2020-02-04, 05:59
Medlem
På mitt jobb får jag olika bilar mig tilldelad varje arbetspass.
Bilarna står utomhus på en parkering utan gatulampor.
Då det är kallt så ska motorvärmatsladdar dras ur/pluggas i vid hämtning/lämning.
1 varför sitter kontakterna på bilarna lågt-lågt ned på bilarna och ofta i så sned vinkel så det ibland är stört omöjligt att vrida till kontakten för att stoppa i (när de väl sitter i så svårt att dra ur kontakten.)
(Antar det är en kosmetisk installation typ sätt kontakten där den minst syns men så jädrans otillgänglgt som möjligt) Varför ingen dra urvinda på bilen så man kan dra ut typ 1-3 dm och se kontakten för lättare istoppning?
2. Varför är det dessa trepoliga så svåra att hitta åt vilket håll sätta i då det är mörkt?
3. När kollegor kört iväg med sladden i och dragit sönder den så är ytterhöljet typ 1-3 dm bortdraget ur kontakten men innersladdarna sitter kvar hjälpligt. Är det farligt att använda dessa och bör de kastas?
Jag tycker inte om att parkera bil mitt i natten i kolmörker (det funkar ju inte att hålla ficklampa i ena handen och sladd i andra och sen krypa på backen/stå på knä i regn/snö/smuts och leta sig fram hållandes en sladd som har ytterhöljet avskalat. Vidare är det inte farligt med dessa sladdar hängandes utomhus i fukt med tanke på lekande barn som kanske kommer åt dessa?

Ja, jag är en äldre person som arbetar inom vården och har ett fruktansvärt tight tidsschema så detta moment med att krypa på parkeringen stör mig. Lite rädd/försiktig med ström och gillar inte att i ösregn hålla en sladd med avskalat ytterhölje.Onödigt rädd för att få en stöt och bli jordad på parkeringen?
Citera
2020-02-04, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Då det är kallt så ska motorvärmatsladdar dras ur/pluggas i vid hämtning/lämning.
1 varför sitter kontakterna på bilarna lågt-lågt ned på bilarna och ofta i så sned vinkel så det ibland är stört omöjligt att vrida till kontakten för att stoppa i (när de väl sitter i så svårt att dra ur kontakten.)
(Antar det är en kosmetisk installation typ sätt kontakten där den minst syns men så jädrans otillgänglgt som möjligt) Varför ingen dra urvinda på bilen så man kan dra ut typ 1-3 dm och se kontakten för lättare istoppning?
2. Varför är det dessa trepoliga så svåra att hitta åt vilket håll sätta i då det är mörkt?
3. När kollegor kört iväg med sladden i och dragit sönder den så är ytterhöljet typ 1-3 dm bortdraget ur kontakten men innersladdarna sitter kvar hjälpligt. Är det farligt att använda dessa och bör de kastas?
Jag tycker inte om att parkera bil mitt i natten i kolmörker (det funkar ju inte att hålla ficklampa i ena handen och sladd i andra och sen krypa på backen/stå på knä i regn/snö/smuts och leta sig fram hållandes en sladd som har ytterhöljet avskalat. Vidare är det inte farligt med dessa sladdar hängandes utomhus i fukt med tanke på lekande barn som kanske kommer åt dessa?

Ja, jag är en äldre person som arbetar inom vården och har ett fruktansvärt tight tidsschema så detta moment med att krypa på parkeringen stör mig. Lite rädd/försiktig med ström och gillar inte att i ösregn hålla en sladd med avskalat ytterhölje.Onödigt rädd för att få en stöt och bli jordad på parkeringen?

Skadade kablar bör givetvis bytas ut eller, om möjligt, lagas.
Kabel som ej är ansluten till bil skall lossas från uttaget och lämpligen medföras i bilen.
Ett annat problem med dessa kablar är att med olika fabrikat på motorvärmarsystemet är anslutningskabeln annorlunda, liten rund med tre kontakter i båda fallen, men inte kompatibla. Den äldre kontakten (stor, rund svart) var, om jag minns rätt däremot lika. Dess föregångare var inte alls lika varandra, Calix var rektangulära och blå till färgen, Defas anslutning en mellanstor ljusgrå. Äldre kontakter vad svarta med vit isolering längst fram, samma sort som till äldre brödrostar och strykjärn.
Citera
2020-02-04, 07:10
Medlem
Citat:

1. Placeringen har fler orsaker. Det finns helt enkelt inte alltid plats att sätta dem där det vore enklast att hantera dem, för det kan vara brist på plats på insidan av dessa paneler i fronten.
Och det finns även kosmetiska orsaker. Därav är sladdvinda i bilen inte heller möjligt i de flesta fall.
Man får helt enkelt försöka träna mer så lär man sig snart att hantera kontakter och sladdar.

2. Det är de inte om man tar sig lite tid och kollar upp vilket håll sladdens kontakt ska hållas i förhållande till bilens kontakt. Sen är det bara att träna lite på saken. Ficklampa är ett bra hjälpmedel.

3. Ja vad tror du själv.... om en så skadad elektrisk kabel?
Är det kabeln i bilen som dragits ut så är de ju inte strömförande om ingen kabel trycks i kontakten, men skadan ska ju åtgärdas för det blir ju strömförande när strömkälla ansluts.
En oskadad kabel är inga problem, om den hanteras korrekt, och skyddslocket sätts på när den inte används. Kablarna har ju jordkabel i sig, så det skyddar mot att få ström i sig. Men generellt sett ska, eller bör inte kabeln sitta kvar i strömkällan när den inte används om strömkällan är aktiv. Är det ett tidur så blir det ju strömlöst när tiduret inte är aktivt, typ.

