2022-04-29, 08:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Den saken är klar. Det är uppenbart när man ser på programmet. Även om somliga verkar vara mer ”normala” och högfungerande än andra.

Vissa tv-tittare verkar dock vilja veta mer specifikt vad deltagarna har för diagnoser/funktionsnedsättningar. Det är inte klarlagt eller helt uppenbart i vissa fall.

Fast det handlar mest om att det är som jag skrev »i olika grad«. Tar man Åke så är det i ganska liten grad, likaså med Mats. Den senare har dock även en rörelsestörning, precis som Sofi, på ett sätt som Åke inte har. Att Åke går med rullator har med ålder att göra. Frasse och Jonte har ju båda Downs syndrom, men olika sorter. Tobbe har cerebral pares från syrebrist vid födseln.

Ofia går ju uppenbart på Haldol och torde ha någon psykiskt relaterad sjukdom.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-04-29 kl. 08:34.
Citera
2022-04-29, 09:24
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det handlar mest om att det är som jag skrev »i olika grad«. Tar man Åke så är det i ganska liten grad, likaså med Mats. Den senare har dock även en rörelsestörning, precis som Sofi, på ett sätt som Åke inte har. Att Åke går med rullator har med ålder att göra. Frasse och Jonte har ju båda Downs syndrom, men olika sorter. Tobbe har cerebral pares från syrebrist vid födseln.

Ofia går ju uppenbart på Haldol och torde ha någon psykiskt relaterad sjukdom.
Jag tycker Sofie verkar ha drag av downs.
Citera
2022-04-29, 09:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag tycker Sofie verkar ha drag av downs.

Kanske trisomi-mosaicism?
Citera
2022-04-30, 02:16
Medlem
Kollade Discovery+ Instagram. Tydligen kommer det två avsnitt till, 3 och 10 maj. Så det var tydligen bara en veckas uppehåll, av okänd anledning.
Citera
2022-04-30, 14:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Kollade Discovery+ Instagram. Tydligen kommer det två avsnitt till, 3 och 10 maj. Så det var tydligen bara en veckas uppehåll, av okänd anledning.

Fast detta är väl bara den hopklippta pytt-i-pannan och eftersom det inte är sådant som inte visats tidigare så finns ju inget nyhetsvärde i det. Därmed läggs det väl i fas med tv-sändningen.
Citera
2022-04-30, 17:52
Medlem
Citat:
Fast detta är väl bara den hopklippta pytt-i-pannan och eftersom det inte är sådant som inte visats tidigare så finns ju inget nyhetsvärde i det. Därmed läggs det väl i fas med tv-sändningen.

Jag trodde vi skulle få ett avsnitt med återblickar. Det verkade så när man såg slutet av avsnitt 12 nyligen. Nu ska det tydligen komma två avsnitt, och är det återblickar i båda avsnitten så är det väl inte direkt jätteintressant.
Citera
2022-04-30, 18:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag trodde vi skulle få ett avsnitt med återblickar. Det verkade så när man såg slutet av avsnitt 12 nyligen. Nu ska det tydligen komma två avsnitt, och är det återblickar i båda avsnitten så är det väl inte direkt jätteintressant.

Vad jag förstod så har de plockat scener från olika avsnitt och satt ihop det till återblickar.
Citera
2022-05-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Kändes lite onödigt att hon flyttade till en egen lägenhet först, kan väl inte så länge hon bodde där. De är nog inga analsex fantaster, om de har sex överhuvudtaget blir nog mest bara mys..
Vad pratar du om. Klart dem har sex, varför skulle dem inte kunna det?
Citera
2022-05-03, 03:33
Medlem
Citat:
Vad jag förstod så har de plockat scener från olika avsnitt och satt ihop det till återblickar.

Det stämmer. Första återblicken (del 1) ligger ute på Discovery+ nu. Gänget sitter på en biograf och kollar på återblickar från två säsonger.
Citera
2022-05-03, 15:02
Medlem
Citat:
Det stämmer. Första återblicken (del 1) ligger ute på Discovery+ nu. Gänget sitter på en biograf och kollar på återblickar från två säsonger.

Känns som att de vet att det här är slutet för serien, tror inte de skulle gjort så annars.
Citera
2022-05-03, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BunnyDragon
Känns som att de vet att det här är slutet för serien, tror inte de skulle gjort så annars.

Förmodligen.
Även om man programmet fortfarande skulle få tittare, så blir det lite kaka på kaka, går inte att göra så mycket mer av det. Dessutom börjar många av dem bli äldre och personer med deras sjukdomsbild brukar åldras lite fortare.
Citera
2022-05-03, 17:18
Avstängd
XtraXs avatar
Citat:

Ingen Linda med, kan det filmats i samband med Lar-Åkes bortgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in