2020-05-24, 19:25
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Fast nä...
Det krävs faktiskt väldigt lite för att bli anmäld. Sedan kanske inte vårdgivare agerar på det, men det är en annan sak.
Jag vet heller inte om missbruk har samma låga tröskel som självskaderisk - MEN som fd suicidbenägen har jag en del erfarenhet.
Första gången jag blev varse skyldigheten att göra orosanmälan var på vc när jag sa att jag pallar inte längre - mina barn har det bättre utan mig.
Läkarn sa att han skulle göra en orosanmälan.
Jag sa att jag ju menade att mina barn betyder ALLT för mig. Jag skulle aldrig göra dem illa eller inte ta hand om dem men de är värda en bättre mamma.
Läkarn sa att det trodde han säkert men ett självskadehot är grund för orosanmälan.
Andra gången ämnet kom upp var när jag var på företagshälsovården och fick ett ångestanfall för de hänvisade mig till vc som hänvisat mig till företagshälsovården och ingen ville ge mig samtalskontakt och medicinen jag fått funkade inte. Vad ska jag göra? frågade jag och damen sa till mig att ta en promenad. Och jag sa nåt i stil med att jag kommer inte att komma hem idag och hon sa att om jag menade att jag planerade att göra mig illa så måste hon anmäla. Jag sa nej naturligtvis. Sen gick jag och tänkte hoppa från en bro men kom på att det var svintaskigt mot bilen som skulle köra på mig efter landning så jag knatade upp till psykakuten. Därifrån skickades jag till psyk och fick träffa världens bästa psykiatriker. Hon började med att förklara att om hon fick minsta misstanke om att jag ville göra mig illa MÅSTE hon anmäla till soc. Jag hyperventilerade och sa nejdå för tanken att ha SOC hemma hos mig om jag skulle överleva det här var helt outhärdlig. Om mina barn inte skulle finnas hos mig fanns det INGEN anledning. Jag tror att alla tre förstod det.
I den här storyn kan det ju ha varit något liknande men antingen med lättlurad eller slapp sjukvård.

(Rätt medicin och verkligheten blev helt annorlunda. Mina barn har aldrig, och kommer aldrig, fara mer illa än random Svenssons. Och tjafs om att "självmord är själviskt" och blabla är inte relevant.)

Har ungefär samma erfarenhet att det räcker med att sitta på psykakuten med ordentlig ångest med noll livslust.
Citera
2020-05-24, 19:27
Medlem
loverlians avatar
Det krävs inget förutom en dålig magkänsla eller misstanke för personal inom vården att anmäla. Vi har en skyldighet att anmäla och görs en anmälan är man skyldig att informera patienten om detta.Däremot är det mycket märkligt att hur mycket anmälningar vi inom vården än gör på vissa patienter angående oro för deras barn så har vi inte någon rätt att få veta vad som händer med barnen eller om det ens vidtas några åtgärder. Har själv kontaktat socialen ett otal gånger i min yrkesroll för att fråga om verkligen anmälan tagits på allvar men då blir man snabbt hänvisad till sekretessen. Finns noll och inget samarbete mellan vården och socialen.
Citera
2020-05-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nej, men jag vet ungefär hur mycket som brukar krävas för en anmälan, eftersom jag jobbar inom psykiatrin, och det räcker inte att ha en massa ångest eller ens självmordstankar.

Vården känner ju inte till missbruket, skulle de anmäla alla psykiskt sjuka föräldrar som har självmordstankar kommer till mottagningen så skulle det bli många anmälningar. Det är mycket vanligare än man tror.

Psykos och mani är sådant som gör att man anmäler oftast, eller uttalat att personen inte klarar av att ta hand om barnen mera.

