• 1
  • 2
2020-02-03, 00:12
Bannlyst
Eller vad är anledningen till att man blir varnad istället för att mod bara raderar inlägget?
Citera
2020-02-03, 00:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenpenna
Eller vad är anledningen till att man blir varnad istället för att mod bara raderar inlägget?

En varning är just en varning. Efter ett antal varningar utan att man bättrar sig så får man ett straff däremot - avstängning.
Citera
2020-02-03, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
En varning är just en varning. Efter ett antal varningar utan att man bättrar sig så får man ett straff däremot - avstängning.
Ja men vad är syftet med att varna någon?
Citera
2020-02-03, 00:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Att varna dig för att om du inte skärper dig blir du avstängd.
Citera
2020-02-03, 00:53
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Du blir upplyst. Eller åtminstone får du möjligheten att förstå hur moderatorskåren/delforumets moderator ser på ditt inlägg.
Citera
2020-02-03, 00:58
Bannlyst
Jojo, jag förstår såklart, det är sent och jag hadde lite svårt att tänka, ni kan slänga tråden om ni vill, go natt.
Citera
2020-02-03, 06:36
Medlem
najass avatar
Citat:

Tanken är ju att ett "officiellt" påpekande via PM att du brutit mot regelverket ska leda tlll att du förändrar dig framöver. Vi (moderatorerna) kan ju också skicka PM utan att varna för att informera (vilket också görs), men genom att dela ut en varning, som inte är något straff i sig, ges påpekandet något större tyngd.

Eftersom varningen syns i profilen märks också om folk helt struntar i påpekandena och bara fortsätter med regelbrott.

Hade vi bara raderat regelbrott utan någon kontakt med den som postade hade sannolikt beteendet fortsatt i mycket större utsträckning.

Citat:
Jojo, jag förstår såklart, det är sent och jag hadde lite svårt att tänka, ni kan slänga tråden om ni vill, go natt.

Påpekanden kan också göras direkt i tråden. Till exempel här när jag säger att det inte är någon vits att skriva:
"hoppas tråden ligger rätt annars får moderator gärna flytta den
"tråden kan kastas"
"vet inte om detta bryter mot regglerna men..."

Vi kastar och flyttar tråder utifrån regelverket helt oberoende av vad postaren tycker. Trådstrataren har inget ägande av tråden man startat och sådana här påpekande i tråden är OT. Har du synpunkter på hur en tråd ska behandlas så PMa en moderator eller RP:a tråden.
Citera
2020-02-03, 07:08
Medlem
Ravenboxs avatar
Jag har noterat att jag brukar få en avstängning efter 6 varningar eller om jag bryter mot användarnas anonymitet/något allvarligare än OT/”trams”.

Jag skulle inte kalla varningar för straff, däremot är avstängningar det.
Citera
2020-02-03, 21:38
Medlem
gabrielle2s avatar
I början hade jag förbannat svårt att greppa reglerna och fick en hel del varningar
Gillade definitivt inte att godkänna mina varningar innan jag fick tillträde igen. Tog emot enormt mycket. Tyckte det kändes som att jag måste godkänna något jag ansåg att inte var ett regelbrott. Till slut frågade jag moderatorer vad som var fel osv. Då blev det lite bättre.
Straff kan man väl inte påstå direkt utan mer en tillrättaviselse och upplysning om vilken regel man brutit mot. Svider rejält men är bra i grund och botten.
Citera
2020-02-04, 12:10
Medlem
nerdnerds avatar
Om Flashback skulle påstå att "idiot!" är en komplimang, är inte det sant bara för det. Kommunikation har minst två parter. Om en varning uppfattas som straff är inte det mindre sant än att de inte var menade som det. T ex är ju pm:en om 1.xx-varningar rätt så brutalt formulerade:
Moderatorerna kommer rösta om huruvida inlägget bryter mot forumets regler, och om så är fallet kan påföljden bli varning, avstängning eller bannlysning. I fall där det är helt uppenbart vilken åtgärd som är tillämplig kan åtgärden verkställas mycket kort tid efter upplagd omröstning.
Bannlysning, va? Lite som om man råkade köra 5 km/h för fort på en motorväg, och så får man direkt ett meddelande från myndigheterna om att livstidsstraff är ett möjligt straff mot att bryta mot lagen. Domarna ska bara snacka ihop sig lite först. Och nej, i detta läge har du ingen talan.

Är det ett straff? Ja, så kan det nog uppfattas. Smäll på fingrarna är det iaf. Det svider.

Men som med allt annat kan man säkert vänja sig även vid detta, speciellt om man ofta drar på sig varningar.
Senast redigerad av nerdnerd 2020-02-04 kl. 12:16.
Citera
2020-02-04, 13:22
Bannlyst
Kan lika gärna förklara varför jag öppnade frågan.
Jag skrev i en tråd där jag sedan fick ett par inlägg borttagna, då frågade jag mod vilka det va som försvann. Och mod visade mig vilka och sa även att det va ett par inlägg till som kommer rensas bort där jag diskuterade andra användare. Och jag svarade med att jag håller med att det blev lite tramsigt där ett tag och att jag ska försöka undvika detta i fortsättningen.

Sedan fick jag en varning, då tänkte jag ju att jag redan förstått och erkänt mitt misstag därmed känns det som ett straff.

Dock så va varningen för ett annat inlägg än just det vi pratat om angående andra användare, det va ett där jag nämner rapporteringar, och då fick en varning för moderatoråtgärder.

Jag klagar inte på detta nu då jag har förstått att det jag och mod diskuterade innan varningen handlade om andra inlägg.

Men om nu jag och mod hadde diskuterat och jag redan förstått mitt misstag, så skulle ju varningen bara varit ett straff.
Citera
2020-02-04, 15:56
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Sedan fick jag en varning, då tänkte jag ju att jag redan förstått och erkänt mitt misstag därmed känns det som ett straff.

Dock så va varningen för ett annat inlägg än just det vi pratat om angående andra användare, det va ett där jag nämner rapporteringar, och då fick en varning för moderatoråtgärder.
Det brukar, befogat, hållas rätt hårt på regel 0.06. Så nu vet du det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in