2020-02-04, 08:41
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Kan inte ha/får inte ha pannlampa under arbetstid men det skulle behövas under ca 1 minut för att hitta och sätta i kabel. Gatubelysning hade varit trevligt.

Vad fan i helvete inte då för? Vilken jävla idiotregel. Fan vad förbannad jag blir på sådana regler. Nu vet jag inte vad du har för nåt mellan benen, det spelar ingen roll, en sån regel skulle aldrig accepteras på en arbetsplats där det mest jobbar män.

Du ska högaktningsfullt skita i den regeln och hänvisa arbetsgivaren att ni får väl ge mig sparken och ersätta mig med någon av alla dessa hålögda individer väl kvalificerade för arbetet som står med mössan i handen utanför arbetsplatsgrinden och hoppas på ett endagsjobb...

Citera
2020-02-04, 08:43
Medlem
zoombos avatar
Till viss del håller jag med. Tycker också det kan vara svårt att hitta hur den ska sättas och här finns det utrymme för förbättringar; en kontakt som hade en halvcirkel på en sida och sen flat på den andra skulle nog funka bättre. Sen kan man irritera sig på att olika tillverkare använder olika kontakter och att dessa ändras med åren. Dom stora fyrkantiga och sedan runda kontakterna var lite osmidiga jämfört med dagens och är därför lättare, snyggare och snabbare att placera så en viss utveckling i rätt riktning har ju skett.
Själv har jag uttaget i mitten av grillen så jag behöver inte tänka på stolpens placering.

Visste ni att bilprovningen slår ned på om locket till kontakten är borta (gäller även kontakten till dragkroken)? Har lite svårt att förstå detta, det är ju knappast en trafiksäkerhetsfråga. Att linda upp sladden på extraljusen belönas också med en bot om Pecka skulle stoppa dig.
Citera
2020-02-04, 08:55
Medlem
Min bil har godkänts i fem års tid utan lock
Citera
2020-02-04, 08:57
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför de försvann, de rektangulära...? Ja är inte det rätt logiskt? För att det kom nya runda som är ännu mindre och smidigare, de som vi har idag.
Nej, de stora runda dominerade under 80-90 talet. De fyrkantiga är äldre.
Citera
2020-02-04, 09:11
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpokHusse
Min bil har godkänts i fem års tid utan lock

Många besiktningsmän bryr sig inte men polaren fick just nedslag på detta.
Citera
2020-02-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, de stora runda dominerade under 80-90 talet. De fyrkantiga är äldre.

Ja så kanske det var ja, minnet...

Men att de båda fossila anslutningarna försvann är väl självklart. De skulle för det första vara groteska på fronten på moderna bilar med slimmad design. På äldre bilar med separata stötfångare och gott om hörn vinklar och vrår att gömma dem i så funkade det ju ok. Men inte på moderna.

De där äldre var mig veterligen heller aldrig avsedda för infällda montage, endast utvändiga. De nya moderna är mindre och runda och generellt sett avsedda för infällda montage, och det är lättare att få undan dessa skapligt diskret.
Citera
2020-02-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Vad fan i helvete inte då för? Vilken jävla idiotregel. Fan vad förbannad jag blir på sådana regler. Nu vet jag inte vad du har för nåt mellan benen, det spelar ingen roll, en sån regel skulle aldrig accepteras på en arbetsplats där det mest jobbar män.

Du ska högaktningsfullt skita i den regeln och hänvisa arbetsgivaren att ni får väl ge mig sparken och ersätta mig med någon av alla dessa hålögda individer väl kvalificerade för arbetet som står med mössan i handen utanför arbetsplatsgrinden och hoppas på ett endagsjobb...

Om det verkligen finns en regel mot pannlampa, på arbetstid utanför brukarnas bostäder, eller på parkeringen utanför Hemtjänstgruppens egen lokal, låter jag vara osagt men det låter osannolikt. Då skulle man ju inte få ha mössa eller vantar heller på vintern....

Så jag kan inte se nåt absolut hinder för TS att ha en enkel pannlampa i fickan, att kränga på sig medan det ska gås till/från bilen hos brukare, för att ev skrapa rutor, eller koppla sladdar etc.

Men, i övrigt så finns det många regler för hemtjänstare att följa, typ inte får ha nagellack, inte ha ringar, inte ha parfym etc etc etc. Allt har med hygienkrav att göra, och då blir det genast fullt förståeligt.
Citera
2020-02-04, 09:50
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Men, i övrigt så finns det många regler för hemtjänstare att följa, typ inte får ha nagellack, inte ha ringar, inte ha parfym etc etc etc. Allt har med hygienkrav att göra, och då blir det genast fullt förståeligt.

Det du nämner har ju med grundläggande hygien att göra, det är inget konstigt med det.