"Vanlig" ångest i sig är ingen grund för anmälan nej, självmordstankar har jag för mig är grund? men hur det efterföljs kan jag inte svara på. Men du som arbetar inom psykiatrin måste väl vara väl medveten om pressen ni har att anmäla vid minsta lilla oro kring barnet? Menar du att det är standard att avvakta innan en oro? Vad ska krävas för en anmälan av din erfarenhet? Föräldrarna har uttalat att vardagen var övermäktig innan dom hade alla 3 barnen hemma. P kom väl in relativt akut med hot/risk att skada sig själv?
Verkade dom svara så pass bra på medicinen och av det som kollas vid besök så pass "klara" att oron kring barnen försvann?
Citera
2020-05-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Den sista meningen du skrev om kontakten med familjehemmet - det skulle jag tro är en ren och skär LÖGN som R drar till med. Från början till slut. Jag har inte hittat något i hennes psykjournal där ämnet överhuvudtaget diskuteras- ens i allmänna ordalag.

Dem kanske diskuterade det och psykologen säger något i stil med "Vill du att kontakten ska trappas ner så är det du som bestämmer det"

I Rebeckas hjärna:Ta bort dem från ditt liv.
Citera
2020-05-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Fast nä...
Det krävs faktiskt väldigt lite för att bli anmäld. Sedan kanske inte vårdgivare agerar på det, men det är en annan sak.
Jag vet heller inte om missbruk har samma låga tröskel som självskaderisk - MEN som fd suicidbenägen har jag en del erfarenhet.
Första gången jag blev varse skyldigheten att göra orosanmälan var på vc när jag sa att jag pallar inte längre - mina barn har det bättre utan mig.
Läkarn sa att han skulle göra en orosanmälan.
Jag sa att jag ju menade att mina barn betyder ALLT för mig. Jag skulle aldrig göra dem illa eller inte ta hand om dem men de är värda en bättre mamma.
Läkarn sa att det trodde han säkert men ett självskadehot är grund för orosanmälan.
Andra gången ämnet kom upp var när jag var på företagshälsovården och fick ett ångestanfall för de hänvisade mig till vc som hänvisat mig till företagshälsovården och ingen ville ge mig samtalskontakt och medicinen jag fått funkade inte. Vad ska jag göra? frågade jag och damen sa till mig att ta en promenad. Och jag sa nåt i stil med att jag kommer inte att komma hem idag och hon sa att om jag menade att jag planerade att göra mig illa så måste hon anmäla. Jag sa nej naturligtvis. Sen gick jag och tänkte hoppa från en bro men kom på att det var svintaskigt mot bilen som skulle köra på mig efter landning så jag knatade upp till psykakuten. Därifrån skickades jag till psyk och fick träffa världens bästa psykiatriker. Hon började med att förklara att om hon fick minsta misstanke om att jag ville göra mig illa MÅSTE hon anmäla till soc. Jag hyperventilerade och sa nejdå för tanken att ha SOC hemma hos mig om jag skulle överleva det här var helt outhärdlig. Om mina barn inte skulle finnas hos mig fanns det INGEN anledning. Jag tror att alla tre förstod det.
I den här storyn kan det ju ha varit något liknande men antingen med lättlurad eller slapp sjukvård.

(Rätt medicin och verkligheten blev helt annorlunda. Mina barn har aldrig, och kommer aldrig, fara mer illa än random Svenssons. Och tjafs om att "självmord är själviskt" och blabla är inte relevant.)

Jag hade depression när jag var nybliven mamma för många år sedan. Sökte via socialen samtalskontakt och blev vid första besöket anmäld fast vi enbart pratade om min lilla bebis och hur jag önskade må bättre så jag kunde ge mer tid och energi. Men mitt fall var nog lite av de extremare då jag var ung och bemöttes därefter. Tom socialen ställde sig frågande till anmälan då dom menade på att det var ju dom som förmedlat kontakten.
Citera
2020-05-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiebug
Det krävs ingenting för en orosanmälan.

