2020-02-03, 19:07
Medlem
Hej! Jag har läst byggprogrammet men arbetat som säljare i snart 10 år efter gymnasiet och är sugen på att börja jobba med hantverket.

Hur fungerar det för er som arbetar inom byggnads med lärlingar? Det finns 0 jobb ansökningar av lärlingar på arbetsförmedlingen över hela landet. Är det bara och ringa och säga att man skulle vilja ta anställning hos en arbetsgivare som lärling och säga att man läst 3 åriga byggprogrammet och praktiserat ett par veckor på en byggfirma?

Problemet jag har är ju att jag inte kommer ihåg allting exakt och en stor portion utav just plattsätteri och mureri är det generella kravet på noggrannhet och effektivitet och det är verkligen superstor skillnad på bra och dåliga yrkesmän.

Även om jag inte kommer ihåg allting känns det inte som om att jag behöver göra om något? Ja menar jag har ju läst programmet. Att läsa lärlingslinje på någon YH utbildning på 2 år känns ju sådär motiverande. Jag lär mig direkt ute på plats hellre men hur ställer sig företag inom byggnads för detta? Vad är en typisk lön för en lärling?

Tackar och bockar för alla tips hur jag ska gå tillväga!
Citera
2020-02-03, 19:12
Medlem
Har jobbat i många år.

GÖR DET INTE.

Ont jämt pga tunga lyft
Kroppskador
Konkurrensutsatt bransch vs östeuropa

Höga krav på kvalitet.

Absolut nej.
Citera
2020-02-03, 19:27
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitpommesfrites
Har jobbat i många år.

GÖR DET INTE.

Ont jämt pga tunga lyft
Kroppskador
Konkurrensutsatt bransch vs östeuropa

Höga krav på kvalitet.

Absolut nej.

Tänker du inte på plattläggare nu? Men det kanske är många tunga lyft även för plattsättare?
Citera
2020-02-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tänker du inte på plattläggare nu? Men det kanske är många tunga lyft även för plattsättare?

Det blir mer och mer populärt med stora plattor 60*60 är inte skitovanligt längre.
20*20 plattor räknas ju som storformat.

Mycket släpa säckar och kartonger med kakel o klinker.

Jo, det är definitivt ett tungt jobb.
Citera
2020-02-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitpommesfrites
Höga krav på kvalitet.

Ska det vara låga krav på kvalitet istället?
Citera
2020-02-03, 19:50
Medlem
Kör gärna 60x60 i ett badrum. Och lycka till!

Vikten/m2 är densamma. Bara mindre antal plattor.

Skitjobb.

Plattsättare eller stensättare är i princip samma jobb om du är duktig.Kan du sätta ibruk är du godkänd.

Vilket jag var.
Citera
2020-02-03, 20:27
Medlem
Gör det inte.
Dina knän är paj efter 5 år.
Citera
2020-02-04, 01:13
Medlem
Som många säger, kroppen pajar rätt fort. Visst det är helt okej betalt men fan inte värt det. Dum idé
Citera
2020-03-25, 19:53
Medlem
Hade också tänkt att söka jobb som plattsättare. Men dessa kommentarer får mig att tveka... Synd, eftersom plattsättare är ett yrke som jag tror skulle passa mig.

Kan man inte försöka hålla kroppen i form genom att styrketräna på fritiden eller liknande för att reducera antal kroppsskador, (specifikt träna knäna)? De flesta hantverksyrken sliter väl på kroppen?

Vad tycker ni som jobbar som plattsättare om yrket generellt sett, bortsett från kroppsskador?

Finns det någon som har jobbat som plattsättare i badrumsmoduler på fabrik? Hur var det, bättre eller sämre än att jobba ute hos kund?
Citera
2020-03-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skryzer
Hade också tänkt att söka jobb som plattsättare. Men dessa kommentarer får mig att tveka... Synd, eftersom plattsättare är ett yrke som jag tror skulle passa mig.

Kan man inte försöka hålla kroppen i form genom att styrketräna på fritiden eller liknande för att reducera antal kroppsskador, (specifikt träna knäna)? De flesta hantverksyrken sliter väl på kroppen?

Vad tycker ni som jobbar som plattsättare om yrket generellt sett, bortsett från kroppsskador?

Finns det någon som har jobbat som plattsättare i badrumsmoduler på fabrik? Hur var det, bättre eller sämre än att jobba ute hos kund?

