2020-02-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var ett direkt citat så det är advokatens ord. Jag mailade den som skrivit artikeln. Advokaten använde ordet "tappade".

Ja, anniesbrev mailade henne också (igår) och fick samma svar. Så det är utrett😊😊👍

Edit: Måtte detta inte dra igång ytterligare en storm av inlägg gällande detta.. 🙈
Senast redigerad av uncommon-name 2020-02-02 kl. 19:00.
Citera
2020-02-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Jag som själv är förälder har så svårt att förstå det. Men man vill inte tro det, även fast det säkert är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tror det inte heller. Även med barnbidrag och underhålls bidrag så kostar barn oftast mer än de ”de drar in”. Jag har aldrig hört någon som sagt.
- Helvete vad bra ekonomi jag fått sen jag skaffade barn.

Nej, man vill ju egentligen inte det. Barn kostar ja. Men de som tänker så att man ska få pengar för dem lär ju inte heller lägga speciellt mycket pengar på barnen, utan på annat. Barnen blir lidande, på olika sätt och vis. Tänker mig också att de tänker att ingen annan ska ha deras barn och deras pengar, som de har rätt till. Samtidigt tänker jag att de kanske inte ens ville ha barnet från första början. Men ha barnet skulle de ha sen minsann!
Citera
2020-02-02, 19:10
Medlem
Skulle bara vilja flika in lite försiktigt att även om det är ovanligt att barn dör till följd av en fallskada så händer det, tyvärr. Exempelvis: En hjärnskakning i sig är egentligen inte farlig men det som kan vara farligt är att man kan även ha fått en blödning i hjärnan. Av den anledningen är det viktigt att uppsöka läkare i samband med huvudskador eftersom ett slag mot huvudet kan orsaka blödningar och resultera i att hjärnan svullnar upp. Det krävs ofta ett väldigt hårt slag för att orsaka blödningar men även ett lindrigare slag kan ha förödande effekt om det träffar fel/olyckligt.
Som sagt, så är det ovanligt, men inte totalt omöjligt.

Jag vet en flicka i sju-åttaårs åldern i USA som föll ur en stående golfbil och föll så illa att de var tvungna att operera bort en bit av skallbenet för att hjärnan svullnade. Hon svävade mellan liv och död i ett par veckor. Hon lever men har till följd fått hjärnskador som de inte tror att hon kommer återhämta sig från (kan inte äta, prata, gå osv). Och då fick hon ändå omedelbar akutvård. Läkarna kallar det för en freak-accident.

Vad den här lilla treåringen råkat ut för återstår att se💔

Obs. Notera att jag skriver till följd av, dvs komplikationer som obehandlade i värsta fall kan leda till ett tragiskt slut.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-02-02 kl. 19:23. Anledning: Rättelse
Citera
2020-02-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Skulle bara vilja flika in lite försiktigt att även om det är ovanligt att barn dör till följd av en fallskada så händer det, tyvärr. Exempelvis: En hjärnskakning i sig är egentligen inte farlig men det som kan vara farligt är att man kan även ha fått en blödning i hjärnan. Av den anledningen är det viktigt att uppsöka läkare i samband med huvudskador eftersom ett slag mot huvudet kan orsaka blödningar och resultera i att hjärnan svullnar upp. Det krävs ofta ett väldigt hårt slag för att orsaka blödningar men även ett lindrigare slag kan ha förödande effekt om det träffar fel/olyckligt.
Som sagt, så är det ovanligt, men inte totalt omöjligt.

Jag vet en sjuårig flicka i USA som föll ur en stående golfbil och föll så illa att de var tvungna att operera bort en bit av skallbenet för att hjärnan svullnade. Hon svävade mellan liv och död i ett par veckor. Hon lever men har till följd fått hjärnskador som de inte tror att hon kommer återhämta sig från (kan inte äta, prata, gå osv). Och då fick hon ändå omedelbar akutvård. Läkarna kallar det för en freak-accident.

Vad den här lilla treåringen råkat ut för återstår att se💔

Obs. Notera att jag skriver till följd av, dvs komplikationer som obehandlade i värsta fall kan leda till ett tragiskt slut.

Det kan mycket väl vara så det har gått till! 😞
Citera
2020-02-02, 19:43
Medlem
Dumheter!
Barnbidraget går till familjehemmet.

https://www.forsakringskassan.se/myn...erbarnstillagg

Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Yppandeförbud betyder att advokaten inte får tala med pressen. Innan advokater får yppande förbud är det inte alls ovanligt att de framför sina klienters ståndpunkter till pressen. Advokaten har ju inga skyldigheter gällande utredningen. Egentligen har ju advokater inga intressen av att sanningen kommer fram, deras sanning är ju vad klienten säger, deras jobb är att försökaövwrtyga rätten om att servar så det var. Så om mamman sa att hon tappade barnet, så är det det som advokaten rapporterar till den som frågar. Men nu kommer advokaten inte längre rapportera om vad mamman säger, på grund av yppande förbudet. Kan vi sätta punk för tappningen nu?
För att åtalade människor inte alltid säger sanningen måste väll alla förstå?

