2021-05-28, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Det tyder enligt mig på att föräldrarna var på dåligt humör/ trötta på Esmeraldas ” krav”. Gällande fallolycka i badkaret — det kan inte vara möjligt! Oavsett om Esmeralda var påverkad. Vi som har barn vet att det plaskas och hoppas mycket oavsett hur många gånger man säger ifrån etc. Vi har självklart antihalkmatta i badkaret. Om inte så är det ändå omöjligt att slå sig i huvudet så illa på egen hand. Ett barn på 13 kg dör inte av att slå huvudet i ett badkar. Jag tror att P tex slängt henne eller trillat på henne i såfall. Rebecka är för tunn för detta. Åklagaren skulle gjort tester med docka och låtit denna falla omkring i badrummet för att påvisa om olycka varit sant eller falskt.

Om hemflyttning skett med kravet på att Patrik skulle hållas utanför, borde då inte Rebecka kunna hållas 100 % ansvarig för hennes död? Hade Rebecka ensam vårdnad? Hon dog ju pga att hon inte fick sjukhusvård. Försummelse? Eftersom händelseförloppet var långt, som mamma har man ju ett ansvar att se till sina barn, framförallt om de också befinner sig under samma tak?

Rebecka var troligtvis så hög på droger att hon inte var riktigt med i nuet. Men min fråga är då — ska man gå fri från ansvar och skylla på att ” det var drogernas fel”? Är det så enkelt? Det borde väl vara tvärtom— Droger är olagligt så om din uppmärksamhet som förälder brister pga intag borde väl straffet vara högre? Uppenbarligen fick inte heller barnen lagad mat och den omsorg som krävdes med tanke på hungern och avmagraden. Det glömdes bort helt enkelt. Att barn tvinnar sitt hår tyder på stress och ångest.

Långt inlägg o skriver på mobilen så ber om ursäkt om det är osammanhängande.
Hon är skyldig, finns inte någon förmildrande omständighet.
Dax att R får stå för vad hon orsakat, låt de överlevande barnen skyddas från henne föralltid.
Citera
2021-05-28, 15:15
Medlem
LuiLuis avatar
Hur kan man låta sitt eget barn ligga död, invirad i massor ned täcken, plast och ett snöre kring halsen??
”Måste hamnat i psykos”
Nej! Hon och pappan knarkade sitt eget barn in i döden!!! Hoppas hon får lagens strängaste straff och att hon får så in i helvete med stryk inne på kåken!
Citera
2021-05-28, 16:52
Medlem
Resten av dagens rättegång:

Vittne: BVC-sköterskan som var på öppna förskolan med Esmeralda och hela familjen.
-berättar om första mötet med E och att hon träffade de en del i början pga hennes lillebror
- de ställde inte in möten men bokade ofta om dem
-hon har träffat E totalt 4 gånger
-hon förklarar att barn kan dippa i vikt och längd
-sista gången hon träffade de var den 20 Jan 2020, dvs 10 dagar innan hon hittades död, hon förklarar hur E tittade runt lite försiktigt

”Esmeralda åt väldigt många kex, hon verkade hungrig. När hon satt och åt såg jag att hon hade ett brännmärke på handen", säger vittnet.
Brännmärket ska ha uppstått när Esmeralda var med och bakade kladdkaka. Även att Esmeralda var tunnhårig längst ena sidan reagerade hon på då det inte är så vanligt.

Strax efter träffen på förskolan så hörde familjen av sig till sköterskan och avbokade det hembesök som var inplanerat.

Advokaten undrar om föräldrarna betedde dig konstigt under besöket eller om E var drogad, svaret blev nej på båda.