Jag känner 3 som varit/är yrkesverksamma plattsättare mellan 30-45, ingen av dom rekommenderar plattsättning som yrke, endast 1 jobbar fortfarande som plattsättare och han håller tack vare att han tränar rätt mkt crossfit, han brinner för yrket och är jätteduktig, men säger själv att det är tungt och slitsamt med mycket konkurrens från utländska arbetare.

De andra två har knä+ledproblem och har satsat på lättare och mer varierande jobb (typ som fastighetsskötare eller kombination av hantverksyrken)
Citera
2020-04-02, 00:04
Medlem
Jag blev plattsättare genom en vuxenutbildning, insåg snabbt att det jag gick i gymnasiet inte skulle generera jobb.
Så jag var yngst på den utbildningen, de flesta var 30+. Utbildningen tog 1,5 år varav dem första två månaderna var teori på skolan, resten på praktikplats.

Jag tycker att det är det enklaste sättet att ta sig in i branschen. Jag ringde olika företag, började med ”Jag jobbar gratis” vilket fick dem att vilja lyssna. Berättade sedan att jag har lärt mig att blanda fix och fog, har satt min första vägg, är inte rädd för att hugga i, vältränad yada yada.

Väl på plats, så är det bara att göra som man blir tillsagd, slit som en jävla åsna. Du får blanda fix och fog i ett halvår innan du ens får röra en platta på vissa ställen, andra är sjysstare.

Jag bestämde mig för att bli grymt bra och perfektion var det enda som dög. Det ledde till att chefen blev imponerad och ville börja betala mig 90 kr i timmen, bara för att visa uppskattning. Räkna inte med det.

Jag har både jobbat på nyproduktion och renovering hos privatperson och jag föredrog det sistnämnda. Mer variation, jag fick jobba med perfektion utan att någon gnällde om ackord och liknande.

Jag höll inte på med plattsättning tillräckligt länge för att få problem med knä eller rygg men dem flesta runt mig hade det. Min räddning var en aktiv livsstil, gymmet varje dag i princip. Om någon frågar mig idag om jag gillar yrket och rekommenderar det så finns det bara ett ärligt svar på frågan: Nej.

Det är för tungt och för dåligt betalt.

Varför slutade jag? För att jag blev konstant sexuellt trakasserad. Av kollegor från andra firmor, av kunder, av säljare.
Och om du som läser undrar, så är jag en kvinna.

TS: Fråga mer om du vill!
Citera
2021-02-09, 18:51
Medlem
Hej ! Kände att jag ville dela med mig av min erfarenhet

Jag själv började som plattsättare när jag var 17 år gammal , 29 idag

Känner just nu av noll smärta i knän och rygg visst är man trött i benen om man legat 8 timmar och lagt golv ,men aldrig haft problem med varken rygg eller knän

jag tror att hittar du ett företag som bryr sig om sina anställda och inte kör på jobb som tex Storbyggen eller stor skaliga jobb så kan du klara dig utan slitet ,

Jag är sedan 12 års tid tillbaka anställd på ett företag med 10-15 talet anställda och de jobb vi gör är mestadels nyproduktion av villor ,och renoveringar , där ligger inte tid i fokus utan mer slutresultat

jobbar du bara smart och inte hetsar så är det enkelt att planera upp jobben för din ”hälsa” utan att det skall bli tungt och slitsamt , tränar 3 ggr styrketräning i veckan sedan 4 år tillbaka , mest för att jag var pinnsmal och inget som hade med
Jobbsituation och göra

Jag har många kollegor och andra arbets kamrater som jobbat mycket längre med detta än jag och visst finns de folk som slitit ut sig ”oftast pga dåliga arbetsvanor , men majoriteten är friska och hela

Det händer titt som tätt att man åker på jobb där Tex ett hus skall ha 60x60 på samtliga golv säg 200kvm, men då finns fantastiska verktyg som
Tex vagnar att köra runt plattorna på inne i huset så du slipper lyft , så länge chefen bryr sig om sina anställda så kommer de inte låta dig slita ut dig pga dåliga/tunga lyft

Dammet däremot , det är extremt svårfrånkomligt då det är bruksprodukter till 90% , men alla tillverkare jobbar extremt för att minska detta och tänka på risker , miljö osv

Sammanfattat så trivs jag extremt bra med mitt jobb , 216kr timman , man får träffa extremt mycket människor , kunder som medarbetare fantastiskt kul jobb om du gillar att visa vad du skapat då det verkligen är det ”synliga” som vi gör, kreativt

De negativa aspekter jag kan tycka är just dammet , och visst suger det ibland att bära material men det kommer man inte riktigt ifrån om du vill vara i byggbranschen,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in