Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Men, i övrigt så finns det många regler för hemtjänstare att följa, typ inte får ha nagellack, inte ha ringar, inte ha parfym etc etc etc. Allt har med hygienkrav att göra, och då blir det genast fullt förståeligt.
Det du nämner har ju med grundläggande hygien att göra, det är inget konstigt med det.
Sen nu när jag har hunnit lugna ner mig lite efter min inledande tirad kanske det är så att de inte får ha pannlampa när de gör besök i hemmet hos vårdtagarna/brukarna eller vad det kallas, det kan jag också förstå, en äldre, något förvirrad person kan bli skrämd om det kommer en marsmänniska med ett lysande cyklop i pannan in i deras sovrum.
Det jag blir så trött på är den tydliga tendensen att arbetsgivare kör med arbetstagarna i typiskt kvinnodominerade branscher och kärringarna är så lojala och förskrämda att de inte vågar säga ifrån. Min svärmor fick frispel på sin chef och sade upp sig på stående fot för ett tag sedan efter åratal av terror och despotism.
Innan jag påbörjar en ny arbetsorder måste jag fylla i en digital checklista där om arbetsplatsbelysningen är bristfällig blir det en anmärkning, visst, irriterande och störande det också, men det är en stark indikation på att man ska inte behöva arbeta i mörker eftersom det är en arbetsmiljömässig risk.