Åklagaren frågade vad BVC- sköterskan hade reagerat på gällande lillebrors vikt/längd. Han verkade ledsen svarade hon

Sedan är det toxikologens tur att vittna. Denna sa ej så mycket nytt. Mer om att det är svårt med generella slutsatser angående kontaminering av droger så mycket beror på individen. En fråga avböjdes då denna tyckte en läkare skulle svara på den
Citera
2021-05-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korneliaa
Nej hon verkar totalt känslokall. Men hon visste nog precis hur hon skulle fejka ”snäll mamma” när de hade hembesök och likn. Det är ju nästan ännu mer skrämmande, att hon liksom visste precis hur hon borde uppträda mot Esmeralda. Måste vart otroligt förvirrande för den lilla flickan när föräldrarna skiftar så i sitt sätt.
Tror nog att Rebecka kände en annan konkurrens från familjehemsmamman är vad Patrick gjorde. Detta gjorde säkert hennes hat mot Esmeralda större än Patricks. Patrick tyckte nog mest att hon var en jobbig unge som gjorde att han inte kunde knarka ifred..

Jag tänker på ett sms när mamman skrev till pappan att vi måste få henne lugn och trygg, tror det var i samband med BVC besök eller soc .... typ spela de snälla föräldrarna några dagar. Det mest tragiska är ju hur barn aldrig slutar hoppas på sina föräldrar , för de älskar dem oavsett och barn vet inte vad som är rätt och fel , bara hur tryggt och skönt de känns med en snäll förälder , så jag tror esmeralda bara njöt när de var snälla henne. Och allt annat var bara tragiskt vardag som fick henne känna utanförskap och ensamhet troligen rädsla utan att veta varför . Tänk om de nu låste in henne i källaren ... fy fasiken så hemskt!
Citera
2021-05-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Den här Rebecka S, vad har hon för relation med R? Ngt mer än att de har haft det dåliga omdömet att dela ormgrop med P?
Vet ngn här om det finns släktingar till E? Far-morföräldrar, fastrar, mostrar? Är det inte märkligt tyst att ingen släkt verkar ha märkt att ngt var inihelvete fel i denna kriminella knarkfamilj?
Jag vet att från en familj som bodde granne med en av p bror inte ville ha kontakt med honom att han kallade sin bror psykiskt sjuk. Jag tänker säger man så om sin bror så borde man förstå att han inte är kapabel till att vårda barn. Jag tror dock att det är svårt att orosanmälna när man inte har någon insikt. Jag kan väll tycka att jag skulle se till att ha stor insikt i mina syskonbarns liv om jag vet mitt syskon har psykiskt ohälsa och missbruk. Men jag kan även tänka mig att det är lättare att ignorera och ta avstånd , för att man inte orkar vara o det destruktiva. Verkar som p ursprungliga familj själv hade det jobbigt när de var små/yngre och bodde hemma. Alkohol missbruk hos föräldrar och pappa som var frånvarande för att han var sjöman . Så kan ju vara så att denna bror med all rätt valt att lämna sin ursprungliga familj till största del...
Citera
2021-05-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloFriend85
RS verkar ju tro att P är skyldig till allt (tänker även på smset hon skickade till R på julaftonen om att lämna P och skydda sin dotter) men var är hennes eget "mammahjärta" som borde skrika "ta bort henne från dessa TVÅ föräldrar!" För tillåter R ens att barnet behandlas så här så har man väl själv nåt att dölja och inte vågar lämna/söka hjälp för att bli avslöjad eller helt enkelt inte bryr sig om barnet.. RS måste vara sjukt manipulerad.. Om R är psykopat (vilket jag även tror P var) så ljuger hon ju helt obehindrat och kan vara hur "lugn" som hellst för att ge ett ärligt intryck ... så fungerar psykopater...

