Imandi idag i Uppsala, precis som under 80-talet vid tiden för bomberna. Numera har han ett lite förändrat namn. Han blev för övrigt svensk medborgare 1983. Till Sverige kom han runt 1977.
Citat:
Ursprungligen postat av
StarkMark
"Imandi tillsammans med egyptiern Abu Talb och de två palestinska bröderna Mahmoud och Moustafa al-Mougrabi placerade 1985 ut ett antal gödselbomber fyllda med spik i Köpenhamn och Amsterdam. En bomb var placerad vid flygbolaget Northwest Orient Airlines kontor nära Tivoli i Köpenhamn där en person dödades och mer än 20 skadades. En andra bomb var placerad vid judiska synagogan i Köpenhamn, där sju personer skadades, och en tredje vid det israeliska flygbolaget El Al i Amsterdam. Ingen skadades i de explosionerna. Alla åtalade frikändes för
en fjärde attack i Stockholm den 7 april 1986. Den 22 december 1989 dömdes Imandi och Talb i Sverige till livstids fängelse för mord. Bröderna dömdes till sex respektive ett års fängelse.[1] Idag hade gärningen ha bedömts som terroristbrott men det brottet infördes i svensk lag först 2003."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marten_Imandi
Exploderade en bomb även i Stockholm?
Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Det där att det skulle ha exploderat en spikbomb i Sthlm 1986 har jag inget minne av. Visserligen handlade det mesta om Palmemordet just då och själv hade jag mycket i det privata livet men någon spikbomb kommer jag inte ihåg. Det är möjligt att det hela avsiktligt tystades ner eller att bomben aldrig exploderade.
Det var en mindre laddning i en salomon-ryggsäck armerad med spikar. Bomben var gjord snarlikt, men mindre i storlek, som den som smällde i Köpenhamn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Hörnet Birger Jarlsgatan - Nybrogatan. Ingen människa skadades vid bombdådet. Knappt några materiella skador heller, förutom ett urblåst skyltfönster.
Tror det finns en P3 Dokumentär om de här bombdåden.
Just det. Adressen är Birger Jarlsgatan 2, i den lokal 7 eleven idag finns. Bomben hördes rätt högt (känner folk som hörde den i olika delar i innerstan), enbart materiell skada vid fönstret, ja. Det hela ska ha varit ganska amatörmässigt utfört.