Jag såg att någon frågade om barnbidrag och placerade barn. Barnbidraget går till bio föräldrarna. Sen är det ofta meningen att dessa ska betala in dessa till soc, som ska skicka det vidare till hvbet eller familjehemmet.
Citera
2020-02-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stora.Fridolf
Det är ju som bekant ingen fb-tråd om man inte blandar in lite flyktingpolitik men jag tror att beslutet att återföra barnet till föräldrarna har delvis ekonomiska skäl, vilket ju är väldigt skrämmande om det går ut över ett barns säkerhet.
Här i Norge har det blivit stort fokus på att barn ska återförenas med föräldrarna, även i högst tveksamma fall. Ett enkelt på ytan ädelt skäl för att chansa. Norges ekonomi är på väg att bli väldigt ansträngd på grund av asylsökande osv. Inte i närheten av Sveriges situation men Norge är sjukligt givmilda.
Min poäng är väl att sånna här beslut borde utredas ordentligt å att de som fattat beslutet ev. kan få ett straff. Inte smisk på rumpan å avstängning från jobbet.

Du är tyvärr helt rätt ute... kommunernas ekonomi är minst sagt usel. När sedan anhöriginvandringen kommer igång på allvar ja då är det ridå ned för allt vad skyddsnät och samhällsresurser heter. Vi har redan passerat alla möjligheter för att bromsa ned eller få bort kostnaderna. Allt är försent och förstört. Dags att alla börjar inse detta och anpassar sig. Det kommer bara bli successivt sämre framöver. Denna tragiska händelse är skapad av socialtjänsten i Norrköping som uppenbarligen inte fungerar. Troligtvis är det dåligt med personal pga brist på pengar. Jag vågar inte ens gissa vilket budgetunderskott som soc i Nkpg ligger på.... Nån som vet hur många miljoner back det handlar om?? jag vet dock redan att de siffrorna är skrämmande då det är samma sak i alla kommuner i dagens läge.
Alla myndigheter gör nog så gott de kan, efter de förutsättningar de har. I dagens läge är detta vad man kan erbjuda.
Senast redigerad av Doddobibbi 2020-02-02 kl. 20:20. Anledning: Stavfel
Citera
2020-02-02, 20:14
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kletskiten
Dumheter!
Barnbidraget går till familjehemmet.

https://www.forsakringskassan.se/myn...erbarnstillagg
Ja då hade väl socialtjänsten i de fall jag vet om glömt att skicka in en begäran.

Jag ber om ursäkt. Men Dumheter, det var ju ett kul ordval. Känns som att bli tillsagd av farfar.
Citera
2020-02-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Vad menas med ”yppandeförbud” i detta fall?

Vad som gäller i just dethär fallet vet jag inte.

Info om yppandeförbud:

Citat:
De flesta av tingsrätterna som använt bestämmelsen hade bara gjort det vid enstaka tillfällen, och då i princip enbart vid häktningsförhandlingar. De ärenden där domstolarna beslutat om yppandeförbud rörde sig i huvudsak om mycket allvarlig brottslighet; komplicerade och grova brott med stort massmedialt intresse.

https://www.aklagare.se/om_rattsproc...yppandeforbud/
Citera
2020-02-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doddobibbi
Du är tyvärr helt rätt ute... kommunernas ekonomi är minst sagt usel. När sedan anhöriginvandringen kommer igång på allvar ja då är det ridå ned för allt vad skyddsnät och samhällsresurser heter. Vi har redan passerat alla möjligheter för att bromsa ned eller få bort kostnaderna. Allt är försent och förstört. Dags att alla börjar inse detta och anpassar sig. Det kommer bara bli successivt sämre framöver. Denna tragiska händelse är skapad av socialtjänsten i Norrköping som uppenbarligen inte fungerar. Troligtvis är det dåligt med personal pga brist på pengar. Jag vågar inte ens gissa vilket budgetunderskott som soc i Nkpg ligger på.... Nån som vet hur många miljoner back det handlar om?? jag vet dock redan att de siffrorna är skrämmande då det är samma sak i alla kommuner i dagens läge.
Alla myndigheter gör nog så gott de kan, efter de förutsättningar de har. I dagens läge är detta vad man kan erbjuda.

Det jag har hört från socionomer är att invandrare kräver enorma resurser, då många familjer är dysfunktionella. Det är stor brist på familjehem och det är extremt kostsamt. Klart det drabbar ”svenska” barn som behöver placeras i familjehem. Så så sorgligt det här.
Citera
2020-02-02, 20:35
Medlem
1335991s avatar
Fy 17,så ledsamt att läsa...

Det borde ju bli dråp eller vållande till en
annans död...

Så sorgligt
Citera
2020-02-02, 20:42
Medlem
Har googlat och scrollat här i tråden men hittar inte den information jag söker.

Vad hade hänt tösen? HUR dog hon?
Citera
2020-02-02, 20:46
Medlem
Morriisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingva
Har googlat och scrollat här i tråden men hittar inte den information jag söker.

Vad hade hänt tösen? HUR dog hon?

Den infon har inte kommit ut ännu.. bara gissningar och spekulationer finns att tillgå just nu 😕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in