Jag tänker även på att rs sagt i still med att hennes barn sett och hört saker i p och r hem. Saker som utgör att de inte vill vara där. Får inte trösta lillasyster , lillasyster sover i skafferiet, p är taskig och nedlåtande på e. Rs lät därför inte sina egna barn sova där mer eller träffas hemma utan hos farfar . Mkt märkligt.skulle jag höra så om mina barns pappas familj som för övrigt inte haft några problem med missbruk, soc etc hade jag gjort orosanmälan. Rs har egen erfarenhet av p och vet hur han är sjuk. A och e har varit placerade .. nej jag tycker hon varit tydligt medveten om vanvård som är oroande utan att agerat. Så nu väljer hon kanske r linje för att inte behöva ta ansvar för sitt tidigare icke agerande. Ingen vill ju erkänna brister och misstänksamhet så här efter, med facit i hand en död flicka!!! Mkt tragiskt
Citera
2021-05-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Det tyder enligt mig på att föräldrarna var på dåligt humör/ trötta på Esmeraldas ” krav”. Gällande fallolycka i badkaret — det kan inte vara möjligt! Oavsett om Esmeralda var påverkad. Vi som har barn vet att det plaskas och hoppas mycket oavsett hur många gånger man säger ifrån etc. Vi har självklart antihalkmatta i badkaret. Om inte så är det ändå omöjligt att slå sig i huvudet så illa på egen hand. Ett barn på 13 kg dör inte av att slå huvudet i ett badkar. Jag tror att P tex slängt henne eller trillat på henne i såfall. Rebecka är för tunn för detta. Åklagaren skulle gjort tester med docka och låtit denna falla omkring i badrummet för att påvisa om olycka varit sant eller falskt.

Om hemflyttning skett med kravet på att Patrik skulle hållas utanför, borde då inte Rebecka kunna hållas 100 % ansvarig för hennes död? Hade Rebecka ensam vårdnad? Hon dog ju pga att hon inte fick sjukhusvård. Försummelse? Eftersom händelseförloppet var långt, som mamma har man ju ett ansvar att se till sina barn, framförallt om de också befinner sig under samma tak?

Rebecka var troligtvis så hög på droger att hon inte var riktigt med i nuet. Men min fråga är då — ska man gå fri från ansvar och skylla på att ” det var drogernas fel”? Är det så enkelt? Det borde väl vara tvärtom— Droger är olagligt så om din uppmärksamhet som förälder brister pga intag borde väl straffet vara högre? Uppenbarligen fick inte heller barnen lagad mat och den omsorg som krävdes med tanke på hungern och avmagraden. Det glömdes bort helt enkelt. Att barn tvinnar sitt hår tyder på stress och ångest.

Långt inlägg o skriver på mobilen så ber om ursäkt om det är osammanhängande.

Ja exakt nästintill omöjligt! Med tanke på att grannarna hört två höga dunsar från badrummet tror jag med att de dunkat henne i badkaret så det ska se ut som dödsfall i badkar. Jag kan inte förstå att samhället inte är mer intresserad att verkligen kolla upp alla möjliga saker. Utan lyssna mest på stackars r som ett offer som viskar och låter ynklig i rätten , men jövligt tvär och elak i sms och chattar
Citera
2021-05-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Hur kan man låta sitt eget barn ligga död, invirad i massor ned täcken, plast och ett snöre kring halsen??
”Måste hamnat i psykos”
Nej! Hon och pappan knarkade sitt eget barn in i döden!!! Hoppas hon får lagens strängaste straff och att hon får så in i helvete med stryk inne på kåken!