Sen nu när jag har hunnit lugna ner mig lite efter min inledande tirad kanske det är så att de inte får ha pannlampa när de gör besök i hemmet hos vårdtagarna/brukarna eller vad det kallas, det kan jag också förstå, en äldre, något förvirrad person kan bli skrämd om det kommer en marsmänniska med ett lysande cyklop i pannan in i deras sovrum.

Det jag blir så trött på är den tydliga tendensen att arbetsgivare kör med arbetstagarna i typiskt kvinnodominerade branscher och kärringarna är så lojala och förskrämda att de inte vågar säga ifrån. Min svärmor fick frispel på sin chef och sade upp sig på stående fot för ett tag sedan efter åratal av terror och despotism.

Innan jag påbörjar en ny arbetsorder måste jag fylla i en digital checklista där om arbetsplatsbelysningen är bristfällig blir det en anmärkning, visst, irriterande och störande det också, men det är en stark indikation på att man ska inte behöva arbeta i mörker eftersom det är en arbetsmiljömässig risk.
Citera
2020-02-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Till viss del håller jag med. Tycker också det kan vara svårt att hitta hur den ska sättas och här finns det utrymme för förbättringar; en kontakt som hade en halvcirkel på en sida och sen flat på den andra skulle nog funka bättre. Sen kan man irritera sig på att olika tillverkare använder olika kontakter och att dessa ändras med åren. Dom stora fyrkantiga och sedan runda kontakterna var lite osmidiga jämfört med dagens och är därför lättare, snyggare och snabbare att placera så en viss utveckling i rätt riktning har ju skett.
Själv har jag uttaget i mitten av grillen så jag behöver inte tänka på stolpens placering.

Visste ni att bilprovningen slår ned på om locket till kontakten är borta (gäller även kontakten till dragkroken)? Har lite svårt att förstå detta, det är ju knappast en trafiksäkerhetsfråga. Att linda upp sladden på extraljusen belönas också med en bot om Pecka skulle stoppa dig.

Kontakten för dragkroken kan ju bli en trafiksäkerhetsfråga. Är locket borta kan det samlas skit o fukt som kan göra att kontakten fallerar när den sen brukas, så släpets ljus inte fungerar korrekt och i värsta fall kan orsaka en olycka.

Tveksamt om saknat lock på motorvärmarens anslutning kan ge nedslag, men jag kan kolla det idag då jag ska besikta ett gäng bilar under dagen.

Att kabel upplindad mellan extraljusen är inget som automatiskt kan ge bot. Det som hänt i aktuella fall är nog att kabeln varit bristfälligt säkrad. Är den ordentligt säkrad så lär de inte kunna bötfälla det likväl som de inte kan bötfälla när lastbilar har kättingar wires och annat liknande hängandes i krokar t ex under flaksidorna.
Citera
2020-02-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Tänk om kontakterna hade haft sån smart design så man kände, som du säger flat på ena, rund på andra. På min egna bil så är det en tydlig kontakt och jag vet ju var den sitter eftersom det är min egna bil
Nu ska man ju kunna ta sig i och ur bilen på den tajta parkeringen också, dörrar som knappt går att öppna och balansera sig runt bilen utan att torka av bilens skit på sina kläder.
Citera
2020-02-04, 10:33
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Kontakten för dragkroken kan ju bli en trafiksäkerhetsfråga. Är locket borta kan det samlas skit o fukt som kan göra att kontakten fallerar när den sen brukas, så släpets ljus inte fungerar korrekt och i värsta fall kan orsaka en olycka.

Tveksamt om saknat lock på motorvärmarens anslutning kan ge nedslag, men jag kan kolla det idag då jag ska besikta ett gäng bilar under dagen.

Att kabel upplindad mellan extraljusen är inget som automatiskt kan ge bot. Det som hänt i aktuella fall är nog att kabeln varit bristfälligt säkrad. Är den ordentligt säkrad så lär de inte kunna bötfälla det likväl som de inte kan bötfälla när lastbilar har kättingar wires och annat liknande hängandes i krokar t ex under flaksidorna.

Nja. Man är ju själv ansvarig för att såväl egna som påkopplade enheter fungerar och lyser så då borde även en trasig säkring till släpvagnskontakten ge nedslag men den testas ju inte ens och är locket borta betyder det inte med automatik att elen inte fungerar så jag tycker bedömningen är väl kinkig.

Jag vet att trasigt lock till MV ger nedslag men kolla gärna vad dom säger om det, det är ju bara människor som bestämmer detta och dom kan tyvärr tycka rätt olika om såna här ändå rätt obetydliga frågor.

Lindad kabel har att göra med att man kan täcka nummerplåten - och det är lätt hänt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/polisens-uppmanar-gor-inte-det-har-med-motorvarmarkabeln
Citera
2020-02-04, 10:46
Medlem
Handske med inbyggd lampa.
Knäskydd.

Annars drar du det som en arbetsmiljöfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in