2020-02-05, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Betalat av lån sen har du så låga utgifter så du kan ta fen del du amorterat tidigare och lägga in på börsen varje månad inte många som har nerver att gå in med en klump summa på börsen och inte röra pengarna ifall den dyker.

Jag tror jag har nerverna. Jag tänker som så att så att ett arv hade jag lika gärna kunnat vara utan, är inget jag jobbat ihop. Så, om 50% skulle gå förlorade genom att jag investerat, börsen faller och jag befinner mig i en situation där jag mäste sälja av innehavet till 50% förlust; är det ändå 50% mer än jag skulle haft utan arv.
Citera
2020-02-05, 08:44
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
6 månaders utgifter; varför? Har ngn någon gång behövt det? Känns som alla tycker man skall ha det men varför? Om ryssen kommer?

Vad händer om du får sparken/blir sjukskriven och Försäkringskassan tar tid på sig att betala ut pengar? Vad gör du då?
Citera
2020-02-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vad händer om du får sparken/blir sjukskriven och Försäkringskassan tar tid på sig att betala ut pengar? Vad gör du då?
För det mesta vägrar de betala ut såvida du inte är kvinna eller top-politiker i andra länder. Vill man inte ha 6 månaders buffert kan man ha 3.

Sen är det även bra om bilen pajjar, diskmaskin, kylskåp, vad som helst i huset kan ju gå sönder.
Citera
2020-02-05, 10:01
Medlem
submariners avatar
Hej,

Investera i en Indexnära Globalfond (t.ex. Länsförsäkringars) - sprid insättningarna jämt över t.ex. två år för att minimera risken och fortsätt sedan putta in någon tusenlapp i månaden
Citera
2020-02-05, 14:27
Medlem
Citat:
Kids, aktiviteter, bensin, biljävel som krånglar, underhålla hus, semester.... etc
Då skulle jag inte amorterat om jag var du, iaf inte hela summan. Du ligger pyrt till om något oförutsett skulle hända, så då är det rätt skönt att ha tillgång till lite cash.

Om nu skiten skulle träffa fläkten och du behöver en större summa, allt kapital är bundet i huset, banken beviljar ingen höjning, what to do...?

Ett tredje alternativ: fördela det lika mellan dina kids, lägg i en KF med dom som förmånstagare, betala ut till kidsen när dom är 20-25. Bra start i vuxenlivet
Citera
2020-02-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Då skulle jag inte amorterat om jag var du, iaf inte hela summan. Du ligger pyrt till om något oförutsett skulle hända, så då är det rätt skönt att ha tillgång till lite cash.

Om nu skiten skulle träffa fläkten och du behöver en större summa, allt kapital är bundet i huset, banken beviljar ingen höjning, what to do...?

Ett tredje alternativ: fördela det lika mellan dina kids, lägg i en KF med dom som förmånstagare, betala ut till kidsen när dom är 20-25. Bra start i vuxenlivet

Livin on the edge! tack för tips, barnsparandet är igång redan.
Citera
2020-02-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Säljer huset och flyttar till ngt billigare och slutar spela golf. Om jag skall oroa mig för sånt så kommer jag aldrig bli ekonomiskt ”fri”, måste chansa för att vinna tänker jag. Jag kan bli överkörd av en buss ikväll, större risk idag än att få sparken. Imorgon är en ny dag så nya risker.
Citera
2020-02-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag skulle amorterat. Det är väldigt bra för psyket att vara skuldfri så om man kan det ska man absolut göra det. Otroligt skönt att slippa oroa sig för ekonomi.

Om du är osäker. Ta hälften till amortering och investera hälften.

Jo förstår det. Enda som tar emot är att man redan har så stora lån så att bli skuldfri känns som att glömma.
Citera
2020-02-05, 14:39
Medlem
Citat:
Jo förstår det. Enda som tar emot är att man redan har så stora lån så att bli skuldfri känns som att glömma.

Ok, jag trodde att du hade några miljoner i skuld och att du ärvde några miljoner.

Om du har några miljoner i skuld och har ärvt exempelvis 200.000 skulle jag investera allting. Detta eftersom det skulle öka dina möjligheter att bli skuldfri på sikt. Se över lite hur du placerar bara då det är lite känsligt läge på börsen.
Citera
2020-02-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ok, jag trodde att du hade några miljoner i skuld och att du ärvde några miljoner.

Om du har några miljoner i skuld och har ärvt exempelvis 200.000 skulle jag investera allting. Detta eftersom det skulle öka dina möjligheter att bli skuldfri på sikt. Se över lite hur du placerar bara då det är lite känsligt läge på börsen.

350.000 sek enligt trådstart
Citera
2020-02-05, 16:06
Medlem
Citat:
350.000 sek enligt trådstart

Ha ha

Bra att läsa den först.

He he

Jag skulle investerat allt men med varierad risk.

Beror lite på hur mycket du har investerat innan också. Man bör helst ha en årslön man kan komma åt utan att behöva prata med banken. På så vis slipper man ekonomisk stress.

Det ska helst knappt kännas att få en oförutsedd utgift på 30-40K.
Senast redigerad av Mafia 2020-02-05 kl. 16:09.
Citera
2020-02-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ha ha

Bra att läsa den först.

He he

Jag skulle investerat allt men med varierad risk.

Beror lite på hur mycket du har investerat innan också. Man bör helst ha en årslön man kan komma åt utan att behöva prata med banken. På så vis slipper man ekonomisk stress.

Det ska helst knappt kännas att få en oförutsedd utgift på 30-40K.

En årslön blir tufft.... men 30.000 har jag nog om jag skrapar ihop lite bankkonton
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in