rätt.

Vet din bank att du är svensk? Jag tror för övrigt inte ens att de skulle rapportera till Sverige ens om de visste att du var svensk.
Citera
2020-02-07, 16:09
Medlem
har väldigt svårt o tro att banker i USA skulle rapportera något till skatteverket, bara Sverige som är så cucked

glöm inte tacka den inavlade negerbögen Barack Obama för FATCA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in