Krävs ingenting precis. En vän fick en orosanmälan för att hen hade svårt och sova ett tag inför en operation. Då ansåg psykologen att hen behövde mer stöd med sitt föräldraskap.
Citera
2020-05-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Men missbruket känner ju inte läkaren till.

I övrigt är det inte sådär det brukar gå till. Nu kanske det varierar mellan mottagningar och städer, men där jag bor och arbetar hade man inte anmält enbart utifrån det du berättar. Kanske med spädbarn, kanske finns det mer till din historia?

Nu var ju P och R inte uttalat självskadande heller, de vet nog var gränserna gick.

Men dem hade information om LVU hos R. Med båda barnen

Någon som vet om P stod som vårdnadshavare på E eftersom hon hade skyddat boende mot honom?
Citera
2020-05-24, 19:43
Medlem
Om P inte stod som vårdnadshavare så fick R barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag, flerbarnstillägg mm.
Sjukt ändå! För P bodde ju där med. Kanske försäkringskassan borde få veta då det är bidragsbrott (om hon nu fick det)
Citera
2020-05-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Krävs ingenting precis. En vän fick en orosanmälan för att hen hade svårt och sova ett tag inför en operation. Då ansåg psykologen att hen behövde mer stöd med sitt föräldraskap.

En småbarnspappa som är en granne till mig är ständigt ”påverkad”. Han sover när han passar barnen och låter dem springa runt. Han trillar in i buskarna, krockat med flertalet brevlådor och sparkar på barnvagnen. Helt väck. Barnen är ute till sent på kvällarna, har aldrig ätit något när man frågar den äldste. Jag pratade med pappan som sa att han tar tabletter mot en skada. Morfin och stesolider. Jag gjorde en orosanmälan men eftersom det var mediciner som han får förskrivet så visar ju drogtesterna negativt. Så han vinglar omkring här i området trots flertalet orosanmälningar...
Citera
2020-05-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det är något märkligt ja, men samtidigt - vad skulle du gjort om den misstänkte i ett brottsfall som berörde dig plötsligt släpptes från häktet när utredningen inte var klar, och riskerade att snacka ihop sig med andra? Med den lösningen hade i alla fall någon som inte är en galen missbrukare koll på Rebecka. Det är svårt att veta hur mycket RS litar på vad RG sagt under helgen där, eftersom hon mest tillfrågas om vad som skett snarare än vad hon tror. Men visst är det möjligt att RS litar för snabbt på människor, ja, helt enkelt är naiv.

Hej!

Har du nån mail jag kan nå dig på? Är ej betrodd att skicka dm ännu..
Citera
2020-05-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Det krävs inget förutom en dålig magkänsla eller misstanke för personal inom vården att anmäla. Vi har en skyldighet att anmäla och görs en anmälan är man skyldig att informera patienten om detta.Däremot är det mycket märkligt att hur mycket anmälningar vi inom vården än gör på vissa patienter angående oro för deras barn så har vi inte någon rätt att få veta vad som händer med barnen eller om det ens vidtas några åtgärder. Har själv kontaktat socialen ett otal gånger i min yrkesroll för att fråga om verkligen anmälan tagits på allvar men då blir man snabbt hänvisad till sekretessen. Finns noll och inget samarbete mellan vården och socialen.

Det glädjer mig i alla fall när jag läser att de struntade i sekretessen och återkopplade till familjehemsmamman efter hennes anmälan. Hoppas bara att paragrafryttarna inom ivo inte slår ned på det i sin granskning.
Soc har en tendens att gömma sig bakom sekretessregler.
Citera
2020-05-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Om P inte stod som vårdnadshavare så fick R barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag, flerbarnstillägg mm.
Sjukt ändå! För P bodde ju där med. Kanske försäkringskassan borde få veta då det är bidragsbrott (om hon nu fick det)

Och visst stod P skriven på annan adress; en adress som egentligen tillhörde hans föräldrar. Troligtvis även detta av samma anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in