2020-02-03, 04:10
Medlem
Har en liten fundering... Har försökt få ett bolån, problemet är bara att jag inte har ett "riktigt" jobb. Just nu lever jag på sportsbetting, läs(köper siffror för bättre pris). Snackat med några banker och har försökt förklara med statistik och hur det fungerar. Bokför alla mina spel, men det säger kanske inte så mycket. Kan även tillägga att jag bor i Spanien men står i Sverige.

Jorden är rund och man kan gå runt mycket?
Citera
2020-02-03, 04:12
Medlem
Sooks avatar
Sportsbetting är ingen garanterad inkomst. Allt du tjänat tidigare är historia. Framtiden kan gå åt skogen. Ingen bank lär se det som en garanti för att du kan betala dina amorteringar.
Citera
2020-02-03, 04:17
Medlem
Inget jobb (eller förmögenhet) = Inget lån. Du får helt enkelt spela ihop så du kan casha en bostad kontant.

Kom tillbaka med en ny trådstart när du spelat bort allt du äger, vill prata av dig och att vi ska tycka synd om dig.
Citera
2020-02-03, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sportsbetting är ingen garanterad inkomst. Allt du tjänat tidigare är historia. Framtiden kan gå åt skogen. Ingen bank lär se det som en garanti för att du kan betala dina amorteringar.

Nu är ju inte ett jobb (tillsvidare anställning eller annan) heller en "garanterad inkomstkälla".
Citera
2020-02-03, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kom tillbaka med en ny trådstart när du spelat bort allt du äger, vill prata av dig och att vi ska tycka synd om dig.

Det ska bli, då sitter jag förmodligen i någon förort och har ett underbetalt 8-17 jobb.. längtar redan!
Citera
2020-02-03, 04:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Nu är ju inte ett jobb (tillsvidare anställning eller annan) heller en "garanterad inkomstkälla".
Helt sant, men det är en institutionaliserad inkomstvariant omgärdad av ett omfattande regelverk och av ekonomiska skydd av olika slag. Om man tar ditt argument till sin spets, så borde egentligen ingen beviljas lån eftersom det inte finns någon säker inkomst som man VET inte kommer att upphöra. Om inte annat så finns alltid risken att låntagaren någon gång kommer att dö, och då upphör den inkomst som lånet fordrar.
Citera
2020-02-03, 06:07
Medlem
tnems avatar
Citat:

Nej men du har en uppsägningstid. Och är förhoppningsvis med i a-kassan, då har man 1 år med inkomst utan jobb.
Citera
2020-02-03, 06:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ett tillägg...hur många banker har du pratat med, och har du presenterat dokumentation som visar att du har kontinuerliga intäkter från bettingen?
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Nej men du har en uppsägningstid. Och är förhoppningsvis med i a-kassan, då har man 1 år med inkomst utan jobb.
Nej, mer än 1 år. Ersättning från a-kassan får du antingen i 300 eller 450 ersättningsdagar, och därefter har du möjlighet att få aktivitetsstöd i mer eller mindre all evighet. Men, man ska komma ihåg att inkomsterna sjunker rejält. Både när man blir arbetslös (även om man har inkomstförsäkring) och senare också, om man blir arbetslös länge.
Citera
2020-02-03, 06:59
Medlem
Är det svenska eller spanska banker du pratat med och ska du köpa bostad i sverige eller spanien?

(Att du i svensk folkbokföring fortfarande är skriven i sverige betyder inte ett skit i spanien.)
Citera
2020-02-03, 16:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densuratanten
Har en liten fundering... Har försökt få ett bolån, problemet är bara att jag inte har ett "riktigt" jobb. Just nu lever jag på sportsbetting, läs(köper siffror för bättre pris). Snackat med några banker och har försökt förklara med statistik och hur det fungerar. Bokför alla mina spel, men det säger kanske inte så mycket. Kan även tillägga att jag bor i Spanien men står i Sverige.

Det är bara att glömma, om det rör sig om någonstans nära ett normalt bolån (d.v.s kanske 15-50 % egen insats).

Bankerna blir knappast gladare av att du har en olaglig och felaktig folkbokföring.
Citera
2020-02-03, 19:10
Bannlyst
Kan du int bara betta på en villa med dina kunskaper, å tala om för mäklaren att allt löser sig...sen
Citera
2020-02-04, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densuratanten

Ingen bank kommer vilja ta i dig med tång ens! I deras ögon och öron ringer varenda varningsklocka, så du kommer få blankt nej från alla håll. Ska du dessutom köpa i Spanien så är det ett ännu större nej...

Din enda chans är att försöka lura banken i så fall, eller få någon närstående som medlåntagare eller att den personen köper lgh åt dig på pappret. Nämn inte betting för banken bara om du vill ha en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in