Håller med! Tyvärr tror jag inte att det går att bevisa jag tror hon kommer få ett väldigt milt straff. Jag tror tyvärr att hon kommer få tillbaka sina barn med. Det kanske håller en kort stund , men att leva med att ha dödat barn och man tror jag är stort trauma som inte går att arbeta bort för att inte gå tillbaka till missbruk. Jag har svårt att se att hon kommer kunna leva ett trevligt socialt liv med friska individer med, utan utanförskap kommer vara kraftigt i den sunda världen.
Citera
2021-05-28, 17:56
Medlem
Även om det är han som vållat hennes död ska hon ha ett högt straff för att inte serr till att flickan inte kommit till sjukvården å låtit henne legat död hemma.. inga förmildrande omständigheter.
Citera
2021-05-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okobja
Jag tänker även på att rs sagt i still med att hennes barn sett och hört saker i p och r hem. Saker som utgör att de inte vill vara där. Får inte trösta lillasyster , lillasyster sover i skafferiet, p är taskig och nedlåtande på e. Rs lät därför inte sina egna barn sova där mer eller träffas hemma utan hos farfar . Mkt märkligt.skulle jag höra så om mina barns pappas familj som för övrigt inte haft några problem med missbruk, soc etc hade jag gjort orosanmälan. Rs har egen erfarenhet av p och vet hur han är sjuk. A och e har varit placerade .. nej jag tycker hon varit tydligt medveten om vanvård som är oroande utan att agerat. Så nu väljer hon kanske r linje för att inte behöva ta ansvar för sitt tidigare icke agerande. Ingen vill ju erkänna brister och misstänksamhet så här efter, med facit i hand en död flicka!!! Mkt tragiskt

Ja precis, hon om någon borde ha reagerat när barnen berättade grejer. Och hon om någon borde känna sig skyldig till E’s död då hon hjälpte de att få hem Esmeralda. Jag tycker att hon har varit vettigast hos bio familjen ( E kallade ju henne för mamma också) men inte tillräckligt tyvärr. Enligt vad jag läst så gillar hon inte heller socialen så någon anmälan hade hon inte gjort själv. Bra av henne att reagera på julafton. Enligt smsen så har ju Rebecka medvetet hållit RS borta från E också. Skrivit att hon inte får se henne hos farfar. Förmodligen så hade väl hon reagerat på något då.
Citera
2021-05-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ja exakt nästintill omöjligt! Med tanke på att grannarna hört två höga dunsar från badrummet tror jag med att de dunkat henne i badkaret så det ska se ut som dödsfall i badkar. Jag kan inte förstå att samhället inte är mer intresserad att verkligen kolla upp alla möjliga saker. Utan lyssna mest på stackars r som ett offer som viskar och låter ynklig i rätten , men jövligt tvär och elak i sms och chattar

De här dunsarna, var inte det typ 1 på natten! Vem badar en litet barn mitt i natten? Tippar på att hela badkarshistorien är något de kommit överens om att de ska säga. Jag tror att Patrick har slagit eller dunkat hennes huvud, eller puttat henne så hårt att hon har ramlat illa, när han helt enkelt har tappat kontrollen.

Det är så otroligt konstigt att en familj med dessa problem, som ska gå från noll till tre barn på kort tid, inte får mer uppföljning! Även utan drog- och psykiska problem är det tufft att ta hand om tre barn liksom. Är det ingen som har pratat med dem om hur Esmeralda kan tänkas reagera på det? Gett dem verktyg och stöd i detta?
Rebecka klagade i nåt sms till nån kompis att Esmeralda var i trotsåldern deluxe eller något sånt. TROTSÅLDERN? Eeeeeh what about en reaktion på att ha fått hela sin värld ställd på ända, och blivit uppriven från den enda familj och trygghet man visste? Hade vart märkligt om hon inte hade reagerat starkt på det. Vad förväntade de sig?
Citera
2021-05-28, 18:13
Medlem
Citat:

Intressant ändå med 2 dunsar. Undra vad som hände. Ramlar man så ramlar man väl en gång? Eftersom detta var andra gången hon ramlat i badkaret så undrar jag vad de gjorde med henne där. Lät de henne bada helt ensam utan något halkskydd? Badade de henne så hon blev rädd och försökte komma loss (höll henne under ytan för länge eller när de duschade henne så kanske de inte lät henne andas mycket emellanåt) ? Använde de det som straff? Vissa straffar ju barn i kallt vatten. Lillebror var ju rädd för att duscha enligt fosterfamiljen. Eller slängde de bara ner henne där tills hon blev lugn. Tänker på att det ändå hänt 2 gånger. Och 2 dunsar är konstigt. Och en föräldraförmåga är väl att om en olycka hänt så är man försiktigt därefter? Mycket som inte går ihop här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in