Inte så mycket mer att göra åt saken, än att du får träna mer på att hantera grejorna. De flesta klarar faktiskt det. Utan att man ”handikappanpassar” det hela.
Citera
2020-02-04, 07:25
Medlem
20 bilar och sladdarna sitter olika på alla bilarna. Kör olika bilar varje arbetspass.
Att hålla kontakten som ska i i ena handen och med andra handen vika undan det lilla kontaktskyddet som snäpper igen om man släpper det.
Se åt vilket håll kontakten man håller i har sina tre kontaktdon och samtidigt se hur det ser ut på bilens kontakt hållandes locket borta, ståendes på knä på parkeringen och med kallfrusna händer.
Tända ficklampan i mobilen och hålla den i munnen.

Om det var min egna bil så hade jag ju vetta åt vilket håll sladden ska sitta/åt vilket håll kontakten är och var den sitter nånstans i nedre delen av fronten.

Alla sladdarna sitter i stolparna men det är ingen timer mig veterligen och sladdarna ligger på backen när ej ikopplade i bil.

Det hela känns som nån sorts klantarsel konstruktion.
Citera
2020-02-04, 07:59
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Pannlampa är praktiskt om man vistas mycket i mörker, och behöver två lediga händer.
Citera
2020-02-04, 08:03
Medlem
Citat:
20 bilar och sladdarna sitter olika på alla bilarna. Kör olika bilar varje arbetspass.
Att hålla kontakten som ska i i ena handen och med andra handen vika undan det lilla kontaktskyddet som snäpper igen om man släpper det.
Se åt vilket håll kontakten man håller i har sina tre kontaktdon och samtidigt se hur det ser ut på bilens kontakt hållandes locket borta, ståendes på knä på parkeringen och med kallfrusna händer.

Om det var min egna bil så hade jag ju vetta åt vilket håll sladden ska sitta/åt vilket håll kontakten är och var den sitter nånstans i nedre delen av fronten.

Alla sladdarna sitter i stolparna men det är ingen timer mig veterligen och sladdarna ligger på backen när ej ikopplade i bil.

Kablarna skall demonteras från stolparna när de ej är anslutna till fordon. Att påpekas för den som är fastighetsansvarig.
Lockets placering ger ju en indikering hur kabeln skall anslutas, normalt två pinnar i överkant och en i underkant. Det var på liknande sätt med de svarta stora kontakterna som tidigare förekom, de rektangulära som kom 1979 var klart lättast att se hur de skulle kopplas.
Sitter kontakten i bilen så att locket öppnas i sidled så bör den lossas och vridas så att locket går uppåt, då syns det bättre.
Citera
2020-02-04, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Pannlampa är praktiskt om man vistas mycket i mörker, och behöver två lediga händer.

Kan inte ha/får inte ha pannlampa under arbetstid men det skulle behövas under ca 1 minut för att hitta och sätta i kabel. Gatubelysning hade varit trevligt.
Citera
2020-02-04, 08:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kablarna skall demonteras från stolparna när de ej är anslutna till fordon. Att påpekas för den som är fastighetsansvarig.
Lockets placering ger ju en indikering hur kabeln skall anslutas, normalt två pinnar i överkant och en i underkant. Det var på liknande sätt med de svarta stora kontakterna som tidigare förekom, de rektangulära som kom 1979 var klart lättast att se hur de skulle kopplas.
Sitter kontakten i bilen så att locket öppnas i sidled så bör den lossas och vridas så att locket går uppåt, då syns det bättre.
De rektangulära försvann snarast -79, och har knappt sett dem på bilar efter det. Däremot har jag själv tre äldre traktorer med sådana och en bil jag skrotade hade sådan, alla modeller mitten 70-talet och äldre.
Undrar varför de försvann, de var ju mindre och smidigare än de runda som användes i tjugo år?
Citera
2020-02-04, 08:22
Medlem
Citat:

Det är väl bara att du tränar lite, och lär dig hur kabelns kontakt ska riktas relativt lockets riktning på bilarnas kontakt.
Håller med om att det kan vara knöligt innan man lärt sig detta, att lockets riktning visar hur kabelns kontakt ska vridas. Lär du dig det så börjar du ju med att hålla kabelns kontakt rätt från start för aktuell bil.
Sen kanske du kunde försöka få dem att sätta upp bättre belysning där bilarna är parkerade.
Citera
2020-02-04, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De rektangulära försvann snarast -79, och har knappt sett dem på bilar efter det. Däremot har jag själv tre äldre traktorer med sådana och en bil jag skrotade hade sådan, alla modeller mitten 70-talet och äldre.
Undrar varför de försvann, de var ju mindre och smidigare än de runda som användes i tjugo år?

Varför de försvann, de rektangulära...? Ja är inte det rätt logiskt? För att det kom nya runda som är ännu mindre och smidigare, de som vi har idag.
Citera
2020-02-04, 08:23
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Kan inte ha/får inte ha pannlampa under arbetstid men det skulle behövas under ca 1 minut för att hitta och sätta i kabel. Gatubelysning hade varit trevligt.

Använd vanlig ficklampa då, en liten en, mycket lättare att hantera än en mobillampa.
Citera
2020-02-04, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Så var det, de svarta, stora runda kom 1979. De hade den stora fördelen att passa oavsett fabrikat. Sedan kom de nuvarande som Defa och Calix har snarlika varianter av, ej med varandra kompatibla givetvis.
Många Volvobilar har anslutningen anbragt på vänster framskärm eller motsvarande yta, föga praktiskt om stolpen är till höger om bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in