Citat:
Ursprungligen postat av
Stora.Fridolf
Det är ju som bekant ingen fb-tråd om man inte blandar in lite flyktingpolitik men jag tror att beslutet att återföra barnet till föräldrarna har delvis ekonomiska skäl, vilket ju är väldigt skrämmande om det går ut över ett barns säkerhet.
Här i Norge har det blivit stort fokus på att barn ska återförenas med föräldrarna, även i högst tveksamma fall. Ett enkelt på ytan ädelt skäl för att chansa. Norges ekonomi är på väg att bli väldigt ansträngd på grund av asylsökande osv. Inte i närheten av Sveriges situation men Norge är sjukligt givmilda.
Min poäng är väl att sånna här beslut borde utredas ordentligt å att de som fattat beslutet ev. kan få ett straff. Inte smisk på rumpan å avstängning från jobbet.
Du är tyvärr helt rätt ute... kommunernas ekonomi är minst sagt usel. När sedan anhöriginvandringen kommer igång på allvar ja då är det ridå ned för allt vad skyddsnät och samhällsresurser heter. Vi har redan passerat alla möjligheter för att bromsa ned eller få bort kostnaderna. Allt är försent och förstört. Dags att alla börjar inse detta och anpassar sig. Det kommer bara bli successivt sämre framöver. Denna tragiska händelse är skapad av socialtjänsten i Norrköping som uppenbarligen inte fungerar. Troligtvis är det dåligt med personal pga brist på pengar. Jag vågar inte ens gissa vilket budgetunderskott som soc i Nkpg ligger på.... Nån som vet hur många miljoner back det handlar om?? jag vet dock redan att de siffrorna är skrämmande då det är samma sak i alla kommuner i dagens läge.
Alla myndigheter gör nog så gott de kan, efter de förutsättningar de har. I dagens läge är detta vad man kan erbjuda.